به گزارش ایرنا، توسعه نظام بیمه سلامت کشور یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران است.
در این میان با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقا سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور را در اولویت های برنامه ای خود قرار داده است.
با آغار بکار دولت یازدهم مقوله بیمه سلامت با هدف کاهش دغدغه هزینه درمانی مورد توجه قرار گرفت، هر چند این طرح در مدت اجرا با فراز و فرودهای بسیاری همراه شد.
بنا بر اعلام مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران هم اکنون یش از 40 میلیون نفر تحت پوشش این سازمان هستند و یکی از اهداف و اولویت اصلی تشکیل این سازمان نیز حمایت از قشرهای ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است.
طاهر موهبتی مهمترین اقدام این سازمان را رعایت سقف اعتبارات عنوان کرده و گفته که ایجاد سقف برای اعتبارات هرچند تبعات و مشکلاتی دارد اما باید نهادینه و اجرایی شود.
این مسئول، به این موضوع مهم نیز اشاره کرده که سازمان بیمه سلامت دستورالعملی مبنی بر تعیین سقف برای ارائه خدمات درمانی ندارد، اما قانون گذار به وزارت بهداشت تکلیف کرده راهنمای بالینی را تدوین و برای اجرا به سازمان‌های بیمه‌گر مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار دهد تا در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی و دولتی و عمومی اجرایی کرده و همه مکلفند براساس این قانون عمل کنند.
بر این اساس طی هفته های گذشته خبری مبنی بر قطع ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان بیمه سلامت استان از سوی تنها بیمارستان خصوصی زنجان مطرح شد تا جایی که واکنش مدیر کل بیمه سلامت زنجان را به همراه داشت.
دکتر خدیجه ابراهیم خانی در این ارتباط گفت: متاسفانه مسئولان بیمارستان خصوصی بهمن زنجان کم لطفی کرده و بیمه شدگان بیمه سلامت را بصورت آزاد پذیرش کردند و به عبارتی دیگر تحت پوشش خدمات مورد نیاز قرار ندادند.
وی اظهار داشت: این بیمارستان طی درخواست مکتوب خود به این اداره اعلام کرده که این مرکز درمانی دیگر بیمه شدگان بیمه سلامت را فقط بصورت آزاد پذیرش می کند و ادامه همکاری ها منوط به تسویه حساب تمامی بدهی خود از این اداره کل است.
این مسئول ادامه داد: این در حالی است با تمامی مشکلات مالی موجود، پرداختی این اداره کل به تمامی مراکزدرمانی و طرف قرار داد بر اساس اعتبارات تخصیص یافته از سازمان بیمه سلامت کشور است و بر این مبنا انجام می گیرد.
وی بیان کرد: مسئولان بیمارستان خصوصی بهمن زنجان در این ارتباط کم لطفی کردند چرا که توقع دارند تمامی مطالبات آنان به روز شود، در حالی که با کارهای انجام گرفته بدهی این مرکزدرمانی طی ماههای فروردین ، اردیبهشت 100 درصد و خرداد نیز 70 درصد آن پرداخت شده است.
ابراهیم خانی تاکید کرد: مسئولان بیمارستان خصوصی بهمن انتظار دارند که پرداختی ها ی اداره کل، به روز و کوتاهتر شود که انجام این کار امکان پذیر نیست ،چرا که روند دریافت پرونده ها ، رسیدگی و مرحله پرداخت به ویژه بستری حداقل سه ماه به طول می انجامد .
وی بیان کرد: این اداره کل نیز بر این مبنا و طبق زمان بندی یاد شده پرداختی های این مرکز درمانی را به روز کرده و اینکه انتظار داشته باشند روند، بسیار کوتاهتر باشد، منطقی نیست و همین موضوع موجب شده این بیمارستان بیمه شدگان سلامت را بصورت آزاد پذیرش کند.
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: بر این اساس این اداره از بیمه شدگان سلامت در خواست کرده با توجه به بروز این مشکل برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به مراکز دیگر درمانی استان مراجعه کنند و میزان بدهی بیمه به این مرکز درمانی نیز 600 میلیون تومان است.

** مدیریت منابع راهکار اساسی برای کاهش مشکلات
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگارایرنا گفت: بیمارستان بخش خصوصی می تواند با توجه به سقف اعلام شده برای ارائه خدمات درمانی مدیریت منابع را در دستور کار خود قرار دهد.
دکتر پرویز قزلباش افزود: تعیین سقف اعلام شده شاید مشکلاتی به دنبال داشته باشد، اما دست اندرکاران امر می تواند با تدبیر بیشتری و با مدیریت لازم خللی را در خدمات رسانی ایجاد نکنند.
این مسئول ادامه داد: این بیمارستان بخش خصوصی می تواند خدمات گرانقیمت را نوبت دهی کند و موارد اورژانسی را در اولویت قرار دهد تا مشکلات کمتری ایجاد شود.
وی بیان کرد: به این موضوع مهم نیز باید توجه داشت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف به ویژه بخش درمانی ریسک دارد و انجام این کار باید توجیه اقتصادی داشته باشد و در واقع از توان بالایی مالی برخودار باشد.
قزلباش افزود: تنها بیمارستان خصوصی شهر زنجان چند سال گذشته فعالیت خود را آغار کرده و در این میان ممکن است نبود بنیه اقتصادی مشکلاتی را در ارائه خدمات و مسائلی از این دست فراهم کند.

