به گزارش ایرنا، ، دکتر محمود گلزاری روز دوشنبه در آیین تجلیل وی در زنجان افزود: آسیب اجتماعی فردی نیست و اجتماع را در بر می گیرد که این نوع آسیب سه نوع مشخصه داشته و با بیماری های روانی تفاوت هایی دارد.
وی اظهار داشت: آسیب اجتماعی غیر خودفرد، به افراد دیگر نیز آسیب می رساند و در واقع شعاع تاثیر گذاری آن نیز به دیگران می رسد و در این میان اعتیاد، طلاق ،مفاسد اخلاقی حاشیه نشینی و خشونت از جمله مواری مهمی است که در سال های گذشته در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
گلزاری افزود: یکی از مشخصه های آسیب های اجتماعی این است که آسیب های دیگری را تولید می کند و به دنبال آن هزینه های زیاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی بر اجتماع وارد می کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس باید بالاترین فراوانی آسیب های اجتماعی را در جامعه مورد توجه قرار داد و برنامه ریزی لازم را برای کاهش روز افزودن انها انجام داد.
این استاد روانشناسی ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت میزان خودکشی در جامعه در مقایسه با سال های گذشته روند افزایشی یافته اما کشورمان در جهان در رتبه بسیار پایینی قرار دارد.
وی اظهار داشت: آسیب های اجتماعی به دلیل عوامل فردی و اجتماعی بوجود می آید و به عنوان مثال در بروز اعتیاد مسائل خانواده، محیط های آموزشی های رسمی و غیر رسمی و عوامل کلان اجتماعی دخالت دارد.
گلزاری افزود: زیر بنای بسیاری از مشکلات در جامعه بدبینی است و به دنبال ان افسردگی بوجود می آید و در این میان هسته بدبینی به خشم تبدیل می شودو این مساله زمینه وراثتی و الگویی و شیوه های تربیتی باز می گردد.
وی اضافه کرد:عوامل فردی که احساس ناامنی می‌کند و از ته وجود احساس آرامش خاطر ندارد، مستعد دچار شدن به آسیب‌های اجتماعی است و در این میان عوامل خرد اجتماعی از جمله محله، مدرسه و رسانه‌ها و عوامل کلان نیز در شیوع آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی ایفا می‌کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: علل خشم به بروز ناکامی و احساس ظلم ، تحقیر، باز می گردد و به نوبه خود تولید کنده خشم است.
وی یادآورشد: کلام دلنشین در برخوردهای روزانه در بین عموم مردم کاهش یافته و در این میان چهره گشاده رو می تواند بسیاری از تنش ها را کاهش دهد اما زبان هتاک و بی ادبانه بسیار مشاهده می شود.
گلزاری خاطر نشان کرد: بیکاری و بی‌عدالتی زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات بوده اگر رانت، اختلاس، ناامنی شغلی و نابسامانی‌های اقتصادی در جامعه افزایش یابد، به همان میزان آسیب‌های اجتماعی نیز بالا می رود.
به گزارش ایرنا، طرح ملی 'چهل قلم' همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف افزایش آشنایی عموم مردم و مسئولان با نویسندگان متعهد و برجسته به عنوان گروه های مرجع تأثیرگذار، توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح، 40 تن از نویسندگان برجسته در حوزه‌های مختلف در 31 استان کشور مورد تجلیل قرارمی گیرند.
دکتر محود گلزاری نیز محقق و استاد روانشناسی در زنجان توسط دوستدارات کتاب و مسئولان استانی مودر تجلیل قرار گرفت.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.