به گزارش ایرنا، چهارشنبه‌ آخر سال در واقع یکی از جشن‌های ایرانیان است که در آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می شود، هر چند در گذشته با آداب و رسوم مختلفی برگزار می شد اما امروزه آیین هایی بسیار ناچیز از آن باقی مانده است.
در این مراسم خانواده ها لحظات خوش و به یاد ماندنی را در کنار یکدیگر سپری می کنند اما متاسفانه بر اثر ناآگاهی برخی افراد، استفاده از مواد محترقه دست ساز و غیر استاندارد و بازی های غیرمتعارف صدمات مالی و جانی و یک عمر پشیمانی را نیز به همراه دارد.
هرچند با اقدامات انجام گرفته در سال های گذشته حوادث جانی ناشی از استفاده از مواد محترقه خطرناک و آتش زا در شب چهارشنبه آخر سال کاهش یافته است اما فرهنگ سازی و آگاهی والدین و تغییر رویکرد در این بخش بیش از گذشته اهمیت دارد.
ایرنا مرکز زنجان نیز با حضور مسئولان دستگاه های متولی، نقش این نهادها در تامین امنیت مردم، توصیه های ایمنی آنها به شهروندان و راه های کاهش آسیب های آتش بازی و استفاده از مواد محترقه را با حضور دکتر اصغر جعفری، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، سرهنگ رمضان سلیمانی مسئول اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان، ابوالفضل رستمی معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان و یوسف بیانلو جامعه شناس در میزگری بررسی کرد.

** توجه به اقدامات پیشگیرانه قبل وقوع حادثه
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: این مرکز چهارشنبه آخر سال در چند محور فعالیت های خود را انجام می دهد و در این میان اقدامات پیشگیرانه و قبل از وقوع حادثه از اهمیت زیادی برخوردار است.
دکتر اصغر جعفری افزود: برای کاهش وقوع حوادث ارائه آموزش ها اهمیت صد چندانی دارد که در سال جاری این مهم در استان به ویژه در مدارس مقاطع مختلف با برگزاری کلاس های آموزشی در بازه زمانی بیشتری مورد توجه قرار گرفت.
این مسئول ادامه داد: 11هزار دانش آموز در سطح استان تحت پوشش آموزش های لازم در بخش های مختلف شامل پایگاه ها، مساجد، مدارس و انجمن ها قرار گرفتند که این روند در بحث آگاهسازی و پیشگیری نقش مهمی دارد.
وی اضافه کرد: اورژانس استان علاوه بر ارائه آموزش های پیشگیرانه بر حوزه هایی نظیر مساجد و والدین نیز متمرکز شد چراکه خانواده ها می توانند در چهارشنبه آخر سال مدیریت خوبی را اعمال کنند.
جعفری تاکید کرد: بر این اساس نباید از نقش مهم خانواده غافل بود، چرا که در کنترل فرزندان خود تسلط بیشتری دارند و از وقوع حوادث ناگوار نیز جلوگیری می کنند.
وی اظهار داشت: اورژانس این استان از اول اسفند امسال در آماده باش کامل بوده و با فعالیت سیستم های هشدار و اعلام آمارها از وقوع حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال در کمترین زمان ممکن مطلع می شود که تا کنون مورد خاصی در این خصوص گزارش نشده است و نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی را نشان می دهد.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق دستورالعمل اورژانس و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 2 روز برای آماده باش کامل در چهارشنبه آخر سال اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی ها 6 کد آمبولانس در مناطق مختلف شهر زنجان و هفت کد آمبولانس در دیگر شهرهای استان برای خدمات رسانی بهتر به حادثه دیدگان در چهارشنبه آخر سال مستقر می شوند.
این مسئول ادامه داد: شمار مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته در استان زنجان 130 نفر ثبت شد که از این تعداد 108 نفر مرد و 22 مورد زن بودند.

