اکبر حسنی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گسل آغاجاری و لهبری 2 گسل فعال خوزستان هستند که گسل لهبری یا گسل شهرستان دزفول همیشه فعال است.
وی با بیان اینکه گسل لهبری هرچند وقت یکبار فعالیت آن شدیدتر می شود گفت:تغییرات سطحی آب های زیرزمینی ( بالا یا پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی ) می تواند به عنوان یکی از دلایل فعالیت بیشتر این گسل تلقی شود چرا که پس از آبگیری سد کرخه که باعث بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی شد حدود هفت سال پیش نیز فعالیت این گسل بیشتر شد که زمین لرزه ها بیشتر در حسینیه و اندیمشک احساس شد.
این دکترای زلزله شناسی افزود: حدود 20 سال پیش فعالیت این گسل شدیدتر شد و اکنون برای سومین بار فعالیت شدید این گسل آغاز شده است.
وی با بیان اینکه برداشت آب های زیرزمینی می تواند در فعالیت شدید این گسل موثر باشد گفت: به طور قطع وقوع زمین لرزه های خفیف می تواند زمین لرزه هایی با ریشتر بالا را به دنبال داشته باشد لذا احتمال وقوع زلزله با شدت بیشتر در دزفول وجود دارد.
وی ادامه داد: کانون زلزله دزفول است و احساس زلزله با محوریت میانرود دزفول، نشانه فعالیت شاخه های گسل لهبری دزفول در میانرود است و البته احساس این زلزله در شهر میانرود به جنس خاک منطقه نیز بستگی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اضافه کرد:تکان های زمین همیشگی است و وقوع زلزله های خفیف طبیعی است که اگر تکان های زمین گسل های کوچک و شاخه های گسل اصلی را تحریک کرده باشد پس از حدود سه ماه زلزله های خفیف نیز متوقف می شوند ولی اگر بقیه گسل ها و گسل اصلی را تحریک کند امکان زلزله شدید و با ریشتر بالا وجود دارد.
وی با بیان اینکه از نظر علمی احتمال خطر زلزله بزرگ در دزفول وجود دارد از شهروندان خواست ایمنی لازم را رعایت کنند.
از اردیبهشت امسال تاکنون وقوع زمین لرزه های زیادی با بزرگی 2 تا 4،2 ریشتر با کانون شهر میانرود از توابع دزفول، شهروندان دزفولی را نگران کرده است.
آخرین زلزله ثبت شده در میانرود دزفول ساعت 10:47دقیقه روز دوشنبه هفته جاری با شدت 2،9 ریشتر بوده است.
در پی تشدید این زمین لرزه ها ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول در آماده باش بسر می برد.
7278/6068/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.