به گزارش ایرنا مردم بسیاری از نقاط استان هر نوروز شهرستان زیبای گتوند با تنوع بسیار فرهنگی، طبیعی و گردشگری را به ویژه به عنوان مقصد خود در سیزده به در انتخاب می کنند.
وجود سد و همچنین عبور کارون مواج از میان این شهر، زیبایی این شهر را دوچندان کرده و مناظری دیدنی و بکر را به وجود آورده که همچنان می تواند هر بیننده ای را مسحور خود کند.
شهرستان گتوند، در 30 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و با جمعیت این شهرستان 65٫468 از دیرباز به داشتن هوای مطبوع و متمایز از دیگر نقاط استان معروف بوده است.
گتوند پیش از این از توابع شهرستان شوشتر بود ولی اکنون به شهرستان مستقلی تبدیل شده و دارای دو ناحیه دیمچه و عقیلی است. بخش عقیلی خاکی حاصلخیز و آثار تاریخی متعدد و بخش دیمچه چادبه های تفریحی بسیاری دارد.
وجود آثار تاریخی پیش از اسلام در شهرستان گتوند نشان از قدمت چندهزار ساله این شهرستان و وجود برکت و آبادانی بسیار در دوره ای از تاریخ دارد.

**جاذبه های گرشگری

گتوند دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی، تفریحی و فرهنگی بسیار در نقاط مختلف خود است. قلعه رستم (شیخ سلیمو)، تپه باستانی چغا، گچ سنگی، سنگ اژدها (برد اژدها)، آسیاب‌های راک، گلو گرد، کوه طبل خانه و دخمه ها (خرفخانه‌) از جمله آثار و بناهای تاریخی شهرستان گتوند و امامزاده محمد بن زید، بقعهٔ شا سلیمان، دو پیرون، سوز پوش دو پیرون، بقعهٔ امیرالمؤمنین دو پیرون، شامراد یا شابوالحسن، بقعهٔ علی ولی، بقعهٔ قنبر علی، بقعهٔ پیر احمد گتوند، بقعهٔ شاه خراسان بقعهٔ امام ضامن ، بقعهٔ شازده قاسم، بقعهٔ حضرت عباس، بقعهٔ علی مال حیدر، بقعهٔ علی سماله، امامزاده ضامن در بخش عقیلی و قدمگاه امام علی(ع)( علی پهونده) در صالح شهر و بقعهٔ سلطان ابراهیم نیز از جمله مکان‌های مذهبی این شهرستان هستند.
عمارت مجیدخان و مهری خانم، بقعه بشر حافی و سرعلی در نهر شاهی و آرامگاه دکتر قیصر امین‌پور شاعر معاصر، از دیگر جاذبه‌هایی است که در سفر به گتوند برای بازدید گردشگران در دسترس هستند.
همچنین در این سفر، سر زدن به بخش عقیلی با باغ‌ های مرکباتش را نباید از دست داد.


**جاذبه های طبیعی

*رودخانه کارون و شور
دو رودخانه کارون و رودخانه شور دو رودخانه بزرگی هستند که با گذر از میان شهرستان گتوند، جاذبه گردشگری بی نظیری را ایجاد کرده اند. رودخانه کارون که از کوه های بختیاری سرچشمه می گیرد، بخش عقیلی را آبیاری و کانال عظیم منشعب از آن نیز با تامین آب شرکت کشت و صنعت کارون به سمت بخش دیمچه روان است.
رودخانه شور در جنوب گتوند از کارون جدا شده و پس از طی مسافتی در خاک عقیلی و گذشتن از جنوب روستای دشت بزرگ، از سمت جنوب شرقی وارد دهستان جهانگیری از توابع شهرستان مسجدسلیمان می‌شود.
در قدیم به این رودخانه که از آن با مهارت خاصی نمک تولید می‌کنند، شور زن مرده یا زنگ مرده می گفتند.


*دره انار یا اناری
منطقه گردشگری دره انار که به دره اناری نیز معروف است، در بخش مرکزی و در 25 کیلومتری مرکز شهرستان گتوند قراردارد که با دمای بسیار مطبوع و خنک در فصل گرم سال، یکی از مناطق دیدنی و گردشگرپذیر استان خوزستان به شمار می آید.
چشمه سارها، درختان انار و انجیر و انواع گیاهان دارویی در کنار چشمه ها، دیواره های سرسبز ، بوته زارها، گونه‌های گیاهی و درختچه های وحشی، زیبایی‌های این منطقه گردشگری را دو چندان کرده است.
آب جریان در این دره سرسبز ، بسیار خنک و گوارا بوده و گونه های مختلفی از انواع ماهیان نیز در چشمه های این دره به چشم می خورد. وجود چشمه های فراوان در دل کوه و ریزش مداوم آن در دره، باعث ایجاد حوضچه هایی شده و این نقطه را به مکان مناسبی برای تفریح و شنای گردشگران تبدیل کرده است.
منطقه گردشگری دره انار گتوند به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های ممتاز و متنوع همیشه به ‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان گتوند و استان خوزستان مطرح بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

*پل پرزین
پل‌پرزین دره ی وسیع و زیبا در دل شهرستان گتوند بوده که با وجود چشمه‌های فراوان و آبشارهای زیبا، ‌تجربه‌ ای فرح ‌بخش را برای بازدید کنندگان رقم می‌زند.
' پرزین ' در شرق گتوند قرار داشته و چون از روی این دره، پلی آهنی می گذرد، به آن پل پرزین می گویند. در دره ی پرزین، علاوه بر مشاهده چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا با سنگ های قندیل بسته، دالان های طبیعی، پونه، گل و گیاهان طبی نیز مشاهده می شود.
پل پرزین به دلیل هوای مطبوع در گرمای طاقت فرسای خوزستان، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.


