به گزارش ایرنا عیسی کلانتری یکشنبه در کارگروه مقابله با گرد و غبار، با حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در استانداری خوزستان، اظهار داشت: در شرایط خشکسالی سهم آب همه بخش ها باید به یک نسبت کم شود و نمی توان تنها سهم محیط زیست و صنعت را کم کرد یا حقابه کشاورزی را فقط در شهرهای شمالی و بالادست تامین کرد.
وی با بیان اینکه محیط زیست نباید قربانی تولید شود افزود: برای کانال آبرسانی به کانون های ریزگرد 12.5 مترمکعب آب بر ثانیه در نظر گرفته شده بود که اکنون تصمیم گرفته شده که آب نخیلات شادگان نیز از این کانال تامین شود.
معاون رئیس جمهوری حقابه زیست محیطی خوزستان را در شرایط عادی 6 میلیارد مترمکعب دانست و از بی توجهی به تامین این سهم انتقاد کرد.
وی افزود: در حال حاضر حقابه محیط زیست در شرایط خشکسالی صفر در نظر گرفته شده به این معنی که در زمان کم آبی باید کارون بمیرد و تالاب ها خشک شوند که این مساله هزینه هایی در پی دارد.
کلانتری با اشاره به کاهش شدید آبدهی کارون گفت: رودخانه کارون در اروند باید حداقل 100 مترمکعب بر ثانیه ورودی داشته باشد اما ورودی امسال در مواردی به کمتر از 20 مترمکعب کاهش یافته که شامل فاضلاب بوده است.
وی تاکید کرد: حتی در شرایط خشکسالی نیز باید حقابه تالاب های هورالعظیم و شادگان و تالاب های محلی همچون هور منصوره تامین شود زیرا هزینه های بهداشتی که در اثر بی توجهی به این حقابه ها به وجود می آید بسیار زیاد است.
کلانتری تصریح کرد: صرفه جویی در تامین حقابه های زیست محیطی به نفع مردم نیست و هزینه های آن به مراتب بیشتر است.
وی همچنین از اتمام مطالعات طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان تا پاییز امسال خبر داد و اظهار داشت: بودجه این طرح به طور کامل تخصیص یافته و یک سوم آن در اختیار استاندار است که در زمان مناسب اجرا می شود.
کلانتری منشاء بیش از 90 درصد گرد و غبار زمستانه در خوزستان را کانون های داخلی این استان عنوان کرد و گفت: با دستور رئیس جمهوری 150 میلیون دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شده که 50میلیون دلار برای حل مشکلات برق و 100 میلیون دلار برای گرد و غبار است.
وی الگوی طرح احیای دریاچه ارومیه را موفق خواند و افزود: تصمیم گرفتیم همه بودجه در اختیار استاندار خوزستان قرار گیرد، البته برای پرهیز از اشتباهات گذشته قرار شد هیچ کاری بدون مطالعه انجام نشود.
کلانتری گفت: مشکلاتی که خوزستان امروز با آن مواجه است نتیجه رفتارهای غلط گذشته، بخشی نگری و یا طرح هایی است که به صورت ناقص اجرا شده است.
وی افزود: احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت روحانی نشان می دهد که تفکر رئیس جمهوری برای توسعه کشور، پایداری در توسعه بوده است.
کلانتری با بیان اینکه خوزستان با وجود مشکلات فعلی همچنان پرآب ترین استان کشور است، اظهار داشت: این استان هم اکنون حدود 14 میلیارد مترمکعب آب دارد و هیچ استانی در کشور یک چهارم این منابع را در اختیار ندارد، اما نباید اشتباهات گذشته در این استان تکرار شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز وارد اهواز شده و از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و کانون های گرد و غبار خوزستان بازدید هوایی کرد.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.