** چشم، بیشترین عضو آسیب دیده از حوادث چهارشنبه آخر سال
وی اظهار داشت: سال گذشته بیشترین آمار حوادث مربوط به عضو چشم و نواحی صورت، دست بود که در این میان شهرستان زنجان بالاترین میزان مصدومان چهارشنبه آخر سال را به خود اختصاص داد و شهرستان های خرمدره و ابهر در رده های بعدی قرار داشتند.
جعفری افزود: آمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته این استان در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن، 18 درصد افزایش داشت.
وی خاطرنشان کرد: موضوع نگران کننده در ارتباط با چهارشنبه آخر سال استفاده از مواد محترقه و منفجره دست ساز است که عواقب خطرناکی را به دنبال دارد.
این مسئول ادامه داد: برای امداد رسانی به موقع به مصدومان حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال در زنجان آمبولانس های این مرکز در نقاط مختلف شهر مستقر خواهند شد و شهروندان به این مهم توجه داشته باشند که اقداماتی از قبیل روشن کردن آتش در خیابانها امکان خدمت رسانی به بیماران را با مشکل جدی مواجه می کند.
جعفری بابیان اینکه سال گذشته فردی مسن در منزل بر اثر شنیدن صدای ناشی از انفجار مواد منفجره فوت کرد، به خانواده ها توصیه کرد در صورت بروز حادثه خونسردی خود را حفظ کنند و در مواقع بروز سوختگی از استعمال پماد و داروهای خانگی به شدت خودداری کنند.
وی اضافه کرد: در مواقع بروز سوختگی اعضای بدن، باید از آب معمولی و در دسترس برای شستشوی محل استفاده و ضمن تماس با اورژانس 115 به توصیه های اپراتور تا رسیدن عوامل اورژانس عمل کنند.

** اجتماع محوری رویکرد نیروی انتظامی در چهارشنبه آخر سال
مسئول اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز گفت: رویکرد نیروی انتظامی استان در چهارشنبه آخر سال بر مبنای اجتماع محوری قرار دارد و بر این اساس اولویت اول، اقدامات فرهنگی آموزشی با همکاری سایر دستگاه های متولی امر است.
سرهنگ رمضان سلیمانی افزود: مشارکت ارگان های فرهنگی و رسانه های جمعی برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال بسیار اثر گذار است چرا که میزان استفاده و آسیب های ناشی از مواد محترقه هر سال نسبت به سال ماقبل آن، سیر نزولی دارد.
این مسئول ادامه داد: نیروی انتظامی استان در کنار اقدامات فرهنگی بحث انتظامی را نیز مورد توجه قرار داده و بر این اساس از بهمن سال جاری مباحث پیشگیرانه از قبیل افزایش گشت ها و نظارت ها بر صنوف را با همکاری اصناف انجام می دهد.
وی اضافه کرد: تا کنون نظارت ها به کشف تعداد 150 هزار عدد مواد محترقه تولیدی و حدود 500 کیلوگرم مواد پیش ساز برای تهیه مواد محترقه دست ساز در استان منجر شده است که این میزان نسبت به سال های گذشته نیز کاهش چشمگیری نشان می دهد.
سلیمانی افزود: طی 2 ماه آخر سال گذشته بیش از یک میلیون کشفیات مواد محترقه و پیش ساز در استان گزارش شد که امسال این میزان 150 هزار عدد بوده که بیش از 500 درصد کاهش دارد.
مسئول اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز ادامه داد: پلیس برای کاهش حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال طرح های ویژه انتظامی را با بکارگیری و آماده باش نیروهای خود در دستور کار قرار داده است و از تمامی ظرفیت های خود به ویژه در مناطق آسیب زا بیش از گذشته استفاده خواهد کرد.
وی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد روند استفاده از مواد محترقه دست ساز و تولید آن در استان کاهش دارد، اما بطور کامل نمی توان گفت که مسائل اقتصادی گرایش به استفاده مواد محترقه خطرناک را کاهش دهد.
سلیمانی افزود: هر تفکری، عملی را به دنبال دارد و تفکر صحیح و ارائه آموزش های تاثیرگذار موجب تغییر رفتار خطرناک می شود.
