به گزارش ایرنا برخی از اهالی مینوشهر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزودند: بسته شدن نهرها توسط موسسه جهاد نصر باعث شده پساب خانگی بخش مینوشهر که به نهرهای سنتی هدایت می شد، معضلات زیست محیطی را در این بخش ایجاد کند.
آنان می گویند: بسته شدن نهرهای سنتی علاوه بر مسدود شدن فاضلاب خانگی، باعث تجمع زباله ها، حیوانات موذی و متصاعد شدن بوی تعفن در محل شده است.
یکی از اهالی منطقه نعیمیه مینوشهر گفت: بستن شدن نهرها موجب شده تا پساب خانگی وارد نهرها نشده، و در محل باقی بماند.
رضا دریس افزود: با بستن شدن نهرهای سنتی، جزر و مد قطع می شود و این امر باعث راکد شدن آب و فاضلاب خانگی و بالا رفتن بوی تعفن در محیط شده است.
یکی دیگر ازاهالی منطقه قانمیه مینوشهر گفت: بیشتر مردم مینوشهر کشاورز هستند و زمین خود
از این نهرها آبیاری می کنند و با بسته شدن این نهرها محصولات زراعی آنها از بین رفته است.
عبدالکریم رشادی افزود: هم اکنون نهرهای سنتی به دلیل قطع شدن جریان جزر و مد از رودخانه قابل استفاده نیستند.
رییس شورای اسلامی شهر مینوشهر در این باره گفت: طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب که توسط موسسه جهاد نصر در جزیره مینو اجرا شده از سوی مردم و مسئولان محلی مورد انتقاد قرار گرفته است.
امید اسکندری افزود: اهالی مینوشهر از عملکرد جهاد نصر شاکی هستند و به طور مستمر به دفتر این شورا مراجعه کرده و خواستار برطرف کردن معضلات ناشی از این طرح شدند.
وی گفت: مردم مینوشهر صبور هستند و سوء مدیریت را تحمل کرده اند و همچنان در انتظارند مسئولان مشکلات آنها را به حداقل برسانند اما متاسفانه شاهد سوء تدبیر برخی مسئولان و هدرروی اعتبارات دولت و بودجه بیت المال هستیم.
شهردار مینوشهر نیز گفت: پساب خانگی بیشتر مناطق شهری و روستایی مینوشهر از طریق نهرهای سنتی به سمت رودخانه دفع می شد ولی با اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی، این مسیر بسته شده و معضلات زیست محیطی را در این بخش ایجاد کرده است.
هاشم سیاحی افزود: رها شدن پساب در منطقه، مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان مینوشهر ایجاد کرده است.
وی گفت: تکمیل نشدن زیرساخت های زیرزمینی، احداث نشدن شبکه فاضلاب، ضمن توقف پروژه های عمرانی شهرداری، معضلات زیست محیطی و بهداشتی در این بخش ایجاد کرده است.
سیاحی خواستار اجرایی شدن تاسیسات زیر زمینی مینوشهر شد و گفت: در صورتی که طرح های آب و فاضلاب و مخابرات (طرح فیبر در منزل) تکمیل شود تاسیسات رو زمینی همچون پارک ها، معابر، پیاده روسازی و لوله گذاری دفع آب های سطحی نیز اجرایی می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز در این باره گفت: طرح آبیاری زهکشی و تسطیح زمین های کشاورزی مینوشهر در قالب طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در این بخش در حال اجرا است و تا اواخر تیر جاری یکهزار و 200 هکتار زمین تحویل بهره برداران می شود.
محمد مطرودی با اشاره به بستن شدن نهرهای سنتی مینوشهر افزود: پیشتر آبیاری زمین های کشاورزی و نخیلات مینوشهر به صورت جزر و مدی از رودخانه اروند کبیر و اروند صغیر انجام می شد ولی با اجرای طرح 550 هزار هکتاری، به دلیل بالا بودن شوری آب از نهرها استفاده نمی شود.
وی بیان کرد: با تحویل زمین های کشاورزی، شبکه آبیاری و زهکشی راه اندازی شده و نهرها دیگر کارآیی نخواهند داشت.
مطرودی افزود: شهرداری مینوشهر برای ایجاد زیرساخت های شهری باید برنامه ریزی کند.
بخشدار مینوشهر نیز گفت: جزیره مینو یک منطقه گردشگری است و بسته شدن نهرهای سنتی نمای گردشگری را در این جزیره از بین می برد.
مهدی طبری افزود: استفاده از نهرهای سنتی به عنوان زهکش علاوه بر تجمع پساب خانگی، حضور حیوانات غیر اهلی و رشد نیزارها، معضلات بهداشتی را به همراه دارد.
وی گفت: جهاد نصر به منظور تسریع در کار ، موانع و مشکلات اهالی و معارضان را پیگیری کرده و مشکلات آنها برطرف شده است.
نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پروژه های جزیره مینو و جرف، سهم جزیره مینو و جرف از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی را 2هزار هکتار بیان کرد و گفت: از این میزان 250 هکتار محدوده شهری، جاده و خانه باغ بوده و یکهزار و 750 هکتار قابلیت تبدیل به زمین زراعی و باغی را دارد.
محمود چناری افزود:قرارداد تکمیل سهم طرح 550 هزار هکتاری در مینوشهرتا 31 تیر بود ولی با وجود شرایط جدید وجود معارضانی همچون منطقه آزاد اروند و مالکان بزرگ، پروژه تا این تاریخ به پایان نمی رسد.
وی با اشاره به مسدود شدن نهرهای سنتی گفت: وقتی شبکه آبیاری کامل شد و آب شیرین از طریق کانال و ایستگاه های پمپاژ با سیستم کم فشار وارد زمین ها شد،مسدود بودن نهرها موجب جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه اروند خواهد شد.
چناری افزود: هم اکنون نهرهای بسته شده در قسمت جنوب جزیره مینو حدفاصل بحریه شرقی و غربی است که به اروند صغیر و کبیر منتهی می شوند و به دلیل داشتن زهکش حجم آنها کمتر از 30 تا 40 متر رسیده و باید ایستگاه پمپاژ راه اندازی شود تا مشکل دفع پساب برطرف شود.
وی با بیان اینکه ایستگاه های پمپاژ برق و ادوات لازم را ندارند، گفت: متوقف شدن پروژه سهم مینوشهر از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی معضلات زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.
نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پروژه های جزیره مینو و جرف افزود: مینوشهر به سیستم جامع فاضلاب نیاز دارد و استفاده از نهرهای سنتی در بخش شهری مناسب نیست.
چناری گفت: عملیات احداث شبکه اصلی کانال آبرسانی اجرا شده و تنها تکمیل شبکه های فرعی و احداث چهار ایستگاه پمپاژ آبیاری این طرح کشاورزی در مینوشهر باقی مانده است.
مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر جزیره کوچکی در مرز آبی مشترک با کشور عراق است که به دلیل سرسبزی، وجود نخلستان ها و آبراه ها برای مردم آبادان و خرمشهر بیشتر جنبه تفریحی دارد.
مینو شهر با جمعیتی حدود 12 هزار نفر در 10کیلومتری شهر خرمشهر واقع شده است.
7100/7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.