به گزارش ایرنا، در فرهنگ مسلمانان روزهای با خیر و برکت و حتی انجام آئین هایی همراه است و در این میان یکی از اعیاد برجسته غدیر خم محسوب می شود.
حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند و این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: غدیر خم یکی از اعیاد مهم مسلمانان و تاریخ اسلام است و مسلمانان در عمق این رخداد و اصل شکل گیری این واقعه در روز 18 ذی الحجه اختلافی ندارند.
حجت الاسلام عنایت الله شامی افزود: متاسفانه در طول تاریخ عده ای این مساله و موضوع امامت و ولایت را تفکیک کردند و این در حالی است نمی توان این واقعه عظیم واصل این ماجرای مهم را انکار کرد.
وی اظهار داشت: بر این اساس در این واقعه، پیامبر (ص) مهمترین ماموریت دوران پیامبری خود را به انجام رساند که این مهم نقش اساسی و مهم در تعیین مسیر اسلام داشت.
حجت الاسلام شامی افزود: عید غدیر خم تجلی‌ گاه امامت و ولایت است و همه معصومین نسبت به غدیر اهتمام داشته و تشریح آن از ابعاد گوناگون اهمیت ویژه ای دارد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و در منطقه ضروری است دین مداران و دین شناسان با بهر ه گیری از پیام غدیر تمامی آحاد مختلف را نسبت به مهم این بشناسانند تا بتوانند این پیام مهم را به دیگران منتقل کنند.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم غدیر بحث امامت و ولایت بوده و این موضوع در نظام اعتقادی شیعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی اظهار داشت: نبود موضوع مهم امامت و ولایت مشکلاتی را به دنبال دارد و به عنوان نمونه با نگاهی به کشورهای همسایه می توان عدم این مهم و بروز تشنج و اختلافات درونی را دید.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد استان زنجان ادامه داد: بر این اساس مهمترین عامل استمرار و تثبیت دین و پایه های اعتقادی دین ولایت، امامت و سپس نبوت است که این مهم را پیامبر اسلام به جامعه تبیین کرد.
وی ابراز کرد: واقعه غدیر باید سرمشق و الگوی همگان باشد، چرا که غدیر وحدت آفرین است و باید بیش از گذشته نسبت به تببین و تشریح این جریان بصورت علمی ، منطقی و عقلانی پرداخت اما متاسفانه در برخی جایگاهها نگاه افراطی نسبت به موضوع امامت و ولایت وجود دارد.
حجت الاسلام شامی افزود: بر این اساس نگاه افراطی به این مقوله مهم نتیجه ای در بر ندارد که برخی مسائل در محافل و مجالس با روح ولایت همگرایی و سازگاری ندارد و این موضوع موجب شده که دشمن به عنوان حربه ای علیه خودمان استفاده کند.
وی بیان کرد: بر این اساس با برگزاری کنفراس ها و محافل علمی ، تربیون های مختلف بیش از گذشته موضوع ولایت را تبلیغ و تشریح کرد چرا که همواره جایگاه ولایت فقیه مهمترین مساله درطول تاریخ اسلام و جامعه کنونی است وبیش از گذشته جاری و ساری شود.
این کارشناس دینی خاطر نشان کرد: هم اکنون دشمنان نظام اسلامی بیش از گذشته نیروها و برنامه های خود را بر حوزه ولایت فقیه و تضعیف این جایگاه متمرکز کرده که نیازمند هوشیاری و بصیرت بیشتر است.

** همه حول محور ولایت فقیه حرکت کنند
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان به شمار می رود چرا که در این روز پیامبر اکرم (ص) فضلیت و برتری حضرت امیرالمومنین علی (ع) را به جهانیان اعلام کرد.
حجت الاسلام محرمعلی شیرمحمدی افزود: عید غدیر خم مربوط به زمان خاصی نیست بلکه به همه اعصار تعلق دارد و در این میان پیام غدیر ولایت بوده و حکومت اسلامی نیز با رهبری ولایت فقیه شکل گرفته است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت: دینی که ولایت و سرپرست نداشته باشد ناقص است و نعمت با ولایت کامل می‌ شود.
وی خاطر نشان کرد: غدیر درس ‌های زیادی برای مسلمانان دارد و این واقعه مهم حول وحدت است که باید به آن توجه داشت.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.