وی اضافه کرد: میزان آسیب پذیری کودکان و افراد مسن در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال بیش از سایرین است و در این میان توصیه می شود از این گروه ها محافظت بیشتری انجام شود و از طرفی خانواده ها نیز در خرید و نظارت استفاده از مواد محترقه فرزندان خود مدیریت لازم را داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: در برخی اوقات خانواده ای مواد آسیب زا و خطرناک را برای شادی خود در چهارشنبه آخر سال انتخاب می کند و به طور طبیعی نیز فرد و کودک نیز تمایل بیشتری برای استفاده از آن دارد در صورتی که این شادی مطمئن و درستی محسوب نمی شود.
مسئول اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز ادامه داد: ابراز شادی به هر طریق نباید موجب سلب آسایش دیگران شود، بلکه شادی و آرامش در کنار همدیگر معنا پیدا می کند.
وی اظهار اشت: شادی، تخلیه هیجانات به قیمت آسیب رساندن به دیگران نیست بلکه این موضوع نیز به آموزش های اصولی و تعریف صحیح از آن نیاز دارد.
سلیمانی افزود: ایجاد فضای خاص برای شادی چهارشنبه آخر سال می تواند از جمله راهکارهایی باشد که اجرای آن، نیازمند نظارت و کنترل های لازم است و در غیر اینصورت موجب هرج و مرج و بی نظمی می شود.
وی اضافه کرد: برخی افراد به اقدامات ناهنجار خود در این شب لباس سنت می پوشانند و پلیس آماده مقابله با هرنوع ناهنجاری و تخلفات احتمالی در چهارشنبه آخر سال است و بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد.

** مراسم چهارشنبه آخر سال سنت دیرینه ایرانیان
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی زنجان نیز ادامه داد: برخی اقدامات و مطالب مطرح شده در ارتباط با چهارشنبه آخر سال کلیشه ای است، اما برخی مباحث نیز با توجه به تغییرات اجتماعی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
یوسف بیانلو افزود: چهارشنبه آخر سال به عنوان یک سنت ریشه های فرهنگی بسیار زیادی دارد و از نظر جامعه شناسان هر پدیده اجتماعی دارای کارکرد و کژکارکردهایی است.
وی اظهار داشت: هر سیستم و پدیده اجتماعی یک کژ کارکردهایی دارد اما مساله این است که این مهم نباید ازحد تعریف شده فراتر رود و در این میان چهارشنبه آخر سال در سال های خیلی دور با آیین و با آتش بازی ها بخوبی و خوشی برگزار می شد، هر چند آسیب های ناچیزی نیز داشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع چهارشنبه آخر سال از دیدگاه جامعه شناسی به عنوان یک سنت و یک رسم بسیار خوب فرهنگی کارکردهایی خوبی دارد و نباید حذف و یا کمرنگ شود بلکه باید مدیریت لازم را بر آن اعمال کرد.
وی اضافه کرد: آگاهی اقشار مختلف جامعه ایران در حال افزایش و آمارها نیز بیانگر آن است که حوادث مربوط به این مراسم کاهش دارد که این مهم در سایه آموزش های پیشگیرانه بوده است.
بیانلو افزود: با شرایط خاص و کنونی کشورمان آداب و رسوم و سنت های چهارشنبه سال اجرا نمی شود، بلکه قشر جوان به نوعی می خواهند در قالب این نوع نشاط نقد و انتقادات خود را از حاکمیت، دولت و سیستم اجتماعی بیان کنند و نباید از این موضوع مهم و واقعیت غافل شد.
وی اظهار داشت: شادی مقوله مهمی محسوب می شود چرا که تمام گروه های سنی به یک فضای شاد همراه با هیجان نیاز دارند و در صورت ایجاد فضای خاص و مدیریت لازم می توان به این مهم دست یافت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حذف صورت مساله شادی چهارشنبه آخر سال اشتباه است و در این میان تحلیل جامع و صحیح و به روز اجتماعی با در نظر گرفتن شرایط و فضای روانی جامعه امری مهم محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: نگاه واقع بینانه به شادی مربوط به چهارشنبه آخر سال می تواند به کاهش بروز حوادث، آسیب ها منتهی شود و در نهایت یک رضایت خاطری را بوجود آورد که حتی این وضعیت به فضای مثبت جامعه نیز کمک می کند.
