بزرگانی چون مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر محتشمی پور که مورد احترام امام و رهبری بودند و خدمات سیاسی و انقلابی فراوان به ایران و به خط مقاومت داشتند بخشی از تاریخ پرافتخار معاصر و بخصوص دوران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند و بایستی خدمات آنان در صفحات درخشان انقلاب با شفافیت و صداقت بیان شود.

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لالیه ها شیئ

خرداد ماه سال 1400 علاوه بر آنکه یاد آور حادثه دردناک پانزدهم خرداد سال 42 و حادثه شهادت محمد بخارایی و یاران شهید او ( نیک نژاد، صفار هرندی ، امانی) و حادثه رحلت جانگداز بنیان گذار و معمار انقلاب اسلامی حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی قدس سره بود یک غم دیگر بر غم های سنگینی که بر دل های همه ما ایرانیان بار شده بود افزوده شد و آن درگذشت جانگداز روحانی مجاهد و پرتلاش جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر محتشمی پور جانباز سر فراز انقلاب و انقلابی بزرگ ایران و بلکه کل ناحیه و منطقه خاورمیانه بود.

که خدمات فراوان انقلابی ایشان چه قبل از پیروزی 22 بهمن 1357 در نجف و در کنار رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره و چه بعد از آن در مسئولیت های مختلفی که ذیلاً به بعضی از آنها اشاره خواهد شد بر هیچ یکی از اصحاب انقلاب و اهالی سیاست پوشیده نیست .

راقم این سطور این افتخار را داشته است که در مقاطع مختلف با کمی تأخیر و یا تقدم با ایشان در یک شرایط قرار داشته است: نخست آنکه دانش آموز همان دبیرستانی بوده است (دبیرستان علوی ) که ایشان دوره متوسطه را گذرانده است. دوم آنکه در همان کابینه ای وزیر بوده است(بعنوان وزیر نیرو) که ایشان وزیر کشور شد بودند.

اینجانب (بعد از کابینه شهید باهنر و مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی ) در کابینه اول مهندس موسوی وزیر نیرو بودم و حضرت ایشان در کابینه دوم مهندس میرحسین موسوی وزیر کشور بودند. سوم آنکه حضرت ایشان در مجلس ششم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است.

هنگامی که ایشان سفیر ایران در دمشق بودند من بعنوان وزیر نیرو جهت برآورد کمیت های فنی در مورد آب و برق و توسعه روابط همکاری بین دو کشور به دمشق سفر کردم و چند روزی توفیق معاشرت با ایشان دست داد و اطلاعات دقیقی درباره سوریه ، لبنان و فلسطین و حزب الله و جنبش رهایی و مجاهدین فلسطین از محضرشان کسب نمودم.بنده به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توفیق استماع سخنرانی پرمحتوای ایشان درباره خاورمیانه و بخصوص سوریه و فلسطین و لبنان را داشتم.

این مقدمه نسبتاً طولانی و شاید هم بی ربط را بدان جهت آوردم که روشن شود آنچه ذیلاً در باره خدمات و فعالیت های مبارزاتی آن مجاهد بزرگ می گویم صرفاً شنیده ها و خوانده ها نیست. بلکه بیشتر مشاهدات عینی و اطلاعات دقیق راقم این سطور است:

یکم: مرحوم حاج سید علی اکبر محتشمی پور از جوانترین روحانیون در حلقه روحانیون انقلابی نجف در کنار حضرت امام خمینی بودند. با توجه به اینکه ایشان متولد 1325 بودند در زمان بازگشت حضرت امام خمینی (ره)به ایران تنها 32 سال سن داشتند و با عنایت به آنکه از سال ها قبل از انقلاب در محضر حضرت امام خمینی (ره) تلمذ می کردند. در فعالیت های انقلابی معظم له شرکت فعال داشتند می توان یقین داشت که شاید از سن 25 سالگی یا حتی قبل از آن در محضر امام مورد لطف و نظر امام قرار داشتند و به همبن دلیل نیز بعد از انقلاب از طرف حضرت امام عضو شورای سرپرستی صداو سیما بودند . ایشان از اعضای دفتر حضرت امام در قم، پاریس و تهران بودند. حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی که به مناسبت در گذشت ایشان صادر فرمودند، می فرمایند: .... فعالیتهای مبارزاتی آن مرحوم که به خدمات انقلابی ایشان در دوران جمهوری اسلامی و مسئولیتهای مهم و آنگاه به جانبازی بر اثر اقدام تروریستی دشمنان منتهی شد، سابقه‌ی ارزشمند و افتخارآمیزی است که مشمول تفضّلات الهی و ذخیره‌ی اُخروی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله

