به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز پنجشنبه در سی و سومین آیین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورز استان زنجان و مراسم شکرگزاری برداشت گندم افزود: بخش کشاورزی در کشور سه وظیفه اصلی دارد که یکی از این موارد تقویت امنیت عذایی است که این مهم ابعاد اجتماعی و اقصادی دارد که باید توجه شود و وجود فضا و موادغذایی کمی و کیفی از وظایف ذاتی در این حوزه است.
وی با تاکید بر اینکه باید منابع را حفظ کنیم، اظهاردشات: نباید تولید به هر قیمتی باشد چرا که حفظ محیط زیست، خاک و کیفیت آب از مهمرتین اولویت هاست که باید مراقبت شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: ما مسئول هستیم تا درآمد کشاورزان را افزایش دهیم چرا که امکان پس انداز فراهم شود و از طرفی نیز راه توسعه از طریق پس انداز است و از پول دولت نخواهد بود.
کشاورز خاطرنشان کرد: باید موجبات توسعه را با افزایش تولید و کاهش هزینه برای کشاورزان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: به ازای واحد نهاده( زمین، آب و سرمایه) باید تولید کشاورزان افزایش یابد و این مهم نباید با توسعه زمین کشاورزی اشتباه شود، اگر سالی درصدی عملکرد و بهره روری رشد باید کشاورزان ثروتمند و توسعه محقق می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: گره توسعه در دست فعالان اقنصادی است و فعالان نیز کشاورزان هستند.
کشاورز خاطرنشان کرد: به طور کلی سال 56 جمعیت ایران 35 میلیون بود این رقم در سال جاری بر اساس برآورده مرکز آمار 82 میلیون نفر یعنی به 202 دهم برابر رسیده است، و تقاضا برای به محصولات متفاوت شده است.
وی با بیان اینکه تقاضا در انتظار و فشار برای تولید موثر است، افزود: در دهه 50 سرانه مصرف روغن هفت کیلو بود که این رقم الان به 17 کیلو و شکر از 13 به 30 کیلو رسیده که باید به تقاضای جامعه هم نیاز را افزایش می دهد که باید توجه کرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت به بعد امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: عمومی ترین شاخصی که سازمانخوار و بار جهانی و بهداشت جهانی بر آن اتفاق نظر دارند بر این است که بخش کشاورزی انرژی غذایی را تامین می کند.
کشاورز اضافه کرد: در سال های اخیر 83 درصد انرژی را از کشاورزی تامین می کنیم، بسیاری از کشورهای ثروتمند از جمله ژاپن در آرزوی رسیدن به انرژی 80 درصد از کشاورزی را دارند.
وی تاکید کرد: هیچ کشوری در نیا بیش از 90 درصد انرژی خود را از کشاورزی تامین می کنند نیست چرا که برخی کالاها مزیت است.
وی اظهارداشت: همه کشورها از حد شکنندگی نباید کمتر شوند عدد پروتین ما86 و خوب است که باید ارتقا یابد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: از نطر میکرو ایران یکی از کشورهای موفق دنیاست و یکی از علت های سلامت کشور دسترسی ارزان و فراوان به میوه و صیفی جات است، مصرف ما نیز نسبت به دنیا بهتر می باشد که این مساله مروبط به زحمت کشان در بخش کشاورزی و فرهنگ سازی است.
کشاورز، به گندم تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: دنیا سه غذای اصلی دارد که حدود 700 میلیون تن گندم در دنیا مصرف می شود در برخی کشورها گندم قوت غالب است که در قالب نان و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی، در بخشی از کشورهای دنیا نیز برنج بیشترین مصرف را دارد و حدود 650 میلیون تن از این محصول تولید می شود و گروه سوم از غلات نیز ذرت است.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت تاکید کرد: هیچ کشوری با سرنوشت محصول استراتژیک خود بازی نمی کنند.
کشاورز ادامه داد: در ایران 50 درصد زمین های گندم آبی و 85 درصد نیز دیم است که باید از تولید مراقبت کنیم، هر زمانی که تولید گندم به اوج رسیده همه تولیدات ارتقا رفته و گندم کلید توسعه کشاورزی به شمارمی رود چرا که هر وقت از آن مراقبت شده بهره وری رشد داشته است.
وی با بیان اینکه در رسیدن به نقطه مطلوب در تولید گندم فاصله داریم، اظهارداشت: کشاورزی کشور ما بویژه در دیم شکننده است و تغییرات اقلیمی خیلی متفاوتی داریم و به همین جهت نسخه دیم کشت گندم آماده شده که باید پایداری داشته باشیم چرا که پایداری از هر اتفاق مقطعی ارزشنمد است.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: کشت دیم ما الان 90 درصد غله 10 و درصد حبوبات است و به لحاظ سطحی نیز 55 درصد غله، پنج درصد حبوبات و 40 درصد آیش است باید در دیم پنج محصول را با توجه به تناسب کشت کنیم.
کشاورز تاکید کرد: تا پایداری کشت محصولات دیم باید ریسک آن برای کشاورز کاهش یابد.
وی اظهارداشت: کشور ما بجز حاشیه خلیج فارس و نوار ساحلی شمال همه مناطق کشاورزی دشت ها بیش از 1000 متر و کشاورزی کوهستانی است که توام با دامداری می باشد که باید مواظب علوفه باشیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: تا پنج سال آینده باید نقشه راهی تهیه کنیم و تمام محصولات دیم در پاییز کشت شوند.
کشاورز تاکید کرد: باید کمک کنیم 30 درصد بقایا روی سطح خاک بماند تا تشعش خورشید روی خاک کم، باران تبخیر نشود و به مصرف گیاه برسد و با این فرمول باید با 250 میلی متر بارندگی باید 2.5 تن محصول داشته باشیم.
وی افزود: سه سالی است این نسخه در زمین های چندین هتکاری آزمایش شده و امسال آنرا گسترش می دهیم در مورد دیم برای پایداری درآمد و تولید برای کشاورز شفاف است.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: باید برای کشت لوبیا یا آبیاری میکرو باشد یا محصولی برای کشت جایگزین لحاظ و از هر متر مکعب آب باید 750 گرم لوبیا برداشت شود اگه محقق نشود باید این نوع آب دهی جایگزین شود.
کشاورز به شرایط تحریم در کشور اشاره کرد و افزود: تا این لحظه خدشه ای به نهاده های نداشتیم، کود 23 درصد نسبت به سال گذشته تامین، بذر 27 درصد ذخیره و آفت کش ها بیش از سال گذشته تدارک دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید گره ماندگاری ماست که باید بیشتر توجه شود و در زمان حاضر فرمول های گشذته تاثیرگذار نیست.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت گفت: با بیان اینکه استان زنجان از دهه 70 موفقیت هایی دربخش های مختلف کشاورزی در نتیجه توجه به افزایش دانش داشته است.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از 43 نفر از کشاورزان نمونه استان زنجان در بخش های مختلف دامی، زراعی و باغی تجلیل شده که 2 نفر از آنها در بخش تولید سیب و زیتون نمونه ملی بودند.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.