به گزارش ایرنا، ورزش پاراگلایدر یک تفریح جذاب، هیجان انگیز و ماجراجویانه است و افرادی که زمانی رویای خلبانی و پرواز را در سر داشتند اکنون می توانند با استفاده از این وسیله ورزشی تجربه شیرین و دلچسبی از پرواز داشته باشند.
یکی از مهمترین نکات برای انجام ورزش پاراگلایدر انتخاب سایت مناسب پرواز است که از امکانات کافی و امنیت کامل برخوردار باشد و خصوصیاتی همچون شدت باد مناسب، وجود دشت و مکان امن برای فرود آمدن را داشته باشد. شکل دیواره کوه و وجود یک دشت یا فضای باز برای فرود و فضایی مسطح در روی قله با شیب ملایم برای باز کردن وسیله پروازی از دیگر ملاک های یک پرواز خوب است که تمام این ویژگی ها در سایت های پروازی شهرستان طارم وجود دارد.
شهرستان طارم به دلیل داشتن اقلیم مناسب و قرارگیری دشت ها و فضاهای وسیع در حاشیه کوه ها شرایط منحصر به فردی را برای انجام این ورزش مفرح دارد.
پرواز با پاراگلایدر در آسمان آبی و ابری شهرستان طارم، گردشگران و دوستداران این تفریح هیجان‌انگیز را از نقاط مختلف کشور جذب خود می کند و دوستداران این تفریح لذت بخش می توانند از ارتفاع 1900 متری پرواز کرده و در زمینی با پوشش گوناگون گیاهی و پوشیده از درختان سبز زیتون فرود آیند، زمینی که بواسطه کشت محصولات کشاورزی چون سیر و کرفس حتی در فصل زمستان هم لباس سبز بر تن دارد و لذت پرواز برای خلبانان پاراگلایدر را دوچندان می کند.
ارتفاعات کوه های مشرف بر شهرستان طارم بر فراز رودخانه قزل اوزن موجب شده است تا در تمام فصول سال، آسمان آبی و نسیم و بادهای خنک این شهرستان معتدل و نیمه گرمسیری، فرصتی طلایی برای خلبانان ورزش هیجانی به خصوص کایت سواران پاراگلایدر ایجاد کند.
یکی از جذابیت های پرواز در آسمان طارم که شاید دیگر سایتهای پروازی کشور آن را نداشته باشند ، پرواز روی اقیانوسی از ابر و داخل ابر در ساعات اولیه روز است، که البته نیاز به تجربه زیاد و آموزش های کافی دارد.
شهرستان طارم به دلیل داشتن آب و هوای معتدل در فصل پاییز و زمستان، درست زمانی که برف و کولاک بسیاری از ارتفاعات کشور را فراگرفته است بهترین مکان برای پرواز خلبانان پاراگلایدر است تا در سرمای زمستان و ارتفاعات پوشیده از برف، پرواز در هوای معتدل و مساعد را تجربه کنند.
منطقه طارم تپه در ارتفاعات جنوبی شهرستان طارم شامل سایت های پروازی یاعلی(ع) با ارتفاع1900 متر، سایت یا زهرا(س) با ارتفاع 1400 متر و سایت یا حسین(ع) با ارتفاع 1005 متر است چند سالی هست که میزبان ورزشکاران این رشته پروازی مفرح و مهیج است.
این مناطق از ارتفاعات شهرستان طارم با توجه به میزان رطوبت و فشار بالای هوا همچنین شرایط جغرافیای مناسب یکی از بهترین سایت های کشور جهت پرواز با پاراگلایدر است.
هر سه تپه سایت پروازی شهرستان طارم از لحاظ امنیت و دسترسی، ارتفاع، پایداری شرایط محیطی جزو بهترین و برترین سایتهای پروازی پاراگلایدر در سطح کشور است که می تواند بستر مناسبی برای علاقه مندان این ورزش و خلبانهای مشتاق پروازهای جذاب، مفرح و امن ایجاد کند که این موضوع می تواند هم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان باشد و هم با ایجاد فضاهای آموزشی تکمیلی و حرفه ای می تواند خلبانهای این رشته ورزشی مهیج و مفرح را از نقاط مختلف جهان راهی این منطقه زیبا و چشم نواز در شمال غرب کشور کند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، سایت های پروازی شهرستان طارم را جزء سایت های ایمن و قابل استفاده در تمام فصول سال عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و توپوگرافی منطقه، همه ساله ورزشکاران این رشته هوایی از نقاط مختلف کشور مهمان ارتفاعات جنوبی شهرستان طارم هستند و از جذابیت های این رشته ورزشی در یکی از بهترین سایت های پروازی کشور لذت می برند.
جواد صفری از برنامه ریزی های این اداره جهت بهسازی و تقویت زیرساخت های سایت پروازی طارم خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال بالای ورزشکاران این رشته ورزشی از سایت های پروازی شهرستان طارم، هماهنگی های لازم با فرمانداری شهرستان و هیات انجمن های ورزشی استان زنجان جهت عملیات بهسازی محل آغاز پرواز و همچنین محل فرود این سایت ها انجام شده است.
صفری همچنین عنوان کرد: در صورت صلاحدید کارشناسان و مربیان این رشته ورزشی محل فرود مناسبی در شهرستان طارم طراحی و جانمایی و امکانات مناسبی نیز در آنجا مستقر خواهد شد تا ورزشکاران و خلبانان این رشته ورزشی از این لحاظ هیچ مشکلی نداشته باشند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم در مورد اسکان ورزشکاران غیر بومی این رشته ورزشی اظهار داشت: در صورت هماهنگی قبلی ورزشکاران، اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم آمادگی کامل جهت اسکان ورزشکاران در شهرستان طارم را دارد.
دبیر هیات انجمن های ورزشی استان زنجان نیز گفت: شهرستان طارم از 6 سایت پروازی حرفه ای برخوردار است که از این تعداد در حال حاضر 3 سایت مورد استفاده علاقه مندان به این رشته ورزشی قرار می گیرد.
علی محبی ضمن اشاره به استاندارد بودن تمام سایت های پروازی شهرستان طارم عنوان کرد: بیشترین پروازهای استان زنجان در سایت های طارم که دارای شرایط مساعد جوی است، انجام می شود.
محبی استقبال ورزشکاران این رشته ورزشی از سایت های پروازی شهرستان طارم را مناسب برشمرد و افزود: سایت های یاعلی، یازهرا، یاحسین، آنتن تپه، سیمرغ و شیت سایت های پروازی شهرستان طارم هستند که هر 6 سایت از شرایط استاندارد برای پرواز با پاراگلایدر برخوردار هستند و در حال حاضر به علت شرایط موجود سه سایت یاعلی، یازهرا، یاحسین بیشترین استفاده را در بین خلبانان دارند.
دبیر هیات انجمن های ورزشی استان زنجان گران بودن تجهیزات این رشته ورزشی را یکی از مشکلات اصلی علاقه مندان به این ورزش پروازی برشمرد و افزود: به رغم بالا بودن هزینه ها برای این رشته ورزشی بر تعداد علاقه مندان به آن در استان زنجان افزوده می شود.
محبی عنوان کرد: زنجان از وجود یک باشگاه پروازی خصوصی با 2 مربی مجرب و توانمند برخوردار است که زیر نظر هیات انجمن های ورزشی استان فعالیت می کند و علاقه مندان می توانند جهت آموزش به این باشگاه خصوصی مراجعه کنند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
خبرنگار: مهدی اسدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.