به گزارش ایرنا، مشکلات بیکاری جوانان بویژه بانوان، کاهش ازدواج و افزایش طلاق و حضور کمرنگ زنان شهری و روستایی در عرصه های اجتماعی به طور معمول از مشکلاتی بوده است که توسط مسئولان همواره مورد توجه بوده و برای حل معضلات این حوزه ها راهکارهایی ارائه شده و می شود.
اما این بار، سند توسعه ای وضعیت زنان و خانواده استان زنجان توسط کارشناسان برای مدت پنج سال با هدف تهیه و تدوین نقشه راهی مبتنی بر ویژگی های محلی و بومی زنان با در نظر گرفتن اولویت ها برای بهبود کیفیت زندگی زنان و خانواده مبتنی بری تجزیه، تحلیل و پرداختن به عوامل کلیدی موثر و نتایج مورد انتظار تدوین شد.
در هفتمین و آخرین کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان زنجان در سالجاری، برنامه های سال آینده این کارگروه بررسی و این سند و طرح شتابدهی به کسب و کارهای فن آورانه از برنامه های سال 98 خواهد بود در این جلسه تبیین شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: همه امور مربوط به زنان و خانواده در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در استان و شهرستان های آن مبتنی بر عوامل کلیدی اولویت دار شناسایی شده است.
دکتر علیرضا شغلی اظهارداشت: تمرکز سند توسعه ای وضعیت زنان و خانواده استان زنجان بر چند مساله کلیدی شناسایی شده و به عنوان برنامه مکمل در کنار سایر برنامه ها و فعالیت های جاری و توسعه ای دستگاه های اجراییو سازمان های دی ربط قرار گرفته و جایگزین اسناد بالادستی نیست.
وی تاکید کرد: در این سند نرخ بیکاری زنان، نرخ مشارکت اقتصادی، اشتغال و سواد، نرخ سالانه ازدواج و طلاق، نسبت طلاق به ازدواج، عوامل موثر بر طلاق از دیدگاه زنان، نرخ باسوادی، نرخ تحصیلات دانشگاهی زنان، شاخص امید به زندگی، میزان اقدام به خودکشی و شاخص مشارکت مدنی زنان استان در این سند از سال 1377 تا سال 92 بررسی شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در سند توسعه ای وضعیت زنان و خانواده استان مهمترین چالش های پیش روی توسعه امور زنان و فرصت های مکوجود تجزیه و تحلیل و همچنین علت و معلول بین متغیرهای مهم و تاثیرگذار نیز شناسایی شده است.
شغلی اظهارداشت: بر اساس تحلیل های به عمل آمده در این سند شاخص های مرتبط با بیکاری و طلاق با تفاوت کمی دارای وضعیت نامناسب تری در مقایسه با کشور بوده و پیش بینی می شود در آینده شیب بیشتری پیدا کند.
وی تاکید کرد: از نظر مشارکت سیاسی نیز تعداد نمایندگان زن در شوراهای اسلامی شهر و روستا نصف میانگین کشوری است و در سایر شاخص ها نیز زنان زنجانی مشابه کشوری و یا حتی در وضعیت بهتری قرار دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: بر اساس تحلیل های انجام شده در سند توسعه ای وضعیت زنان و خانواده، اعتیاد، مشکلات معیشتی خانواده، بیماری های جسمی، روحی و روانی، مرد سالاری و فضای مجازی، رسانه ها و ماهواره و سرمایه کم اجتماعی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه امور زنان و خانواده در استان زنجان به شمار می رود.

** باید برای اجرای بهتر طرح سند توسعه وضعیت زنان کمک شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: باید هدف از اجرای هر طرح و تحقیقی مشخص شود و نتیجه آن کارآیی برای حل مشکلات و معضلات پیش رو را داشته باشد.
شهرام طهماسبی اظهار داشت: باید مشکلات احصا شده در حوزه زنان و خانواده در این سند به صورت ریشه ای حل و اقدامات مربوط به آن انجام شود تا اوضاع این قشر از جامعه را ساماندهی کند.
وی افزود: باید همه دستگاه های اجرایی برای اجرایی شدن این سند در استان زنجان کمک کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، با بیان اینکه در حال حاضر حضور زنان در کسب و کارهای نویت کمرنگ است، یادآوری کرد: این مهم ناشی از مشکلات خود بانوان است.
طهماسبی ادامه داد: در حال حاضر ایجاد اشتغال به روش سنتی و نسخه قدیمی کارآیی خود را از دست داده و باید به سمت کسب و کارهای نوین حرکت تا مشکل بیکاری در جامعه حل شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تکنولوژی با سرعت بیشتر از ما جلوتر است که باید نگاه راهبردی تری داشته باشیم تا بتوانیم جمعیت بیکار جامعه را کاهش دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: ابزار کار ورود زنان به کسب و کارهای نوین وجود دارد و باید این مهم به شکل اجرایی درآمده و در این خصوص پیشنهاد ارائه شود.
طهماسبی با تاکید بر اینکه باید دستگاه های اجرایی نیز به سمت کسب و کارهای نوین حرکت کنند، افزود: از این دستگاه ها نیز حمایت می شود و این حمایت مالی نخواهد بود.

** طرح شتاب دهی به کسب و کارهای فن آورانه برای بانوان راه اندازی می شود
رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در ادامه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان از راه اندازیث طرح شتابدهی به کسب و کارهای فن آورانه برای بانوان و دختران جوان کارآفرین و جویای کار در استان خبرداد و گفت: این طرح سال آینده در زنجان با هدف کمک به کوتاه کردن روندهای راه اندازی و توسعه کسب و کاری نوپا، بالابردن کیفیت محصولات و خدمات، ثبات مالی کسب و کارهای نوپا و شمارکت در فرآیند فشرده توسعه کسب و کارنوپا برای حداکثر 6 ماه و دارا بودن سیلابس آموزشی کسب و کار محور انجام می شود.
کامران جعفری، در حال حاضر جهاددانشگاهی استان زنجان مرکز رشد واحدهای فناور صنایع فرهنگی – خلاق، شتاب دهنده و مرکز نوآوری و شکوفایی را به منظورکسب و کارهای فناورانه و کارآفرین راه اندازی کرده است.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.