به گزارش ایرنا، در این قانون آمده است: وجود عاملی زیان‌آور و آسیب زا که بالاتر از حد مجاز باشد،‌‌ آن شغل را سخت و زیان‌آور می سازد، اما کارشناسان این بخش بر این باورند که با نقض های موجود این قانون به بازنگری جدی نیاز دارد.
با توجه به اینکه بخش دولتی و خصوصی هر کدام به نحوی از اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور گلایه دارند، اما کسی هم دست به کار اجرای تمام آن و اصلاح روند موجود فعالیت زیان آور نمی شود.
مشاغل سخت و زیان آور کار‌هایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی، ‌بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد است و در اثر اشتغال نیروی کار تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در شخص ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.
اما ‌مشاغل سخت و زیان آور به 2 گروه تقسیم که در آن دسته نخست مشاغلی هستند که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد و می توان محیط را با اعمال اصلاحاتی سالم سازی و عوامل زیان آور را برطرف ساخت و گروه دیگر هم مشاغلی به شمار می آیند که ماهیت آنها سخت و زیان آور است و حتی به کار گیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی هم سختی و زیان آوری آن را برطرف نمی کند.
قانون بیمه افرادی را که در چنین محیط هایی کار می کنند، مشمول بازنشستگی پیش از موعد با 20 سال سابقه کار می کند و همین مساله هم می شود، موضوع اصلی گلایه دولتمردان و تولیدکنندگان.
عضو هیات رئیس خانه صنعت و معدن ایران در همین زمینه گفت: اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در این برهه اقتصادی، به ضرر خود کارگران هم تمام می شود.
سید سجاد نباتچیان اضافه کرد: از سویی با اجرای آن، نیروی کار زبده از عرصه تولید کنار گذاشته شده و از سوی دیگر، تمام دریافتی کارگر هم به مستمری بیمه محدود می شود.
این موضوع به تایید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم رسید که در همین زمینه گفته اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بتدریج نیروی متخصص واحدهای تولیدی و صنعتی را جدا می کند.
ناصر فغفوری این موضوع را هم با صراحت مطرح کرد که کنار گذاشتن نیروی کار زبده در حالی است که همین نیرو در سیکل جدای از بیمه، مشغول به کار می شود و از سویی برای دولت بار مالی ایجاد می کند و از سوی دیگر به بیمه ضربه می زند.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، با بیان اینکه اشتغال مجدد نیروی بازنشسته با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور مجاز نیست و تخلف محسوب می شود، افزود: در صورتی که چهار درصد نیروی های با تجربه می رود، چهار درصد دیگر در واحدهای تولیدی جایگزین می شوند.
هومن امیدوار ادامه داد: آلودگی های موجود در محیط کار، موجب کاهش قوای بدنی، جسمی و روحی کارگر می شود و از همین رو هم آنان می توانند علیرغم ایجاد فشار مضاعف به صندوق های بیمه ای، پیش از موعد و با 20 سال سابقه کار بازنشسته شوند.
وی افزود: افراد پیش از موعد بازنشسته می شوند تا بیمه هزینه مجددی برای هزینه های درمانی روز افزون آنان پرداخت نکند، اما به کار گیری مجدد این نیرو، دور زدن این قانون محسوب می شود.
امیدوار، پایه تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور را حذف عوامل آسیب زا از محیط کار اعلام و خاطرنشان کرد: اما به تنها چیزی که توجه نمی شود همین حذف آلاینده ها است.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان اظهار داشت: به آن دسته از کارفرمایانی که محیط کار آسیب زایی دارند، برای رفع آلایندگی تذکر داده می شود و پس از آن کارفرما 2 سال زمان برای حذف عامل آلاینده دارد.
وی تصریح کرد: کارفرمایان همکاری نمی کنند، در حالی که بر اساس همین قانون موضوع آلودگی به تایید اداره بهداشت دانشگاه علوم پزشکی می رسد و کارفرما موظف به رفع عامل آسیب زاست.
امیدوار با بیان اینکه در استان زنجان تاکنون فقط سه کارفرما اقدام به رفع آلایندگی کرده اند، به اعتراض برخی کارفرمایان نسبت به تذکر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای رفع عامل آسیب زا اشاره کرد.
وی به وجود کمیته ای برای تایید سخت و زیان آور بودن یک شغل در هر واحد صنعتی اشاره و اضافه کرد: در این کمیته دانشگاه علوم پزشکی، تامین اجتماعی، نماینده مجمع کارگران یا کانون کارگران، نماینده کارفرما و مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور دارند و هر کدام رای و نظر خود را اعلام می کنند.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کرد: در بسیاری از مواقع با تدابیر فنی و یا هزینه بسیار کم کافرمایان می توانند آلودگی را برطرف کنند اما همکاری نمی کنند و این روند همچنان ادامه دارد و نیروهای جدید هم در چنین محیطی به فعالیت ادامه می دهند.
کارشناس مسئول حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در همین رابطه گفت: اگر کارفرمایان موارد تذکر داده شده را اصلاح کنند، اطلاع می دهند و بار دیگر از محیط کار بازدید و بازرسی انجام می گیرد.
زهرا حسنی افزود: در صورتی که در بازرسی ها سختی و زیان آور بودن مشاغل تایید شود، موضوع به کارفرما اطلاع داده می شود تا کارگران از قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان هم گفت: 6 هزار و 300 نفر در استان زنجان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده اند، بهره گیری از همین قانون موجب شد که به تازگی تعداد بازنشستگان استان هم افزایش یابد.
مسعود علیاری با بیان اینکه هر شغلی سختی های خود را دارد، زیان آوری را صفتی خواند که شخص شاغل در محیط در معرض آسیب روحی یا جسمی قرار داشته باشد.
وی تصریح کرد: کارفرما طبق ماده سه و 14 قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور، طی 2 سال عامل زیان آور را در گروه مشاغل الف یا آن دسته ای که ماهیت آسیب زا ندارد، حذف کند.
علیاری افزود: فقط به بخشی از این قانون که مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است توجه می شود و کارفرمایان و کارگران توجه به دیگر مفاد آن که بر لزوم رفع آلودگی تاکید دارد، توجهی نمی کنند.
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان زنجان اظهار داشت: متاسفانه کارفرمایان نسبت به حذف عوامل آسیب زا اقدام نمی کنند و از همین رو اکنون بسیاری از واحدها در بخش های مختلف مشمول استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر این قانون کمکی برای جلوگیری از ادامه حضور کارگران در محیط های آلوده و آسیب زاست و بازگشت مجدد آنان پس از بازنشستگی به عرصه کار، نه فقط تخلف محسوب می شود، که بار دیگر وی را در معرض خطر قرار می دهد.
علیاری ادامه داد: در صورتی که مطلع شویم نیروی بازنشسته ای بار دیگر به عرصه کار بازگشته، از ادامه پرداخت مستمری وی جلوگیری می کنیم.
زنجان صنایعی همچون سرب و روی را در دل خود جای داده است که هیچ شخصی منکر آسیب زا و آلاینده بودن آن نیست، اما در موضوع محیط آلاینده در دیگر واحدهای صنعتی فعال همچون بخش برق و الکترونیک هم گزارش می شود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.