به گزارش ایرنا، غزل معروف سعدی که با بیت «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی * صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی» شروع می‌شود را همه شنیده‌ایم که نشان از اهمیت سفر برای افزایش تجربه، تنوع، لذت روحی و سلامت جسمی و روانی دارد. مسافرت، زندگی را از یکنواختی درمی‌آورد اما به شرطی که خود مسافرت هم یکنواخت و منحصر به پیمودن مسیر طولانی نباشد. اقشار مختلف جامعه، زمان‌هایی از زندگی را جهت رهایی از دغدغه‌های شغلی و آرامش خاطر به خود اختصاص می‌دهند که مسافرت به نقاط مختلف کشور و یا خارج از کشور، یکی از این زمان‌ها است.
گردشگری، یکی از اجزای جدانشدنی مسافرت بوده و اصل مسافرت بر گردشگری و بازدید از مکان‌های تاریخی و آشنایی با آداب و رسوم مناطق مختلف است تا جایی که لوئیس لامور (داستان‌نویس) می‌گوید: «اغلب مردم به جز نقاط دیدنی، توجه چندانی به مسافت پیموده شده در سفر ندارند.
زنجان نیز مانند جای‌ جای سرزمین پهناور ایران، اماکن تاریخی و طبیعت زیبا، دیدنی و سرشار از لذت است اما در آستانه عید سعید نوروز که ایام مسافرت‌های زیاد است مسافرانی که قصد سفر به استان زنجان دارند را با یکی از مناطق گردشگری طبیعی و شگفت‌انگیز این استان به نام قلعه لک‌لک‌ها آشنا می‌کنیم که شاید برخی از هم‌استانی‌ها نیز آشنایی کاملی با این قلعه نداشته باشند.
با وجود 100 گونه پرنده و 200 گونه گیاهی مختلف در ماهنشان، لک‌لک جایگاه خاصی داشته و قلعه لک‌لک‌ها نیز یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی این شهرستان بوده که لک‌لک‌های ساکن، جلوه کم‌نظیری به این قلعه بخشیده و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.
سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به منظور حمایت و آشنایی هرچه بهتر و بیشتر مردم بر اساس ویژگی‌ها و گونه‌های مختلف جانوری یک گونه جانوری را به عنوان نماد برای هر استان در نظر گرفته که لک‌لک سفید، نماد حیات وحش استان زنجان است.
وقتی از این منطقه بگذری صخره زیبایی می‌بینی که در کنار کوه‌های اطراف و در 2 طرف جاده قرار گرفته و لک‌لک‌ها در بلندای آن سکونت یافته‌اند که گاهی به پرواز درآمده و دوباره به منزلگاه خود بازمی‌گردند. جایی که طبیعت زیبای خدادادی با هنر بی‌مثالش، دیواره‌ای از جنس سنگ ساخته و نماد حیات وحش استان را در خود جای داده است.
جالب است بدانید لک‌لک‌ها، پرنده آب‌دوست بوده و اوقات خوش خود را با قدم زدن در وسط آب‌های کم‌عمق و گل و لای اطراف رودخانه قزل‌اوزن که از آنجا می‌گذرد سپری می‌کنند.
گاهی گردشگران، نزدیک قلعه رفته و در کنار آن از قلعه تاریخی و لک ‌لک‌های آن تصویربرداری می‌کنند. زندگی لک‌لک‌ها در آشیانه خود در این قلعه، مورد احترام مردم منطقه و به‌ویژه روستای شکورچی بوده و به گفته پیشکسوتان و ریش‌سفیدان روستا این پرندگان زیبا در زمان‌های دور، مردم روستا را با علایم خاصی از مهاجرت خود آگاه کرده و روستاییان نیز آشِ پشتِ پا برای آن‌ها پخته و با بازگشت دوباره لک‌لک‌ها نیز بسیار خوشحال شده و استقبال می‌کردند.
به گزارش ایرنا، شهرستان ماهنشان در 113 کیلومتری غرب استان زنجان قرار گرفته که از 2 بخش مرکزی و انگوران تشکیل شده و طبق سرشماری سال 1395 دارای حدود 40 هزار نفر جمعیت می‌باشد.
کوه‌های رنگی، قلعه بهستان، دریاچه طبیعی خندقلو، دربند قاطرچی و صخره‌های دودکش حاصل از شکاف ناشی از وجود گسل در منطقه نیز از دیگر مناطق دیدنی این شهرستان به شمار می‌رود.
8068/9556
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.