بیانلو افزود: ایجاد فضایی امن برای برگزاری این مراسم آسیب های کمتری دارد و شهرداری نیز می تواند در این خصوص برنامه ریزی کند.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: چهارشنبه آخر سال یکی از سنت های ایرانیان محسوب می شود، اما عدم مدیریت صحیح آن به یک ناهنجاری تبدیل شده است و در شرایط فعلی مدیریت ساعات منتهی به برگزاری این مراسم بسیار اثر گذار است.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده در یکی از مناطق شهر زنجان نشان می دهد که توزیع سی دی های حاوی اطلاعات آموزشی در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال می تواند اثر گذار باشد و حتی زیرنویس پیام های هشدار در تلویزیون نیز کمک می کند، اما هر چه مخالفت با این مراسم افزایش یابد، گرایش به چهارشنبه سوزی خطرناک نیز روند صعودی می یابد.

** آتش نشانان در کنار مردم هستند
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: آتش نشانان این سازمان نیز برای استقبال از بهار، از اول اسفند سال جاری با خودروها و تجهیزات کامل در نقاط پر تردد شهر و بصورت آماده باش کامل در 10 نقطه مستقر شده اند.
ابوالفضل رستمی افزود: با توجه به چهارشنبه آخر سال 6 ایستگاه آتش نشانی شهر زنجان به منظور پوشش ایمنی شهر و شهروندان با استقرار بیش از 40 تیم عملیاتی در آماده باش کامل هستند.
وی اظهار داشت: برای آگاهسازی گروه های هدف نیز این سازمان باهمکاری سازمان های متولی نسبت به چاپ و توزیع 20 هزار قطعه بروشور و کتابچه آموزشی در سطح مدارس اقدام کرده است.
رستمی افزود: مانور آمادگی در برابر حوادث چهارشنبه آخر سال با شعار 'ایمن شادی کنیم' در 25 مدرسه برگزار و پویش' نه به چهارشنبه آخر سال خطرناک' در فضای مجازی نیز همزمان با سراسر کشور راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در چهارشنبه آخر سال آمار وقایع آتش سوزی منازل، مغازه و خودرو در زنجان گزارش نشده است و با توجه به تجارب سال های گذشته امسال 30 درصد از توان نیروهای آتش نشانی داوطلب در بین مردم قرار داده شده است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس در 20 نقطه 40 نفر از آتش نشانان بازنشسته در کنار مردم قرار می گیرند تا علاوه بر تامین ایمنی آنان در مراسم نیز شرکت کنند که این حرکت نتیجه مثبتی را به همراه دارد.
وی تاکید کرد: آتش نشانان زنجانی در کنار مردم هستند، تا مراسم چهارشنبه آخر سال به دور از حوادث و سوانح تلخی برگزار شود و تا اکنون نیز هیچ نوع حادثه مبنی بر انفجار ناشی از استفاده مواد محترقه گزارش نشده که سال گذشته نیز چنین بوده است.
رستمی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار اورژانس کشور 60 درصد صدمات ناشی از استفاده از مواد محترقه بین ساعات 23 تا یک نیمه شب برای جوانان و نوجوانان اتفاق می افتد که علت آن عدم نظارت و توجه خانواده هاست.
وی بیان کرد: پس از حادثه پلاسکو همکاری مردم با آتش نشانان بیشتر شده که این امر در بازگشایی مسیر برای تردد خودروهای آتش نشانان بسیار چشمگیرتر است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان ادامه داد: بر این اساس آتش نشانان زنجانی نیز از 25 اسفند جاری در قالب پنج تیم عملیاتی بصورت شبانه روزی در مبادی ورودی شهر برای تامین ایمنی مسافران نوروزی مستقر شده اند.
وی خاطرنشان کرد: بر این مبنا از اول اسفند جاری نیز اجرای طرح ایمنی بازار برای 2 هزار و 500 کسبه، مراکز خرید و مجتمع های تجاری انجام شده است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.