به گزارش ایرنا، این گروه از بیماران باید سه روز در هفته خدمات مورد نیاز و با کیفیت خود را دریافت کنند و بروز خلل در این بخش مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می کند.
کلیه ها، مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه مواد زائد از خون هستند و در این میان دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظایف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها محسوب می شود و به بدن کمک می کند.
طبق اعلام انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران شمار بیماران دیالیزی و پیوندی کشور و تحت پوشش این انجمن 100 هزار نفر است که هر سال 15 تا 20 درصد مورد جدید دیالیزی و نارسایی کلیه به این تعداد اضافه می شود.
این در حالی است که شمار بیماران دیالیزی استان زنجان نیز درحال افزایش بوده و نیاز به خدمات رسانی روز افزون و با کیفیت بالا بیش از گذشته ضرورت دارد و این موضوع از اهمین بالایی برخوردار است.
اما مشکلات بغرنج بیماران دیالیزی این استان پایان ندارد، این گروه از بیماران که هم اکنون در بیمارستان ولی عصر (عج) و تعدادی دیگر در بیمارستان بهمن سه روز در هفته و با مشقت های فراوان تحت درمان قرار می گیرند، پس از مدتها چشم انتظار، افتتاح بخش دیالیز ساختمان جدید انجمن کلیوی زنجان بودند که هر چند به تازگی و بنا به گفته مسئولان پذیرش غیر رسمی از بیماران آغاز شده، اما بیماران تحت پوشش بیمه سلامت نمی توانند از خدمات مورد نظر استفاده کنند و این موضوع مشکلات این قشر را بیش از گذشته مضاعف تر کرده است.
زهرا 27 ساله، به گفته خودش سه سال و نیم است که هفته ای سه روز برای انجام دیالیز به بیمارستانی ولی عصر (عج) شهر زنجان می رود، او در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی متوجه بیماری شدم که کار از کار گذشته بود، هر 2 کلیه خودم را از دست داده ام.
وی اضافه کرد: هم اکنون برای دریافت خدمات مورد نیاز در بیمارستان یاد شده مراجعه می کنم، اما به تازگی که بخش دیالیز ساختمان جدید بیماران کلیوی زنجان بصورت غیر رسمی افتتاح شده امکان پذیرش بیماران دیالیزی پوشش بیمه سلامت وجود ندارد.
زهرا خاطر نشان کرد: این در حالی است که بیماران دیالیزی دارای پوشش بیمه تامین اجتماعی پذیرش شده و به بیماران بیمه ای سلامت اعلام شده که مشخص نیست چه زمانی این مشکل برطرف شود.
کاظم دیگر شهروند زنجانی که سه سال است دیالیز می شود در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر و با تمام مشکلات در بیمارستان ولی عصر (عج) سه روز در هفته دیالیز می شوم که خدمات مناسبی ارائه می شود.
وی اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد امکان پذیرش بیماران دیالیزی برای دریافت خدمات مورد نیاز در بخش جدید کلیوی زنجان وجود ندارد و این موضوع به دلیل عدم انعقاد قرارداد بیمه سلامت با انجمن اعلام شده است.

** تعییر تعرفه علت اصلی قرارداد نبستن بیمه سلامت با انجمن بیماران کلیوی زنجان
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون و با مکاتبات انجام گرفته اداره کل بیمه سلامت این استان برای پوشش و تعرفه بیمه بیماران دیالیز اعلام همکاری نکرده و تداوم این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
محمدرضا طهماسبی با اشاره به پذیرش غیررسمی بیماران دیالیز در ساختمان این انجمن افزود: تجهیزات مربوط به بخش دیالیزی این انجمن توسط شرکت دیالیز تجهیز ایران مطابق با استاندارهای جهانی و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته و پذیرش بیماران نیز متناسب با این موارد انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: با توجه به تقارن ایام محرم مقرر بود که پذیرش بیماران از اول مهر انجام بگیرد که این مهم با 2 هفته تاخیر 15 مهر آغاز شده است.
طهماسبی خاطرنشان کرد: بر این اساس روزانه 15 بیمار دیالیزی و بصورت یک درمیان30 بیمار در این بخش پذیرش و تحت مداوا قرار می گیرند که بتدریج این تعداد طی ماه های آینده افزایش می یابد که هدف عمده ارتقای خدمات رسانی به این قشر تحت پوشش است.
وی بیان کرد: طی برنامه ریزی انجام گرفته بخش دیالیز انجمن کلیوی زنجان اواخر آبان بصورت رسمی توسط مسئولان استانی و کشوری به بهره برداری می رسد و بیماران نیازمند می تواند از خدمات با کیفیت ان استفاده کنند.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها روزانه در سه شیفت 90 بیمار دیالیزی بصورت رایگان پذیرش خواهد شد که تحقق این مهم تحولی مهم در این بخش محسوب می شود.
وی بیان کرد: این بخش دیالیزی 30 تخت دارد که ظرفیت پذیرش 200 بیمار را دارد و طبق برنامه ریزی ها 180 بیماردیالیز بیمارستان ولی عصر(عج) تدریجی به این بخش انتقال خواهند یافت.
طهماسبی افزود: با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته هم اکنون 80 بیمار دیالیزی تحت پوشش تامین اجتماعی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت و با مکاتبات انجام گرفته با اداره کل بیمه سلامت این مهم برای دارندگان این نوع پوشش بیمه ای محقق نشده است.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس سازمان بیمه ای نظیر بیمه سلامت آمادگی خود را برای انعقاد قرار داد 19کا (k) تعرفه خیریه ای اعلام کرده که در آخرین مکاتبه این میزان را 15 کا اعلام کرده که چندان مقرون به صرفه نیست.

**پردادختی بیمه سلامت با تعرفه خصوصی خلاف است
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان پیش از این نیز و در ارتباط با چگونگی ارائه خدمات به موسسه های خیریه و بیماران تحت پوشش آنها گفته بود که پرداختی بیمه سلامت در این بخش به صورت دولتی است نه خصوصی، در زمینه درخواست انجمن کلیوی بابت تفاوت قائل شدن در زمینه بیماران دیالیزی و پرداختی آنها به صورت بخش خصوصی را مشکل اعتبار اعلام کرده بود.
این مسئول در ارتباط با وضعیت کنونی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل طبق مکاتبات انجام شده با سازمان بیمه سلامت کشور برای قرار داد بیمه ای با انجمن خیریه بیماران کلیوی 15 کا و بر مبنای تعرفه دولتی را لحاظ کرده است.
دکتر خدیجه ابراهیم خانی افزود: این اداره کل نیز در پاسخ به مکاتبات این انجمن اعلام کرده که همکاری ها بر مبنای تعرفه دولتی است و بیش از آن خلاف قانون است.
وی بیان کرد: هم اکنون مراکز دیالیزی متعددی در کشور فعالیت می کنند و انعقاد قرارداد بیمه ای نیز طبق دستورالعمل های قانونی سازمان بیمه سلامت بوده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: اداره کل بیمه سلامت استان زنجان 704 بیمار خاص شامل مبتلایان بیماری های ام اس، پیوند کلیه، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی را تحت پوشش دارد که از خدمات کامل آن بهره مند هستند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.