دوم نقش ایشان در ایجاد خط مقاومت در لبنان و در کل خاورمیانه و بخصوص ایجاد "حزب الله" از نظر نگارنده یک باقیات و صالحات و یک صدقه جاریه و یک حرکت بزرگ انقلابی بود که روز به روز وسعت و گستره پهناورتر و درخشش و جلوه نورانی تری خواهد داشت که موجب افتخار تشیع و بلکه جهان اسلام می باشد. و یقیناً مقدمات ظهور کلی و پیروزی نهایی مسلمانان در جهان خواهد شد . نگارنده داستان تاسیس حزب الله را مستقیماً از لسان ایشان شنیده و بخوبی به یاد دارد و شاید اگر در آینده فرصتی دست داد مشروح آن را برای ثبت و ضبط در تاریخ انقلاب این مطالب را قلمی کنم تا هم ابتکار و فعالیت های انقلابی این روزهای بزرگ بیشتر برای نسل های چهارم و پنجم انقلاب مشخص شود و هم با نتیجه یک کار انقلابی که با خلوص نیت و با ذکاوت یک مومن حقیقی و انقلابی بزرگ انجام شده است بر همه روشن گردد.

سوم : فرصتی باید تا درباره ی نقش ایشان در مسأله نهضت آزادی ، نامه امام و صحبت های ایشان در خطبه های نماز جمعه و مخالفت با بعضی از انتصابات بخصوص در وزارت امور خارجه .... بحث شود.

که یقین دارم موضوعات جالبی است که بعضاً حاکی از شناخت ایشان در بعضی از افراد در دستگاه های دولتی و در پست های حساس سیاسی و حتی امنیتی دارد ولی اکنون فرصت طرح آنها نیست شاید بتوان برای این کار چند زیرگروه سیاسی تشکیل داد. و شاید به همین دلیل بود که معمار بزرگ انقلاب ایشان را با عناوینی مانند " دوستان قدیمی" خود و " فردی متدین، متدین و مبارز " و " دارای هوش سیاسی" یاد کرده است و می دانیم که حضرت ایشان در تعریف از دیگران بسیار دقیق و محتاط بودند و هرگز به ورطه افراط نزدیک نمیشدند.

این مطالب را کسی می نویسد که در بعضی از مسایل سیاسی و تحلیل ها با ایشان زاویه داشته است و حتی در انتخابات مجلس سوم با ایشان رقابت کرده است. و بازنده شده است و رقیب او برنده شده است ولی دوستی آنان بر همان روال سابق ادامه پیدا کرده است. ولی نمیتواند منکر مبارزات انقلابی ایشان و نقش پررنگ ایشان در ایجاد خط مقاومت در خاورمیانه باشد.سخنرانی ایشان در مجلس سوم و بیان اینکه " باید پرچمداری جهاد و مبارزه با آمریکا در دست ایران و انقلاب اسلامی ایران که در دهه 60 انجام شدامروز به یک حقیقت و واقعیت جهانی تبدیل شده است.

چهارم : تأسیس دبیرخانه دائمی حمایت از انتفاضه فلسطین و ریاست بر این تشکیلات تا سال 1388 امروز به بار نشسته و جهاد 33 روزه و 22 روزه و.... و عقب نشینی اسرائیل در هر مرحله و التماس برای آتش بس نشان از شروع یک کار بزرگ انقلابی دارد که ثمره آن را امروز به روشنی شاهد هستیم. باید تأسف و تأثر خود را مکتوم داریم که چنین چهره پرتلاش وانقلابی عملاً ده سال آخر عمر پربرکت خویش را کنار مضجع حضرت ابوالائمه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در سکوت کامل سپری کرد و ما از نظرات بسیار دقیق او محروم بودیم.

