به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری خوزستان فرهاد افشارنیا در نخستین نشست هم اندیشی ستاد 'صبر' در دفتر دادگستری استان افزود : ستاد دیه و ستاد حمایت از خانواده زندانیان استان خوزستان بودجه دولتی ندارد و با کمک خیرین و سازمان های استان حمایت می شوند که انتظار است در این زمینه نیز توجهات بیشتری از سوی دولت لحاظ شود.
ستاد ملی صبر، ستادی است که در جهت تقویت اراده مردم کشور در راستای تقویت فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت شکل گرفته است و افراد در این کمپین به خودشان قول می دهند در عین حال که حق و حقوقشان را می دانند، ببخشند، گذشت کنند و بگذرند.
افشارنیا اظهار کرد: با ایجاد صلح و سازش و گذشت در پرونده ها است که از زایش دعاوی و تشکیل پرونده های جدید نیز جلوگیری می شود.
رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: دستگاه قضایی کشور سالانه با ثبت 15 میلیون پرونده قضایی روبه رواست که حدود 9 میلیون از این پرونده ها مربوط به دعاوی جدید است که رقم بالایی است.
وی گفت: ستاد صبر نماد صلح، بخشایش و رضایت است و دستورالعملی که در این خصوص از سوی قوه قضائیه تنظیم و ابلاغ شده است، دارای منطق و عقلانیت است که با وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی و اصل 156 قانون اساسی نیزهمخوانی دارد.
رئیس دستگاه قضایی خوزستان افزود: گاهی یک جرم غیرعمد مانند تصادف، منجر به جرائم خشن دیگری همچون قتل می شود و یا در میان عشایر نیز گاهی یک دعای ساده بر سر مسائل جزیی به درگیری و قتل می انجامد که پیامدهای منفی زیادی دارد و وقت بسیاری از دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط را می گیرد.
وی ادامه داد: بدترین صلح از بهترین حکم بهتر است چرا که رضایت طرفین هنگام برقراری صلح بیشتر از صدر حکم که بعضاً برای طرفین یا یکی از آنها غیرمنتظره است، بیشتر است.
رئیس ستاد صبر در استان خوزستان گفت: دستگاه قضایی از استانداری و سایر سازمان های دولتی انتظار دارد که با حمایت های مادی و معنوی خود از این ستاد، به کاهش پرونده های قضایی کمک کنند چرا که افتخار این مساله برای دولت است و به دولتمردان کمک می کند تا با فراغ بال بیشتری به امور جامعه بپردازند.
افشارنیا نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، صدا و سیمای و رسانه های جمعی دیگر و بسیج در این زمینه باید فعالیت بیشتری داشته باشند و با ارتقای فرهنگ سازش در میان مردم به افزایش آستانه تحمل در جامعه کمک کنند.
در ادامه این نشست استاندار خوزستان نیز گفت: در همه ادیان الهی و به ویژه در دین مبین اسلام از فرهنگ صبر و بردباری بارها صحبت شده تا جایی که برای افرادی که در برابر مشکلات مقاومت می کنند، اجر بی حساب وعده داده شده است و خداوند در قرآن نیز صبر و حق را به موازات هم قرار داده است و انسان را به هر دو اینها در کنار هم توصیه کرده است.
غلامرضا شریعتی گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ صلح، مهربانی، صبر درمقابل مشکلات و افزایش آستانه تحمل، باید شورای فرهنگ عمومی استان و آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مرتبط استان همفکری و همراهی داشته باشند راه های گسترش آن را در میان گروه ها و قشرهای مختلف مردم بررسی کنند.
وی افزود: با افزایش اعتقاد به جهان آخرت، صبر انسان نیز افزایش می یابد. چراکه این جهان فانی است و آنچه در نهایت می ماند رفتار شایسته و نام نیک اوست.
شریعتی پایین بودن آمار زندانیان جرائم غیرعمد استان نسبت به استان های هم تراز خوزستان را نشانه وجود زمینه عطوفت و مهربانی برشمرد و گفت: باید این فرهنگ گسترش یابد تا پیش از هرچیز از وقوع جرائم در جامعه کاسته شود.
رئیس اداره شوراهای حل اختلاف استان خوزستان نیز در این نشست گفت:در استان خوزستان 327 شعبه فعال در زمینه ایجاد صلح و سازش فعالیت دارند و 27 شعبه اختصاصی دیگر نیز در حال راه اندازی است که در این شعب بیش از 1500 نفر نیروی فعال که بیشتر دانش آموخته دانشگاه و جمعی از معتمدان و منتفذین جامعه هستند، فعالیت دارند.
عبدالعباس زبیدی نیا گفت: طی پنج سال گذشته از 189 هزار و 937 پرونده وارده به شوراهای استان، 871 هزار و 655 فقره پرونده یعنی معادل 32 درص پرونده ها منتهی به صلح و سازش شده است که بالاتر از میانگین کشوری است.
