به گزارش ایرنا، علی کاظمی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن 22 اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا اظهار داشت: تلاش می‌شود تمام کارها پیوست فرهنگی داشته باشد و در این راستا 160 هزار سند از شهدای استان مانند وصیت‌نامه و دل‌نوشته جمع‌آوری و در موزه آثار شهدا نگهداری می‌شود که قابل بازدید برای عموم است.
وی افزود: این آثار در 8 جلد، تدوین و برای چاپ پیگیری شده ولی تاکنون یک جلد از وصیت‌نامه شهدا به چاپ رسیده و جلدهای بعدی نیازمند حمایت مدیران استان است.
کاظمی با بیان اینکه «افتخار به گذشته و امید به آینده» سرفصل شعارهای تبلیغی و ترویجی بنیاد شهید در آغاز گام دوم تحول و تکامل انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: شعارهای دیگری مانند «راه شهیدان ادامه دارد»، «ایثار جاری است» و « ایثار اجتماعی ضرورت جامعه امروز» نیز امسال در ذیل شعار اصلی قرار گرفته‌اند.
مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان، اقدامات خیرخواهانه جامعه ایثارگری را از مصادیق ایثار اجتماعی دانست و گفت: جانباز 70 درصد که عمر خود را برای امر به معروف و نهی از منکر گذرانده بود پس از شهادت نیز طبق وصیت‌نامه، منزل شخصی خود را وقف حوزه علمیه کرد. همچنین خرید تجهیزات بیمارستانی، آزادسازی زندانیان و خرید مسکن برای نیازمندان نیز از دیگر نمونه‌های ایثار اجتماعی جامعه هدف این نهاد است.

** استفاده از ظرفیت مردم در اجرای برنامه‌ها
این مسئول با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کارهایی که به دولت، سپرده شود ضعیف می‌شوند و باید از ظرفیت مردم استفاده شود، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات ایشان، کارهای مردمی مانند چشمه بوده که باید به دنبال کارهای چشمه‌ای برویم. لذا پیگیری امور از طریق مردم، تشکل‌های مردمی، هیات‌های مذهبی و ایثار اجتماعی از مصادیق مردمی بودن کارها است.
وی با اشاره به ساماندهی بیش از 90 درصد مزار شهدای استان خاطرنشان کرد: طرح یکسان‌سازی مزار شهدا که در دهه‌های 70 و 80 صورت گرفت، متوقف شده و مناسب‌سازی مزار شهدا در دستور کار قرار دارد.
کاظمی افزود: کارگروه مناسب‌سازی مزار شهدا به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل شده و هرگونه ساماندهی با رضایت خانوده شهدا صورت می‌گیرد.
مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان در خصوص برنامه‌های توانبخشی گفت: فاز ورزشی مرکز توانبخشی ایثارگران استان که از مصوبات دولت است با 90 میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم فازهای بعدی نیز با تامین اعتبارات لازم تکمیل شود.

** 40 عنوان برنامه در چهلمین سال انقلاب پیگیری می‌شود
وی با بیان اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 40 برنامه در سطح استان پیگیری می‌شود که 22 عنوان مختص روز بزرگداشت شهدا است، خاطرنشان کرد: افتتاح بزرگترین مزرعه مرغ تخم‌گذار کشور با حضور معاون رئیس جمهوری، سخنرانی مدیران بنیاد شهید شهرستان‌ها و استان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در یکی از روزهای 17 یا 24 اسفند، استقرار میز خدمت در مصلی‌های نماز جمعه 17 و 24 اسفند، نواختن زنگ ایثار در مدارس، گلباران مزار شهدا، دیدار کارکنان بنیاد شهید با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، رونمایی از چندین عنوان کتاب و نرم‌افزار چندرسانه‌ای با موضوع ایثار و شهادت و برگزاری جشن پدران آسمانی از جمله این برنامه‌ها است.
کاظمی تصریح کرد: نرم‌افزار بارکدخوان نیز از برنامه‌های آتی این بنیاد بوده که با نصب در گوشی تلفن همراه و با خواندن بارکد شهید بر سر مزار، زندگی‌نامه وی از طریق نرم‌افزار ارسال می‌شود.
وی یادآور شد: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان، سه دوره متوالی در جشنواره شهید رجایی مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کرده است.

