غفور آقاجانلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری 6 مورد عملیات امدادی مفقودین کوهنوردان در ارتفاعات استان انجام گرفت که از این تعداد سه مورد آن آبان امسال بود.
وی اظهار داشت: متاسفانه عدم اطلاعات کافی تیم های کوهنوردی و از طرفی اطلاع رسانی لازم آن به هیات کوهنوردی و اعلام این مساله مهم به هلال احمر استان موجب شده در هنگام صعود به مناطق کوهستانی با معضلات عدیده ای مواجه شده و به نوبه خود صدمات جسمانی و خطرات جانی را به دنبال داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: برای رفع این موضوع جلساتی با هیات کوهنوردی استان مبنی بر برگزاری دوره های آموزشی به گروه های هدف و چگونگی نحوه اطلاع رسانی در موقع بروز حادثه اعلام شده اما تا کنون نتیجه لازم را به دنبال نداشته است.
وی بیان کرد: طبق اعلام هیات کوهنوردی استان تعدادی بسیار محدود تیم های کوهنوردی شناسنامه دار در استا فعالیت می کنند و ارتباط مستقیمی بر نحوه فعالیت آنان وجود ندارد.
آقاجانلو افزود: هیات کوهنوردی اهرم اجرایی برای انجام این کار ندارد و این جمعیت تلاش دارد فعالیت تیم های کوهنوردی را مبنی بر شناسنامه دار شدن، پس از تصویب به مدیریت بحران استان اعلام کند.
وی اضافه کرد: شمار زیادی از هیات کوهنوری استان از طریق سازمان های مردم نهاد فعالیت می کنند و ساماندهی و نظارت مستمر آنها می تواند از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کند.
معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد تیم کوهنوردی غیر رسمی زیادی در این استان فعالیت می کنند و یکی از مشکلات دیگر ورود تیم هایی از استان های دیگر است.
وی بیان کرد: اغلب این تیم ها بیشتر در ماههای اردیبشهت و خرداد،شهریور و به ویژه فصل پاییز برای صعود به استان بدون اطلاع قبلی به هیات کوهنوردی وارد و به صعود اقدام می کنند.
آقاجانلو خاطر نشان کرد: شناسنامه دارشدن تیم های کوهنوردی علاوه بر حمایت های لازم امکان خدمات رسانی لازم در هنگام بروز حادثه را فراهم می کند،در حالی که فعالیت آنها خود جوش بوده و تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند.
به گفته این مسئول، کوهنوردان گرفتار می توانند در بروز حادثه و برای درخواست امداد رسانی با سامانه 112هلال احمر تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز طی آذر امسال و به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ، سه کوهنورد ابهری در ارتفاعات قشلاق باباخانی این شهرستان، مسیر خود را گم کرده بودند، توسط نجات گران هلال احمر ابهر نجات یافتند.
هفته گذشته نیز فرماندار زنجان نیز اعلام کرده بود که 11 کوهنورد در ارتفاعات اطراف روستای شیلاندر بخش مرکزی این شهرستان گرفتار برف و کولاک شده بودند که توسط نیروهای امدادی نجات پیدا کردند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.