وی افزود: در این خصوص 217 پرونده با حکم قصاص، منتهی به سازش شد که آمار قابل توجهی است و در کاهش وقوع جرائم احتمالی پس از صدور حکم و بازگشت آرامش و امنیت به جامعه نقش به سزایی داشته است.
زبیدی نیا گفت: در سال گذشته نیز 46 مورد و طی دو ماه ابتدای امسال، 15 مورد فقره پرونده در این خصوص منتهی به صلح و سازش شده است.
معاون فرهنگی دادگستری خوزستان نیز گفت: اجرای حکم اگرچه حق افراد است اما مصالحه به خیر نزدیک تر است.
حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار کرد: یکی از رسالت های معاونت فرهنگی قوه قضاییه، ارتقای فرهنگ حقوقی وترویج فرهنگ مصالحه است که استفاده از ظرفیت سایر نهادهای دولتی را نیز مدنظر دارد.
دبیر ستاد صبر استان ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل این معاونت، از 2 سال پیش ستاد صبر در معاونت فرهنگی قوه قضائیه راه اندازی شده است که انتظار می رود در سال جاری فعالیت این ستاد در استان تقویت شود.
امانت بهبهانی گفت: استان خوزستان نیز با تشکیل ستاد ساماندهی قضایی عشایر استان،گام هایی در این زمینه برداشته بود و امید است این اقدام ها پس از تشکیل ستاد صبر، به نحو مؤثرتری گسترش یابد.
در ادامه نیز رئیس ستاد دیه استان خوزستان گفت: از گروه های هدف در سامانه صبر، زندانیان جرائم غیرعمد و همچنین خانواده زندانیان هستند.
حجت الاسلام قدرت الله هاشم نیا اظهار داشت: در سه سال گذشته، یک هزار و300 نفر از محکومان جرائم مالی غیرعمد با یک هزار و 500 میلیارد ریال بدهی مالی و دیات از زندان آزاد شدند که بیش از 500میلیاردریال آن مربوط به گذشت شکات و مابقی آن آورده خانواده ها و خیرین استان بوده است.
وی با بیان این که 309 نفر جرائم زندان غیرعمد هنوز در زندان های استان است گفت: خانواده زندانیان نیز نیازمند توجه و رسیدگی هستند ، وقتی سرپرست خانواده پشت میله های زندان گرفتار می شود خانواده دچار مشکلات متعددی میشود. این ستاد هم اکنون یک هزار خانواده را زیرپوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان دارد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در سخنانی گفت: حفظ انسجام، دغدغه همه جوامع است و دوستی، محبت و اعتماد میان افراد جامعه از ملزومات آن است.
علی حسین حسین زاده اظهار کرد: برای کاهش اختلافات میان فردی و گروهی در جامعه، در کنار اجرای صحیح وظایف مسئولان، نیاز به آموزش همگانی است.
وی گفت: با در نظر گرفتن وجود فرهنگ آموزه های دینی، ایثار و از خودگذشتگی در استان، میزان بالای خشونت زنگ خطری است که همه باید به آن توجه کند. این مساله که آستانه تحمل افراد جامعه کاهش یافته است نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق تری دارد و باید دلایل آن شناخته و مرتفع شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان استان نیز آمادگی خود را برای همکاری با ستاد صبراستان اعلام کرد و گفت: به طور قطع در این اداره ظرفیت هایی وجود دارد که برخی از آنها به کارگیری شده اند.
حجت الاسلام محمدحسین بلک افزود: استان خوزستان 2 هزار هیات امنای مسجد دارد که افراد خیر و بانفوذی هستند ، همچنین در هیات های مذهبی نیز این ظرفیت وجود دارد که با برگزاری نشست های علمی و تخصصی، علت ها شناسایی و با آگاهی بخشی به جامعه، از بروز حوادث مشابه پیشگیری شود.
سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان نیز گفت: یکی از ظرفیت های اصلی برای گسترش فرهنگ صلح و سازش و کاهش جرائم استان،استفاده از ظرفیت مردمی است که بسیج و سپاه در این زمینه می توانند همکاری کنند.
همچنین فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در این نشست گفت: یکی از معضلات استان در وقوع جرائم، پایین بودن آگاهی مردم در خصوص مسائل حقوقی است.
سردار حیدر عباس زاده افزود: تیراندازی ها و مسائل قومی، 2 مساله ای است که منجر به وقوع جرائم جبران ناپذیری می شود و امیدواریم با گفتگو با مردم و ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه شاهد کاهش آن باشیم.
در این نشست مقرر شد نشست ستاد صبر در پایان هر فصل برگزار شود.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.