به گزارش ایرنا عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت شب گذشته در مناطق مختلف استان با برپایی مراسم سوگواری این مناسبت مذهبی را گرامی داشتند. دراهواز نیز مدفن علی بن مهزیار اهوازی سیاهپوش ومیزبان آیین سوگواری صادق اهل بیت شد.
در آیینهای ویژه گرامیداشت سالروز شهادت پایه گذار مکتب فقه جعفری مرثیه خوانان به مرثیه سرایی پرداختند و سخنرانان ضمن ذکر مناقب آن امام بزرگوار نقش برجسته این دانشمند اهل بیت را در تدوین علوم و زنده نگه داشتن مکتب تشیع ونشر تعالیم برجسته دین مبین محمدی تشریح کردند.
امام جعفر صادق(ع) با نشر معارف اسلام و سنت پیامبر(ص)، کلیدی‌ترین شخصیت در شکل‌گیری مذهب فقهی امامیه به شمار می رود ، ایشان با هدف تعامل سازنده و ارتباط مطلوب با پیروان خویش و رسیدگی به مسایل شیعیان، سازمان وکالت را بنیان نهاد که فعالیت آن در زمان پیشوایان دیگر نیز ادامه یافت. ایشان فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و عرصه علم و فقه را تحولی عمیق بخشید و به شاگردان خویش شیوه بررسی و استنباط را آموزش داد و با پایه گذاری فقاهت و فهم گشاینده راهی نوین در ارتباط با موضوع های مباحثاتی شد.
امام جعفر صادق(ع) در 17 ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، ابوعبدالله کنیه امام ششم شیعیان(ع) است و' صابر'،' طاهر' و 'فاضل 'از لقب های ایشان به شمار می روند. راستی و درستکاری آن امام همام نیز سبب شد که به ایشان لقب صادق بدهند.
آن بزرگوار در دوره امامت پدر عالیقدر خویش شاهد فعالیت های سازنده ایشان در نشر معارف دینی و تربیت شاگردان با بصیرت بود و همواره امام محمدباقر(ع) را در راه گسترش اسلام یاری می کرد. امام صادق(ع) پس از شهادت امام پنجم عهده دار پیشوایی شیعیان شد و در مدت 34 سال امامت خویش، خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را تجربه کرد. در این دوره به سبب همزمان شدن با ضعف و درهم ریختگی دستگاه خلافت، زمینه برای آزادی‌های سیاسی و بحث های علمی فراهم شد به همین سبب فضا برای تلاش های علمی این امام و تربیت شاگردانی مسلط و آگاه در فقه و سایر علوم برای امام جعفر صادق (ع)فراهم شد.
سرانجام این امام بزرگوار در 25 شوال 148 هجری در 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید، پیکر مطهر ایشان در مدینه به خاک سپرده شد.
6002/7164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.