** در شرایط کنونی به همدلی و هم افزایی نیاز داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشورمان، وجود محدودیت منابع و اعمال تحریم ها لزوم مدیریت در هزینه ها با هدف کاهش مشکلات مردم در بخش های دولتی و خصوصی به ویژه حوزه سلامت امری ضروی است.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی از منابع خود برای ارائه خدمات مورد نیاز مراجعه کنندگان و بیماران خود هزینه می کند اما می توان با تدبیر و اعمال راهکارهای نظیر ارائه تخفیف ها ی لازم از بروز مشکلات بیشتری جلوگیری کرد.
قزلباش افزود: فعالیت بخش خصوصی در حوزه سلامت امری مثبت تلقی می شود چرا که حق انتخاب برای دریافت خدمات با کیفیت تر را برای مراجعه کنندگان و گروههای هدف فراهم می کند.
وی ابراز کرد: بروز چنین مشکلی از سوی بیمارستان خصوصی شهر زنجان برای بیمه شدگان بیمه سلامت نه تنها مشکلی را برطرف نمی کند بلکه ناگزیر بیماران را برای دریافت خدمات مورد نیاز چه در بخش بستری و سرپایی با توجه به شمار بالای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی دولتی که بسیار بالاست، به مراتب افزایش می دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون بیشترین بار مراجعین و نقطه اتکای مردم را مراکز درمانی دولتی عهده دار هستند و در این میان حتی عدم پذیرش یک نفر آثار نامطلوبی را بر جای می گذارد.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس و بنا بر اعلام وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی با توجه به مشکلات اقتصادی همه مراکز درمانی موظف شده اند نسبت به حمایت و پذیرش مراجعین به ویژه اقشار آسیب پذیر اقدام کنند، حتی در صورتی که سایر بیمه ها از پوشش انان خودداری کرده باشند.
وی ابراز کرد: طبق تفاهم نامه این واحد دانشگاهی، اداره کل بیمه سلامت استان 190 میلیارد تومان خدمت پیش بینی شده، در حالی که بیمه سلامت 142 میلیارد تومان آن را تعهد کرده که 50 میلیارد تومان ان تفاوت در خدمت خواهد بود.

** اعلام تعیین سقف منطقی نیست
رئیس بیمارستان خصوصی بهمن زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بیمه سلامت طبق بخشنامه ای به تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی اعلام کرده با توجه به سقف اعلام شده خدمات درمانی ارائه شود که این میزان برای این بیمارستان در ماه 300 میلیون تومان است.
دکتر بهرام حاج کریم افزود: این بیمارستان تنها مرکز درمانی بخش خصوصی شهر زنجان است که با هدف ارائه خدمات بالا برای بیماران و مراجعه کنندگان بهره برداری شده است.
وی بیان کرد: تعیین سقف در ارائه خدمات مشکلاتی عدیده ای را ایجاد کرده است، زیرا میزان مبلغ یاد شده ارائه خدمت دیگر به بیماران دیگر را سلب کرده و حتی نمی توان در لیست اننظار برای ماههای بعدی در نظر گرفت.
این مسئول ادامه داد:این در حالی است این مرکز درماه 100 میلیون تومان برای بیماران دیالیزی هزینه می کند که بیمه ها باید میزان یادشده را پرداخت کنند و با احتساب سقف تعیین شده از این میزان یعنی 200 میلیون تومان فقط میتوان تعدادی اندک شمار بیمار پذیرش و بستری کرد.
وی ابراز کرد: تعیین سقف خدمات محدودیت جدی را در پذیرش بیماران بوجود می آورد ودر این ارتباط نمی توان به بیماران مشکل دار اعلام کرد که میزان سقف برای ارائه خدمات درمانی تکمیل شده است.

**بیمارستان بهمن بیمه شدگان سلامت را آزاد پذیرش می کند
حاج کریم افزود: بر خلاف مطالب مطرح شده این بیمارستان از پذیرش بیماران دارای پوشش بیمه سلامت خودداری نکرده بلکه به دلیل میزان تعیین سقف اعلام شده و مطالبات 600 میلیون تومانی از اداره کل بیمه سلامت بصورت آزاد محاسبه شده است.
وی ابراز کرد:بر این اساس حتی اداره کل بیمه سلامت فرم هایی به این بیمارستان ارسال کرده مبنی بر اینکه در صورتی که فرد بستری شده در صورت عدم تمایل برای استفاده از تعهدات بیمه ای آن را تکمیل کند، که این کار خلاف است.
رئیس بیمارستان خصوصی بهمن زنجان ادامه داد: هم اکنون این بیمارستان 22 میلیارد و 500 میلیون تومان از بیمه های پایه و تکمیلی مطالبه دارد که از این میزان 9 میلیارد و 600 مییلون تومان به تامین اجتماعی اختصاص دارد.
وی ابراز کرد: هم اکنون پزشکان شاغل در این بیمارستان به مدت 2.5 سال یعنی از مهر سال 95 تا کنون کار کرد خود را دریافت نکرده اند، اما همچنان به امر خدمات رسانی مشغول هستند.
این مسئول بیان کرد: اداره کل بیمه سلامت استان طی سه ماهه اول امسال بخشی از مطالبات خود را به این بیمارستان پرداخت کرده اما در 6 ماهه دوم سال گذشته مطالباتی در این بخش را دریافت نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیمارستانهای خصوصی مناطق دیگر کشور برای رفع این موضوع تعامل و همکاری خوبی با ادارات بیمه سلامت داشته اند و همکاری های خوبی انجام گرفته که این مهم در این استان به وقوع نپیوسته است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هم اکنون 539 هزار جمعیت استان زنجان معادل 55 درصد در پنج صندوق کارمندی، سایر اقشار، روستاییان، بیمه همگانی سلامت و ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.