به گزارش ایرنا، وقتی همسایه ای متوجه ساخت و ساز جدیدی در منطقه محل سکونتش می شود
با دلهره و نگرانی بسیار زیادی روبه رو خواهد شد. اشغال خیابان ها توسط ماشین‌ های سنگین ساختمان ‌سازی و سد معبر متعدد ناشی از تخلیه مصالح ساختمانی برای عابران پیاده، نمونه های کوچکی از این دغدغه ها هستند اما این شرایط زمانی بدتر می شود که گرد و غبار و صداهای این ساخت و سازها امان همسایه ها را می برد.
خیلی از شهروندان اهواز با چنین معضلی روبه رو هستند و نمی دانند که برای خلاصی از این شرایط باید به چه اقدامی دست بزنند و پیگیری آنها تنها محدود به مراجعات متعدد به مناطق شهرداری می شود که بیشتر هم بی نتیجه است و ساختمان سازها بدون توجه به اعتراضات و حقوق همسایگان، روال همیشگی خود را ادامه می دهند.

** ساختمان سازی در تمام ساعات شبانه روز
یکی از شهروندان اهواز در این خصوص می گوید: در کوچه ای که ساکن آن هستم، چند عملیات ساختمان سازی در حال انجام است و مالکان این ساختمان ها برای اینکه هرچه سریعتر به سود موردنظر خود دست پیدا کنند از کارگران خود در طول شبانه روز کار می کشند و در این مدت سر و صدای ناشی از آن، موجب سلب آرامش و آسایش اهالی محل شده است.
علی محمدزاده با اشاره به اینکه سازندگان این بناها هیچ توجهی به تذکر و اعتراض اهالی ندارند، می افزاید: بارها به شهرداری منطقه مراجعه کرده و در این باره اعتراض کرده ایم. در بعضی از مواقع ماموران شهرداری می آیند و تذکر می دهند اما مجدد این شرایط ادامه دارد و در قبال مراجعه دوباره به منطقه کارشناسان و مسئولان بی توجهی نشان می دهند.
ساکن مجاور یک آپارتمان در حال ساخت ، نیز بیان می کند: بیش از یک سال است که عملیات اجرایی این مجتمع آغاز شده اما با گذشت ماه ها همچنان شاهد مزاحمت هایی هستیم که سازنده برای ما به وجود می آورد.
محمد غلامی ادامه می دهد: مزاحمت ها تنها به سر و صدا محدود نمی شود به این خاطر که سازندگان مصالح را در کوچه و خیابان تخلیه می کنند و در مواردی هفته ها این وضعیت ادامه دارد و همسایگان با مشکل تردد روبه رو هستند.
غلامرضا افضلی دیگر شهروند اهوازی در این باره می گوید:در یکی از موارد به دلیل مزاحمت مکرر همسایه با 110 تماس گرفتم و پس از اینکه ماموران در محل حاضر شدند بیان کردند که این مورد به کلانتری مربوط نمی شود و باید مشکل را بین خودتان حل و فصل کنید.
وی ادامه داد:ساخت و ساز ملک مجاور به کولرهای منزلم خسارت زده و وقتی به شهرداری منطقه مراجعه و مشکلات را بیان کردم، مسئولان مربوطه شهرداری، آدرس و مشخصات را گرفتند و عنوان کردند که به ساختمان مورد نظر پروانه پایان کار نخواهیم داد تا رضایت همسایگان ناراضی جلب شود.
این شهروند افزود: شهرداری در خصوص موارد اینچنینی تنها وعده می دهد و بدون تعیین تکلیف خسارت وارده، اقدام به صدور پایان کرده است.

** شهرداری آماده دریافت شکایات شهروندان است
برخی از شهروندان اهوازی با مزاحمت سازندگان ساختمانی دست و پنجه نرم می کنند و نمی دانند که شهرداری سامانه تلفنی 137 را برای دریافت مشکلات مدیریت شهری دارد.
مدیر روابط عمومی شهرداری اهواز در این باره می گوید: این سامانه بیش از 10 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و با شیوه های مختلف اطلاع رسانی مردم را از وجود آن آگاه کرده ایم.
فرزین حاتمی کاهکش با بیان اینکه شهروندان می توانند مشکلات شهری به ویژه در زمینه مزاحمت
ساختمانی را از طریق سامانه 137 اطلاع دهند، می افزاید:ساختمان سازها به هیچ وجه اجازه ندارند برای ساکنان اطراف همسایگان خود ایجاد مزاحمت کنند.
وی می گوید:بر اساس ضوابط مدیریت شهری، سازنده پس از اینکه سقف یکی از طبقات خود را احداث کرد باید مصالح ساختمانی را به داخل ملک منتقل و از انباشت آنها در داخل کوچه و خیابان خودداری کند.

** عملیات های ساختمانی خارج از ساعت کاری تخلف است
مدیر سامانه 137 شهرداری کلانشهر اهواز نیز با تاکید بر اینکه موضوع مزاحمت ساختمان سازی در ردیف 10 مورد نخست شکایات مردمی در این سامانه قرار دارد، بیان می کند: شهروندان اهوازی می توانند از طریق این سامانه گزارشات خود از تخلفات به وجود آمده در زمینه مدیریت شهری را در اختیار شهرداری قرار دهند.
سامان فرجی بیرگانی می افزاید: کارشناسان سامانه مدیریت شهری پس از دریافت گزارشات مردم موارد را به واحدهای مربوطه در معاونت ها و مناطق منکعس می کنند و نتیجه رسیدگی اعلام می شود و اگر شهروندی از نتیجه به وجود آمده رضایت نداشته باشد، تقاضای وی مجدد در دستور کار قرار می گیرد.
وی در خصوص مزاحمت ساختمان سازان برای شهروندان، بیان می کند: فعالیت ساخت و ساز خارج از ساعات کاری نوعی تخلف است که در صورت مشاهده با سازنده برخورد می شود.

** ضرورت رعایت حقوق شهروندی
باوجود اینکه قوانین مدیریت شهری از طریق پایگاه های متعدد اطلاع رسانی و در دسترس شهروندان قرار می گیرد اما با این وجود افراد زیادی هستند که به حقوق خود آگاهی کافی ندارند و لازم است در این زمینه هم مردم و هم مسئولان مربوطه بیش از پیش به این موضوع اهمیت بدهند.
کلانشهر اهواز دارای بافت فرسوده زیادی است و طبیعی است که کار ساختمان سازی در آن جریان داشته باشد و پیش بینی می شود در آینده نیز به لحاظ نیاز، این روند افزایش بیشتری داشته باشد که در این زمینه آگاهی مردم از حقوق شهروندی که قانون در اختیار آنها گذاشته، ضروری است.
بر همین اساس، ساخت و سازها نباید مزاحمتی برای شهروندان بوجود آورد اما در عمل این موضوع در اهواز و حتی دیگر شهرهای دیگر به امری عادی تبدیل شده و ساختمان سازها با نصب تنها یک نوشته فکر می کنند وظیفه خود را در قبال همسایگان انجام داده اند که این تفکر به هیچ وجه قابل قبول نیست و همچنان می توان موارد و مشکلات پیش آمده را به سازمان های مسئول گزارش داد.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.