منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 1375تحت حفاظت قرار گرفته و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.

امجد باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این صیاد غیرمجاز در اراضی روستای دارم و حین زنده گیری پرندگان دستگیر شد.
وی اظهار داشت: از این فرد متخلف دستگیر شده 2 قطعه سهره طلایی، پنج قطعه گنجشک، سه عدد قفس و 2 رشته تور زنده گیری پرندگان، کشف و ضبط شد.
باقری افزود: برای این فرد متخلف غیربومی، پرونده تخلف تشکیل و به منظور رسیدگی و اعمال قانون به مراجع قضایی شهرستان طارم معرفی شد.
وی تصریح کرد: این صیاد خاطی، به پرداخت چهار میلیون و 500 هزار ریال به موجب ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش و مبلغ هفت میلیون و 500 هزار ریال نیز از جنبه عمومی جرم، محکوم شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: محیط بانان بطور شبانه روز مناطق تحت مدیریت را به دقت مورد پایش قرار می دهند و در صورت مشاهده تخلف با خاطیان به صورت قانونی و بدون هیچ اغماضی برخورد خواهند کرد.
باقری افزود: شکارچیان و صیادان یقین بدانند که علاوه بر پرداخت جریمه ضرر و زیان در وجه محیط زیست به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی نیز معرفی خواهند شد.
وی از عموم مردم به ویژه دوستداران حیات وحش خواست در صورت مشاهده شکارچیان و صیادان خاطی، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657 اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده سرخ آباد و انگوران، سه منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو و پناهگاه حیات وحش انگوران در استان زنجان، محل های امنی برای حیات وحش استان محسوب می شوند.
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 1375تحت حفاظت قرار گرفته و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با 92297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت بوده و زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (بز کوهی) خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی،کبک دری،کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه،آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارند.
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال 81 شکار ممنوع اعلام شده در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله بال البرز در شهرستان طارم واقع شده و حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش کفتار، گراز،کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند.
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال 1349 به حفاظت درآمد و در سال 1354 به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد و دارای گونه های جانوری، همچون قوچ و میش ارمنی، پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.