** قانون خدمات جامع ایثارگران به‌صورت رسمی ابلاغ شده است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: با تاکید مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به فرهنگ ایثار و شهادت، قانون خدمات جامع ایثارگران، تصویب و به‌صورت رسمی ابلاغ شده که مطالبات جامعه ایثارگری بر اساس آن پیگیری می‌شود که دستگاه‌های اجرایی نیز وظیفه دارند تعدادی خدمات را به ایثارگران ارائه نمایند.
وی خاطرنشان کرد: 25 خدمت این نهاد از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت قابل دریافت بوده و علاوه بر آن سامانه «هاتف» نیز با شماره 1616 در خدمت جامعه ایثارگری است.
کاظمی تصریح کرد: والدین شهدا، همسران شهدا و جانبازان به ترتیب در اولویت خدمت‌رسانی آسان قرار دارند.
وی با بیان اینکه در کنار ارائه خدمات به مراجعین ایثارگر، مراجعه معکوس نیز انجام می‌شود افزود: بر این اساس طی تماس خانواده‌های ایثارگر که به سن سالمندی رسیده‌اند همکاران این اداره کل به منازل آن‌ها مراجعه کرده و به ارائه خدمات می‌پردازند. همچنین طرح سپاس نیز مراجعه معکوس به جامعه هدف است که خانواده‌های شهدا حداقل یک بار در سال مورد تکریم قرار گرفته و در صورت سالمندی و داشتن بیماری، 2 تا 3 بار در طول سال تکریم می‌شوند.
وی ادامه داد: طرح نهضت دیدار با خانوده 3 هزار شهید استان نیز اتفاق ارزشمندی است که در قالب مراجعه معکوس، صورت گرفت و در این راستا 70 تیم از مدیران ارشد استان، دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، بخشداران و دهیاران تشکیل شده و از آغاز دهه فجر به دیدار خانواده‌های شهدا رفته و از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها قرار گرفته‌اند و این نهضت ادامه دارد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان، پایش درمان و سلامت جامعه ایثارگری را یکی از خدمات برشمرد و گفت: والدین شهدا، جانبازان و همسران شهدا و جانبازان تا 25 درصد جانبازی مشمول بیمه پایه و تکمیلی بوده و 100 درصد هزینه‌های پزشکی و درمانی آن‌ها پرداخت می‌شود که مطالبات درمانی ایثارگران تا مهر سال جاری توسط بیمه دی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه برخی جانبازان بالای 70 درصد و والدین شهدا در شرایط خاص درمانی قرار دارند تصریح کرد: هزینه‌های درمانی این گروه نیز در صورت شارژ شدن از صندوق سلامت قابل پرداخت است.
کاظمی، اشتغال خانواده‌های ایثارگر را دیگر خدمت این بنیاد به جامعه هدف خواند و خاطرنشان کرد: تا پایان قانون برنامه ششم توسعه باید تمام فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد، شاغل شوند و بر اساس قانون، 30 درصد ردیف استخدام دستگاه‌های اجرایی سهمیه ایثارگران است.
وی افزود 2 هزار و 500 نفر بیکار در سامانه بنیاد شهید استان ثبت شده و 111 نفر در اولویت اشتغال هستند.

** تاسیس بنیاد شهید نشان از نگاه عمیق امام خمینی(ره) دارد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به تاسیس این بنیاد در 22 اسفند سال 58 گفت: تعداد شهدای کشور در آن زمان 4 هزار نفر بود اما فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس این نهاد انقلابی، نگاه عمیق ایشان به پرورش فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم این قشر را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به توجه ویژه به بنیاد شهید از سال 83 خاطرنشان کرد: بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و ستاد آزاداگان با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83 ادغام شده و نام این نهاد به بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییر یافت و هم‌اکنون بیش از 230 هزار شهید، 583 هزار جانباز و 43 هزار آزاده در کشور وجود دارد.
کاظمی افزود: بخش اعظم اعتبارات این نهاد، ملی بوده و کمتر از اعتبارات استانی استفاده می‌کنیم.
این مسئول با بیان اینکه در ابتدا کمتر از 10 درصد جامعه با 22 اسفند به عنوان روز بزرگداشت شهدا آشنا بودند گفت: امروز بیش از 60 درصد جامعه با این روز آشنایی دارند.
کاظمی با بیان اینکه ماه اسفند، ارتباط خاصی با شهادت دارد، خاطرنشان کرد: بیشترین عملیات‌های دفاع مقدس در این ماه انجام شده به‌گونه‌ای که 532 شهید استان زنجان و 230 شهید استان قزوین (که در دوران دفاع مقدس جزء استان زنجان بود) در اسفند، تقدیم نظام جمهوری اسلامی شده است.
وی اضافه کرد: غالب شهدای مدافع حرم نیز در ماه اسفند به شهادت رسیده‌اند.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.