بسیاری از بیماران و به خصوص کسانی که توانایی جسمی ندارند مجبورند مسافتی را به صورت پیاده بپیمایند یا این که در مطب‌های غیراستاندارد چندین پله را بالا بروند.
چنین اتفاقاتی هم اکنون در زنجان تبدیل به یک روند عادی شده است. هر‌از‌گاهی اعتراضاتی از سوی شهروندان و برخی مسئولان مطرح شده و دوباره به محاق فراموشی سپرده می‌شود. اما موضوع دیگری که در این میان مطرح است، آوارگی مراجعه کنندگان به خصوص روستاییان برای مراجعه به مطب‌هاست. آن‌ها ساعت‌ها جلوی در بسته مطب می‌نشینند تا نوبت بگیرند. هر چند راهکا‌رهای مختلفی برای حل این مساله عنوان شده است اما در آخر کار خبری از اقدام عملی نیست.

**ساخت اپلیکیشن
به تازگی در جلسه علنی شورای شهر «عباس راشاد» رئیس کمیسیون عمرانی شورا موضوع تجمیع مطب پزشکان را ارائه داد. وی بر این باور است که باید شهرک سلامت در شهر ایجاد شود و مردم را از بسیاری از مشکلات درمانی رهانید.
رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر زنجان در گفت وگو با همشهری در مورد ایجاد این شهرک می‌گوید: 2 موضوع در مورد مراجعه مردم به مطب پزشکان وجود دارد؛ اول این که بسیاری از مردم نمی‌دانند در شهر چه تخصص‌هایی و در کدام نقطه وجود دارد. بسیاری از کسانی که از روستاها به شهر برای مداوا و مراجعه به مطب می‌آیند نمی‌دانند که به کجا مراجعه کنند و سردرگم می‌مانند، ضمن این که در بسیاری از مواقع نیز گرفتن نوبت هم کاری زمانبر است.
راشاد با اشاره به این که با ساخت اپلیکیشنی که بر روی موبایل قابل نصب باشد می‌توان بسیاری از مشکلات مذکور را حل کرد، ادامه می‌دهد: با ساخت چنین اپلیکشینی می‌توان موقعیت استقرار مطب‌ها و همچنین نوبت دهی را حل کرد.
وی به ساخت شهرک سلامت اشاه و اظهارمی کند: می‌توان 136 مطب را از مرکز شهر به ضلع جنوبی بیمارستان ولی‌عصر(عج) انتقال داد و شهرک سلامت ایجاد کرد. هرچند پیش‌تر این پیشنهاد در دوره مدیریت قبلی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده بود. در آن زمان ما در پی ایجاد شهرک در شرق زنجان یعنی میدان جهاد بودیم و به سراغ بخش خصوصی نیز رفتیم، اما به دلایل مختلف نتوانستیم ان را به مرحله عمل برسانیم.
این مسئول به معافیت عوارض در پی ساخت این شهرک اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای تشویق بخش خصوصی معافیت‌های عوارض شهرداری را در نظر گرفتیم و همچنان منتظر هستیم که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی برای ایجاد شهرک مذکور قدم‌های مثبتی را بردارند.

**طرح تکراری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در واکنش به سخنان راشاد با بیان این که موضوع ساخت شهرک سلامت در دهه 80 از سوی برخی پزشکان زنجانی مطرح شد، اظهار می‌کند: براساس این طرح قرار بود بسیاری از امکانات درمانی در این شهرک در دسترس بیماران قرار گیرد.
دکتر «پرویز قزلباش» با اشاره به این نکته که بعد از مطرح کردن طرح شهرک هیچ اقدام خاصی انجام نشد، می‌افزاید: این در حالی است که چنین شهرکی در شهر اصفهان مدت‌هاست راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است.

**کارشناسی مکان
وی ادامه می‌دهد: تجمیع خدمات پزشکان هر چند طرح بدی به نظر نمی‌رسد اما چند نکته در این میان وجود دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. اول این که وقتی حرف از تجمیع خدمات در یک نقطه می‌زنیم، کدام نقطه شهر برای این کار مناسب به نظر می‌رسد؟ و نکته دوم این که آیا سرمایه گذاری برای انجام این کار حاضر می‌شود و برای بخش خصوصی این کار مقرون به صرفه است؟ چرا که سیاست دولت ورود به این بخش و فعالیت در چنین کارهایی نیست.
قزلباش در ادامه با طرح این سوال که در شهری مانند زنجان به چند مطب نیازمندیم؟ می‌گوید: برای ایجاد مطب در ضلع جنوبی بیمارستان یا هر نقطه از شهر دیگر باید کارشناسی انجام شود و در حال حاضر اولویت ما ایجاد 400 تخت در بیمارستان ولی‌عصر(عج) است. طبق پیش بینی‌های صورت گرفته باید در عرض 10 سال 1700 تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شود که با اضافه کردن این 400 تخت و 240 تخت در خدابنده می‌توان امیدوار بود بخش قابل توجهی از مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

**ایده خوب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد ساخت اپلیکیشن را یک ایده خوب می‌داند و می‌گوید: هرچند دیگر نوبت دهی مثل سابق حضوری نیست بلکه به صورت اینترنتی و تلفنی انجام می‌شود، با این حال باید دید با ساخت این اپلیکیشن چقدر نوبت دهی‌ها به روز می‌شود و اختلالی در کار پزشکان به وجود نمی‌آید.

زهرا هادیلو، همشهری استانهای زنجان، همدان و قزوین
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.