پنجم : در هنگام مهاجرت حضرت امام به کویت و بعداً فرانسه ابتدا تلاش کرد که مقدمات اقامت امام را در سوریه فراهم نماید ولی بعد از دستگیری برای همیشه از عراق اخراج شد. بعد از مهاجرت حضرت امام به فرانسه و اقامت در نوفل لوشاتو از چهره های روحانی مورد اعتماد حضرت امام بود که به محل اقامت ایشان رفت و مسئول ارتباطات دفتر ایشان شد و همراه امام به ایران آمد. از سال 57تا59 عضو دفتر امام در پاریس ، تهران و قم بود.

در مجلس سوم دبیرکل گروه بین المجالس در مجلس شورای اسلامی بود. دبیر کل مجمع بین المللی پارلمانی مدافع مسئله فلسطین هم از دیگر عنوان های ایشان          می باشد.

ششم: مشخص است که این فعالیت های ضد صهیونیستی ایشان و بخصوص تأسیس " حزب الله " چقدر بر جنایتکاران صهیونیستی سنگین بود و چه نقشه های شومی برای تروز ناجوانمردانه  این مرد بزرگ در سر داشتند. و بالاخره دست به جنایت دیگری آلودندو در بهمن ماه سال 1362 یک بسته انتحاری برای او به سفارت ایران در دمشق ارسال کردند.این جنایت می توانست به شهادت ایشان منجر شود ولی خداوند متعال این سید بزرگوار را حفظ فرمود اگرچه هر دو دست او آسیب فراوان دید قطع یک دست از مچ و قطع چند انگشت از دست دیگر و آسیب به چشم ها و گوش ها که تا آخر عمر پر برکت او مشکلات فراوان برای او ایجاد کرد.

حضرت امام در پیامی خطاب به او فرمودند " از حادثه ناگواری که توسط ایادی استکبار جهانی برایتان اتفاق افتاد متأثر گردیدم. انشاء الله هر چه زودتر سلامتتان را باز یافته و در سنگر اسلام و انقلاب به نفع مستضعفان و مظلومان جهان به مبارزات سخت خود ادامه دهید " عاش سعیداً و مات سعیداً در حیات و ممات مورد احترام بود . هم امام امت برای آن حادثه پیام فرستادند و برای سلامت او دعا کردند. هم رهبر معظم انقلاب برای درگذشت ایشان پیام تسلیت دادند . گرچه بعضی از رسانه ها آن طور که باید و شاید به این موضوع نپرداختند . صاحب این قلم اعتقاد دارد که بزرگانی چون مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر محتشمی پور که مورد احترام امام و رهبری بودند و خدمات سیاسی و انقلابی فراوان به ایران و به خط مقاومت داشتندبخشی از تاریخ پرافتخار معاصر و بخصوص دوران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند و بایستی خدمات آنان در صفحات درخشان انقلاب با شفافیت و صداقت بیان شود. مشرب سیاسی افراد ممکن است با هم متفاوت باشد لکن خدمات و بخصوص مبارزات سیاسی آنان بویژه فعالیت هایی که موجب تغییرات بسیار در معادلات سیاسی و انقلابی منطقه و ایران شده است نباید به دست فراموشی سپرده شود : امروز " حزب الله" که یکی از دستاورد های تلاش های مرحوم محتشمی پور بوده است نه تنها افتخار تشیع و اسلام است بلکه حتی غیر مسلمانان نیز به حزب الله و رهبر بزرگ آن سید حسن نصر الله عشق می ورزند . انقلاب اسلامی ایران نه تنها تشیع را سکه روز و مذهب افتخار کرد بلکه اسلام را روحی تازه بخشید و بالاتر حتی مذاهب و ادیان ابراهیمی را احیا کرد : امروز در آمریکای لاتین بحث " اللهیات رهایی بخش" مطرح شده است آنان که یکصد سال تاریخ می نوشتند و مکتب علمی مطرح می کردند و دین را "افیون جامعه" مطرح می کردند حالا قرآن به رهبر انقلاب اسلامی هدیه می دهند.

این معجزه امام و یاران امام می باشد که حاج سید علی اکبر محتشمی پور احدی از آنان است باید آیندگان تاریخ این انقلاب و برپاکنندگان این انقلاب را به درستی بشناسند و در تکریم و تجلیل از ایشان کوشا باشند.

با سلام و دعا

حسن غفوری فرد     22/4/1400

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.