احمدرضا لاهیجان‌زاده روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که منابع آلاینده در حوزه پساب‌ها به زهاب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری و انسانی طبقه‌بندی می‌شوند اظهار داشت: در این سه حوزه به دلیل آن که بخش صنعت به ویژه در سال‌های اخیر به بخش خصوصی واگذار شده تلاش‌های ما برای مدیریت پساب‌های صنعتی نتیجه بخش بوده و می‌توان گفت موفق‌ترین بخش مدیریت پساب، مدیریت پساب‌های صنعتی در خوزستان است.
وی دلایل موفقیت در مدیریت پساب صنعتی در استان را اعمال قانون عوارض آلایندگی و مسایل حقوق دانست و تصریح کرد: البته اهالی صنعت در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که محیط زیست و مدیریت منابع آب و انرژی، ارتباط مستقیم با مسایل اقتصادی آن واحد دارد لذا ما در این حوزه مشکل عمده ای نداریم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در مقابل نمی‌توان برای حوزه فاضلاب انسانی و شهری عوارض آلایندگی یا مسایل حقوقی را اعمال کرد به عنوان مثال خروجی فاضلاب شهری که به رودخانه می‌ریزد را نمی‌توان پلمپ کرد.
وی با بیان این که بیشترین تجمع صنایع خارج از حوضه آبریز کارون و دز و در ماهشهر واقع شده است گفت: اگر ماهشهر را با پنج سال قبل مقایسه کنید می‌بیند تصفیه‌خانه‌های بزرگی در ماهشهر راه اندازی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تصفیه خانه پتروشیمی تخت جمشید و تصفیه خانه پتروشیمی مارون اشاره کرد که برای ساخت این 2 تصفیه‌خانه به تنهایی 2 هزار میلیارد ریال هزینه شده‌است.

***پساب آلوده به جیوه در استان نداریم
لاهیجان زاده ادامه داد: تصفیه خانه پتروشیمی فجر نیز پوشش دهنده کل پساب‌های منطقه است و در شرایط نسبتا خوبی در حال فعالیت است واحد کلر آلکالی پتروشمی بندر امام خمینی (ره) نیز از مدار خارج شد و نزدیک به 2 سال است پساب آلوده به جیوه را نداریم.
وی بیان کرد: یک قرارداد تصفیه خانه 2 هزار میلیارد ریالی در پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) نیز در حال اجرا است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: امیدواریم روزی در حوزه پساب‌های کشاورزی، شهری و روستایی نیز مانند پساب های صنعتی موفق عمل کنیم.

***پساب صنعتی باید به سیستم صنعت باز گردد
وی با اشاره به استاندارهای جهانی در حوزه پساب صنعتی توضیح داد: استاندارهای جهانی تاکید دارد خروجی پساب باید استاندارد باشد و تا جایی که امکان پذیر است به مصرف مجدد صنعت برسد یعنی چیزی به اسم دور ریز از صنعت نباید داشته باشیم.
لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در استان، فرصت مناسبی است تا همه صنایع به سمت سیستم سیکل بسته بروند و مجددا از پساب‌شان در سیستم خنک کننده یا فرآیند تولید استفاده کنند و پساب ولو که استاندارد باشد باید به سیستم بازگردد.
وی گفت: برخی واحدهای صنعتی معتقدند خروجی‌شان استاندارد است در نتیجه از ما مجوز برای ریختن آن به رودخانه می‌خواهند در صورتی که باید به مصرف صنعت برسد اما اگر در شرایطی که نیاز صنعت برطرف شده و فضای سبزش نیز تامین شده می‌توانند از پساب تصفیه شده در کشاورزی یا کارهای دیگر استفاده کند.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.