روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس در گزارش روز چهارشنبه خود از قول علی بیت اللهی در نشست کارگروه استانی مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در شیراز افزود: با توجه به وجود این تعداد گسل فعال در فارس، طرح تعیین حریم گسل های شهر شیراز از سوی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی این وزارتخانه آغاز شد.
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان داشت: این طرح پیشتر در شهرهای تهران، تبریز و مشهد اجرا شده بود.
بیت اللهی ادامه داد: با شناسایی حریم گسل ها و مصوب شدن آنها این امر به شکل قانون در می آید و پس از آن احداث ساختمان های بلند مرتبه، مراکز آموزشی و درمانی در حریم این گسل ها ممنوع خواهد شد.
وی بیان کرد: بعد از مشخص شدن حریم گسل های کلانشهر شیراز، ساخت مراکز آموزشی، بیمارستانی و مراکز ستادی در حریم این گسل ها ممنوع می شود و ساختمان هایی که قبلا در حریم این گسل ها ساخته شده اند باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرند.
بیت اللهی افزود: تا قبل از اجرای این طرح چون گسل ها شناسایی و مصوب نشده و به شکل قانون در نیامده بودند، ساخت و ساز روی گسل ها و حریم آنها انجام می شد اما با اجرای این طرح، قانون منع ساخت و ساز بر روی گسل ها و در حریم آنها اجرا خواهد شد و این یکی از مهمترین مزایای طرح به شمار می آید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس هم در این نشست اظهار داشت: از آنجا که در این استان به ویژه در جنوب آن گسل های بزرگ و فعال وجود دارد نیاز است که وضعیت این گسل ها با انجام یک مطالعه دقیق به لحاظ میزان، اندازه و نوع فعالیت آنها استخراج شود و ساخت و سازها را بر اساس خطرات این گسل ها هدایت کنیم.
فیروز تکاور افزود: باید طرح جامع و طرح تفصیلی شهرها را بر اساس خطرات این گسل ها تدوین و تا حد ممکن ساخت و سازها به ویژه بلند مرتبه سازی ها را از این نقاط دور کنیم.
او ادامه داد: بر همین اساس مرکز مطالعه راه و شهرسازی مصمم است که بر اساس قراردادهایی که هم اینک با مشاوران صاحب نظر در حال انعقاد است این گسل ها را به لحاظ خطرات زلزله، رانش و لغزش، شناسایی و مشخص و برای اجرا به دستگاه های ذی ربط اعم از شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی ابلاغ کند.
وی اضافه کرد: بر همین اساس در قالب کارگروهی مصوب شد که 2 کمیته زمین شناسی و کمیته سازه و فناوری تشکیل شود و نظرات این 2 کمیته پس از بررسی و تصویب برای اجرا به دستگاه های ذی ربط ابلاغ خواهد شد.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.