به گزارش ایرنا سرهنگ سید نقیب فاطمی روز یکشنبه در همایش موتورسواران قانونمند با تاکید بر اینکه تعریف ساده فرهنگ ترافیک همان امر به معروف در حوزه راهنمایی و رانندگی است گفت: در این زمینه اکثر مراجع و بخصوص مقام معظم رهبری تخلف قوانین و مقررات رانندگی را جایز ندانسته اند.
وی تصریح کرد: ساختار فرهنگی ترافیکی بسیار متزلزل است و این روند نیاز به اصلاح و بازبینی جدی دارد.
این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه تعداد بالای تلفات و حوادث رانندگی در شهرها و جاده ها نشان دهنده این است که فرهنگ سازی در حوزه ترافیک همچنان نیاز به برنامه ریزی و توجه دارد، گفت: پلیس در تلاش است تا زمینه ها را بیش از پیش فراهم کند اما در این میان باید خود مردم نیز همکاری داشته باشند.
فاطمی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام گرفته روند افزایشی آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات متوقف شده و در حال حاضر برنامه ریزی ها به سمت کاهش میزان تلفات است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ ترافیکی بر رفتار ترافیکی در حال حاکم شدن است افزود: برای اینکه بتوانیم کاهش تلفات را شاهد باشیم نیاز است فرهنگ سازی ها با ابتکارات جدید و نو در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی همراه باشد.
معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خوزستان با بیان ذهنیت اشتباه جامعه مبنی بر سختگیری پلیس برای افزایش درآمدهای خود گفت: چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد.
وی گفت: مبالغ حاصل از جریمه های راهنمایی و رانندگی به حساب دولت واریز می شود و تنها پنج درصد از این مبالغ به نیروی انتظامی اختصاص می یابد تا صرف ایجاد و بهبود زیرساخت های ترافیکی شود.
فاطمی افزود: پلیس با جریمه متخلفان ترافیکی سعی دارد تا از جان و مال مردم حفاظت کند و مبنای جریمه ها صرفا بنا بر کسب درآمد نیست.
معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 90 درصد از رانندگان بستن کمربند ایمنی را رعایت می کنند گفت: در خصوص این موضوع شاهد بودیم که بخش عمده ای از مردم با پلیس همراه شدند و عمومیت جامعه این فرهنگ را پذیرفت .
وی ادامه داد: اگر همین فرهنگ سازی در خصوص سبقت غیر مجاز نیز رعایت شود، بخشی از اهداف آموزشی و فرهنگی پلیس محقق می شود و حوادث کمتری رخ خواهد داد.
فاطمی یاد آور شد: اگر پلیس بخواهد با اقدامات سلبی این فرهنگ سازی را ایجاد کند، نتیجه ای به دست نمی آید اما وقتی مردم مشارکت کنند، رفتارها تغییر می کند و می بینیم که احترام به قوانین بیشتر خواهد شد.
معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خوزستان با تاکید بر اینکه آمار حوادث موتور در شهرها بسیار بالا است، عنوان کرد: وقتی از موتورسواران می خواهیم که کلاه ایمنی استفاده کنند به بهانه شدت گرما از انجام این توصیه پلیس خود داری می کنند و این بی توجهی به توصیه ها در زمان حوادث رانندگی خسارات غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.
در پایان این مراسم موتورسواران قانونمند با انجام تمرین شهری به صورت نمادین بخشی از قوانین ترافیکی را به اجرا درآوردند که از سوی شهروندان مورد استقبال قرار گرفت.
7148/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.