به گزارش ایرنا، پرویز قزلباش روز چهارشنبه در نهمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: به‌ رغم اینکه برخی استان‌ها مشکلاتی در تامین داروهای مورد نیاز دارند، داروهای مورد نیاز استان زنجان تامین شده و طبق پیش‌بینی‌ها ذخیره دارو تا 4 ماه آینده در استان وجود دارد.
وی افزود: داروخانه‌های خصوصی نیز همکاری مناسبی داشته و در ایام نوروز نیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده دایر خواهند بود.
قزلباش گفت: 212 کانون سلامت محله در سطح استان، ساماندهی و دبیران آن‌ها مشخص شده که این تعداد تا هفته بهداشت در اردیبهشت آینده به 300 کانون می‌رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: محوریت این کانون‌ها مردمی بوده که می‌توانند مشکلات سلامت محله را احصا و از مسئولین محلی تقاضا کنند.
این مسئول اضافه کرد: در صورت حل نشدن مشکلات به ترتیب به مسئولین استانی رسیده و حتی تا مجمع سلامت کشور می‌تواند منتقل شود.
وی پایین آمدن سن و به هم خوردن نسبت مصرف را مهم‌ترین معضل در مصرف دخانیات و قلیان دانست و اظهار داشت: مصرف سیگار در بین مردان نسبت به زنان 25 به 1.5 دو مصرف قلیان در مردان نسبت به زنان 2 به یک است.
قزلباش افزود: این آمار نشان می‌دهد که استقبال زنان از مصرف قلیان افزایش یافته است.
این مسئول مصرف هر بار قلیان را برابر با استعمال 100 نخ سیگار عنوان و تصریح کرد: افرادی که در معرض قلیان قرار دارند برابر با 5 تا 10 نخ سیگار تنفس می‌کنند که سلامتی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

** 10 ایستگاه سلامت نوروزی در نقاط پرتردد استان مستقر می‌شوند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌های ستاد نوروزی این معاونت از 25 اسفند تا 16 فروردین سال آینده برنامه‌ریزی شده است گفت: برای چهارشنبه آخر سال، 6 کد آمبولانس علاوه بر 55 پایگاه اورژانس در مرکز استان و 7 کد نیز علاوه بر پایگاه‌های موجود به شهرستان‌ها اضافه می‌شود.
علیرضا زراعتچی با اشاره به آمدگی کامل پزشکی خاطرنشان کرد: توزیع پمفلت‌های آموزشی، تهیه برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی، ارائه برنامه‌های آموزشی در مدارس و مساجد با هماهنگی معاونت بهداشت و جمعیت هلال احمر و حضور متخصصان چشم در بیمارستان‌های مرکز استان و شهرستان‌ها به‌ویژه از ساعت 17 تا 24 روز سه‌شنبه 28 اسفند (چهارشنبه آخر سال) از دیگر اقدامات معاونت درمان برای حوادث احتمالی این روز است.
وی با اشاره به برنامه‌های طرح نوروزی گفت: 10 ایستگاه سلامت نوروزی در نقاط پرتردد استان در قالب چادرهای سلامت مستقر می‌شوند.
زراعتچی خاطرنشان کرد: درمانگاه‌های خصوصی، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری، رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن دولتی و خصوصی نیز در ایام نوروز طبق برنامه زمانبندی آماده ارائه خدمات به مردم استان و مسافران نوروزی می‌باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: علاوه بر کشیک نظارتی همکاران این معاونت، روزانه یک نفر از مدیران بیمارستان‌ها نیز به‌صورت کشیک آماده پاسخگویی به مراجعین هستند.

