جمال ناصحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : میزان کلر مجاز مورد استفاده در استخرها بین یک تا سه میلی گرم تعیین شده که بیش از حد آن برای افراد مضر بوده و مشکلاتی به دنبال دارد.
وی یادآوری کرد: کلر ماده ای است که بصورت متداول برای گند زدایی به کار می رود و در این میان استفاده آن در آب استخرها برای از بین بردن باکتری ها و میکروارگانیزم ها و از طرفی برای از بین بردن جلبک ها، هر عامل دیگر تغییر رنگ و بو مزه انجام می شود.
این مسئول ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که کلر برای چشم ها و دستگاه تنفسی آسیب می رساند و رعایت حفظ میزان کلر باقیمانده در حد مطلوب در آب استخرها از ابعاد مختلف اهمیت ویژه ای دارد.
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: از آنجایی که گاز کلر بر سیستم تنفسی افراد به ویژه کودکان تاثیر فراوانی دارد، بر این اساس باید از تجهیزات مناسب تهویه مطلوب برای به منظور تخلیه هوای داخل سالن استفاده شود.
وی ابراز کرد: متاسفانه یک نوع تفکر نادرست که از سوی برخی مدیران استخرها وجود دارد این است که استفاده بیش از مجاز کلر برای کدورت آب و رفع آلودگی ناشی ظرفیت زیاد مراجعه کنندگان اثر بخش می دانند ،در صورتی که انجام این کار تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد.
ناصحی افزود: در فصل تابستان به دلیل شدت گرما استخرها با شمار زیادی از متقاضیان مواجه هستند و همین موضوع نبود نظارت های لازم برای رعایت بهداشت فردی شناگران قبل از ورود به استخر از جمله دوش گرفتن با آب ملایم ،صابون و استفاده از حوضچه حاوی محلول ضد عفونی کننده برای شستشوی پا با دشواری مواجه می کند.
وی بیان کرد: عدم نظارت های کافی و از طرفی رعایت نکردن مدت 20 الی 30 دقیقه برای زمان تماس و از بین بردن میکرو ارگانیزم ها تاثیر کلر در آب، از سوی مدیران استخر و بروز این مساله به رشد میکروب های آب کمک فراوانی می کند.
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: وجود یک کارشناس در استخرها و نظارت های کافی بر فرآیند مسائل بهداشتی مراجعه کنندگان می تواند علاوه بر تامین سلامت و بهداشت افراد به کاهش مشکلات ناشی از آن نیز کمک فراوانی کند.
وی بیان کرد: کارشناسان بهداشت محیط استان به ویژه در فصل تابستان با توجه به شاخص های تعیین شده هفته ای یکبار بر مسائل بهداشتی استخرها نظارت می کنند و این روند برای مکانهای مشکل دار به مراتب افزایش می یابد.
ناصحی افزود: تا کنون مورد و شکایت حادی از نحوه موارد بهداشتی استخرها به کارشناسان بهداشت محیط وصول نشده اما به موارد ارجاعی رسیدگی شده است.
این کارشناس ادامه داد: سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده دریافت شکایات مردمی در حوزه مسائل بهداشتی به ویژه مشکلات مربوط به استخرها است که موارد به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: تماس بیشتر مردم با مسائل بهداشتی بیانگر توجه و حساسیت مراجعه کنندگان و گروههای مختلف به این حوزه است و مشارکت فعالانه مردم در این حوزه به طور یقین اثر بخشی بهتری به دنبال دارد.
به گفته این مسئول، تا کنون میزان شکایات ارائه شده از نحوه مسائل بهداشتی استخرهای استان در مقایسه با سال گذشته بسیار اندک شمار بوده و موارد مسمومیتی نیز گزارش نشده است که این موضوع به معنای ایده آل بودن رعایت کامل موارد بهداشتی نیست.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 20 استخر فعال در این استان وجود دارد که از این تعداد 11 استخر در شهر زنجان است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.