عصمت عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمک دریا علاوه برداشتن ناخالصی ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی کند.
وی اظهار داشت: به تازگی تبلیغات گسترده و بی اساس نمک دریا باعث شده است شهروندان در مصرف آن دچار سردرگمی شوند.
این کارشناس افزود: به رغم توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده هنوز عده ای به غلط براین باورند که نمک دریا علاوه بر املاح سدیم و ید دارای املاحی مانند کلسیم و منیزیم و برای بدن مفید است.
عباسی افزود: وزارت بهداشت طی مدت 20 سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک های خوراکی را در پیش گرفته و هم اکنون تمامی کارخانه های تولیدکننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک های خوراکی اضافه کنند.
وی بیان کرد: به دلیل آنکه استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می باشد و نرسیدن آن به بدن عوارض بی شماری از جمله گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی را به دنبال دارد.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اینکه گفته می شود نمک دریا می تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم بدن را تامین کند، درست نیست.
وی بیان کرد: بر این اساس این املاح را می توان از سایر منابع غذایی دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده البته به مقدارکم، ید کافی به بدن می رسد.
عباسی افزود: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در کشور می شود، برخلاف سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی سلامت مردم در کشور محسوب می شود، است.
وی خاطر نشان کرد: بطور طبیعی افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.