** نظارت بهداشتی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: علاوه بر تیم‌های معمول، 10 اکیپ فعال عملیاتی نیز با اولویت نظارت بر اماکن عمومی و مجتمع‌های بین راهی آماده خدمت‌رسانی در ایام تعطیلات نوروزی خواهند بود.
محمدرضا صائینی تصریح کرد: نظارت بر بهداشت اماکن بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست لذا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفن 190 اطلاع‌رسانی شود. همچنین شماره 1890 نیز پیام‌گیر صوتی است.
وی افزود: اماکن عمومی و حساس مانند سرویس‌های بهداتشی عمومی داخل شهری و بین راهی، زائرسراها، هتل‌ها، رستوران‌ها، ترمینال‌ها، ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه، مجتمع‌های بین راهی، استخرهای شنا، حریم جاده‌ها و نظافت اتوبوس‌های بین شهری در اولویت این معاونت قرار دارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: آزمایشگاه رفرانس منطقه‌ای بهداشت محیط و حرفه‌ای در استان، ضمن پوشش استان‌های قطب 6 کشور معین استان‌های دیگر نیز بوده و آماده ارائه خدمات می‌باشد.
این مسئول اظهار داشت: مراکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی، مراکز معین فعال در استان، 54 مرکز تک‌پزشک روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و مراکز تجمیع دندانپزشکی در سطح استان در ایام نوروز آماده ارائه خدمات می‌باشند.
وی در خصوص مصرف دخانیات و قلیان در استان گفت: 10 درصد افراد بالای 18 سال استان سیگار مصرف می‌کنند که نزدیک به آمار کشوری است.
صائینی با اشاره به درآمد بالای مراکز عرضه دخانیات و قلیان تصریح کرد: جمع‌آوری قلیان‌ها یکی از مشکلات بزرگ است. همچنین برخی سفره‌خانه‌ها در کنار قلیان، مواد غذایی نیز عرضه می‌کنند که ممنوع است.

** نگرانی بابت تامین دارو وجود ندارد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: 20 داروخانه روزانه در کنار 12 داروخانه شبانه‌روزی در ایام نوروز آماده عرضه دارو و ارائه خدمات دارویی هستند.
جواد تاج‌کی افزود: در اغلب اقلام دارویی به‌طور متوسط تا 4 ماه ذخیره دارو در استان وجود دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: به‌رغم برخی مشکلات موجود در تامین دارو تاکنون حتی یک مورد عمل جراحی یا درمانی به دلیل کمبود دارو به تاخیر نیفتاده و امشکلی از این حیث وجود ندارد.
تاج‌کی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه این معاونت نیز آمادگی دارد تا نتیجه نمونه‌هایی که از معاونت بهداشت واصل می‌شود را در اسرع وقت اعلام کند.

** اورژانس و هلال احمر استان همکاری فوق‌العاده‌ای دارند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز با بیان اینکه خدمات امدادی این جمعیت از 25 اسفند تا 17 فروردین سال آینده اجرا می‌شود گفت: این خدمات در 2 بخش امداد و نجات جاده‌ای و خدمات درمانی انجام می‌شود.
شهرام میرزایی اظهار داشت: 10 پایگاه ثابت و 8 پایگاه سیار در سطح استان آماده امدادرسانی بوده و یک پایگاه سیار جدید نیز در مسیر حلب ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: 18 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه خودروی نجات، خدمات‌رسانی بوده و شماره تلفن 112 نیز به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی است.
میرزایی افزود: یک دستگاه بالگرد نیز از 25 اسفند تا 5 فروردین مستقر بوده که در صورت نیاز به منایق اعزام خواهد شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه درمانگاه و داروخانه شبانه‌روزی این جمعیت نیز در ایام نوروز آماده خدمت‌رسانی به مراجعین است، خاطرنشان کرد: زنجان، جزء معدود استان‌هایی است که اورژانس و هلال احمر همکاری فوق‌العاده‌ای داشته و هدف خدمت‌رسانی را مد نظر قرار داده‌اند.
وی اضافه کرد: 18 پایگاه نیز برای راهنمایی مسافران نوروزی و توزیع بروشور مستقر خواهند بود.
8068/9556
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.