رمضان احدی دوشنبه در حاشیه آیین تجلیل از ماماهای نمونه در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال های اخیر به دلیل حساسیت بیش از حد نظام سلامت کشور و مسئولان در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان برنامه ریزی انجام شد و شاخص مرگ مادر در پارسال از 27 در 100 هزار، به 21 در 100 هزار نفر رسید.
وی افزود: با توجه به وضعیت بد جغرافیایی و نقاط کوهستانی سخت گذر و تلاش ها و آموزش های صورت گرفته تیم های سیار توسط بالگرد و ماماها اقدامات مناسبی را انجام دادند.
احدی ادامه داد: هم اکنون کمبودی در زمینه دانش آموختگان مامایی وجود ندارد و از نظر تعداد ماما کمبودی در خوزستان وجود ندارد.
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: هم اکنون 528 نفر ماما در بیمارستان های دانشگاهی این استان شاغل هستند که 248 نفر در بخش های بلوک های زایمانی مستقر هستند.
وی گفت: تعداد ماماهای شاغل در بلوک های زایمانی بیمارستان های غیر دانشگاهی خوزستان 109 نفر و در بخش های خصوصی 208 نفر هستند.
احدی ادامه داد: پس از اجرای طرح تحول سلامت بلوک های زایمانی در بیمارستان ها توسعه یافت که زایمان در یک محل امن تر و راحت تر انجام شود.
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با توجه به مراجعات زیاد به بیمارستان ها به ویژه امام خمینی (ره) و رازی اهواز، ممکن است کمبود فضای تخت داشته باشیم در نتیجه در تلاش برای توسعه تخت های زنان و زایمان هستیم.
رییس سازمان نظام پزشکی خوزستان نیز در این آیین اظهار کرد: بهبود شاخص مرگ مادر و نوزاد در شاخص توسعه کشور نقش دارد و شاخص کلیدی سلامت یعنی مرگ مادر و نوزاد در کنترل ماما است.
بیژن کیخایی بیان کرد: وظیفه ماماها این است که شاخص توسعه را ارتقا ، و مرگ مادر را کاهش دهند اما گاهی به جای پرستارها کار می کنند.
وی افزود: برای کاهش مرگ مادر و رسیدن به کشورهای صدر اروپا، باید کنار هر مادری یک ماما باشد.
کیخایی ادامه داد: سازمان های بیمه گر باید مراقبت های مادر را در حوزه خدمات خود قرار دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: ماماها باید علم خود را بالا ببرند چون دانش بیشتر مانع اشتباه می شود و اگر مداخله و حساسیت به موقع به خرج دهند احتمال وقوع اتفاقات ناگوار کمتر است.
در آین آیین 70 نفر از ماماهای نمونه خوزستان تقدیر شدند.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.