*سد تنظیمی گتوند
سد گتوند سد تنظیمی گتوند در ١١ کیلومتری پایین دست سد بزرگ گتوندعلیا بر روی رودخانه کارون احداث شده وعلاوه بر آبیاری 34 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش، یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان است.
این سد به عنوان بلندترین سدخاکی کشور بر روی رودخانه کارون احداث شده و با چشم اندازی زیبا همه ساله در ایام نوروز پذیرای بیش از 15گردشگران از سراسر کشور است.


**دیگر جاذبه های طبیعی گتوند
ساحل رودخانه کارون در سراسر شهرستان گتوندف باغات مرکبات و بیشه زارها از دیگر جاذبه های طبیعی گردشگری شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان به شمار می روند.


**جاذبه های مذهبی

*زیارتگاه امام زاده محمد بن زید
زیارتگاه امامزاده محمدبن زید(ع) از نوادگان حضرت امام سجاد (ع) در 15 کیلومتری شمال شرقی گتوند واقع شده و در دل کوه ها و دشت های سرسبز آراسته به گل و گیاه با مناظر زیبای طبیعی، توجه مسافران را به خود جلب می کند.
در کنار بقعه امام زاده محمد بن زید که به زبان محلی معروف به مام زر است، چشمه آب گوارایی ست که برای آشامیدن زائران مورد استفاده قرار می گیرد.
حضرت محمد بن زید (ع) چهارمین و کوچکترین فرزند زید بن علی (ع) بوده که به فضل و بزرگواری مشهور و شجاعت و جوانمردی و زهد وتقوای اش زبانزد بوده است.

امامزاده شاه خراسان در منطقه گتوند و در نزدیکی رودخانه کارون واقع شده وابعاد آن 10 در 17 بوده و در آن تزیینات آجر کاری جناغی به چشم می خورد .


*بقعه سوز پوش
این بقعه که در روستای دو پیرون قرار دارد، دارای گنبدی از نوع مضرس و بنایی به ابعاد 22 در 25متر و دارای حیاطی است که در آن قبری دیده نمی شود .
طبق اعتقادات مردم بومی ، مرده را در این بقعه و حیاط آن دفن نمی نمایند و باور دارند که زمین این بقعه مرده نمی پذیرد و چنانچه مرده ای در آن زمین دفن شود زمین دهان باز می کند و جسد مرده را به بیرون می اندازد . اتاق بقعه 6Ï4 متر و به سبک تقلید ابتدائی از اواخر صفوی ست .

*بقعه امیرالمومنین
بقعه امیرالمومنین دوپیرون در غرب روستای دوپیرون قرار دارد که دارای گنبدی مضرس و چند طاق نمای گچی است .

**جاذبه های تاریخی

*قلعه رستم یا سلیمو
این قلعه در شمال روستای گتوند و بر روی تپه ای در مدخل دره و در کنار بستر رودخانه خشکی قرار گرفته است. در این مکان، چند دیواره قلوه سنگی با گچ و مقادیری مصالح ساختمانی کهنه به جا ماندهو با توجه به موقعیت مناسب قلعه برای نگهبانی و امور قلعه داری و نظامی، احتمالاً در گذشته قلعه نظامی منتهی الیه جلگه خوزستان بوده است.
گفتنی است این قلعه در میان مردم به «محل زندان» شهرت دارد.


*تپه چغا
تپه باستانی چغا از جمله تپه های بسیار مهم در سطح ایران است که در ورودی شهرستان گتوند و مشرف به رود کارون ، نمایانگر پیشینه تاریخی شهر و بخشی از هویت و دیرینگی تمدن در این منطقه است.
براساس آجرهای کتیبه دار بدست آمده از سطح تپه ، این اثر را زیگوراتی متعلق به اونتاش گال شاه ایلام خوانده اند که شامل یک کاخ دو طبقه، هفت معبد، یک معبد مخصوص ملکه و شش معبد برای خدام و افراد دیگر بوده و چهار هزار سال پیش برای همسر ˈاونتاش گالˈ پادشاه ایلام ساخته شده است.
تپه چغا که یکی از دو اثر ملی شهرستان گتوند است، در دهه 50 خورشیدی توسط هیات فرانسوی به سرپرستی هنری رایت بررسی باستان شناسی شد و در دهه 70 خورشیدی نیز توسط مهدی رهبر مورد گمانه زنی قرار گرفته که حاصل آن کشف قسمتهایی از دو آرامگاه با ورودی قوسی شکل و آثاری از یک کوره سفالگری بود.

*استودان ها
استودانهای مشرف به سد تنظیمی مربوط به دوران ساسانی هستند. واژه استودان از دو بخش آستو ( استخوان ) و دان ( جایگاه ) تشکیل شده و به معنی نگهداری استخوان بوده که مرتبط با سنت تدفین زرتشیان و متعلق به دوره ساسانیان است .
استودانهای سد تنظیمی گتوند 13 عدد بوده که در بدنه صخره ای مشرف به رود کارون احداث شده و در سه بخش دیده می شوند: استودانهای ضلع شرقی 6 عدد ، استودانهای مرکزی 5 عدد و استودانهای غربی 2 عدد هستند .
ورودی این استودانها مستطیل شکل بوده که در برخی از آنها آثار کلون و پاشنه در را می توان مشاهده کرد . برخی از آنها به یکدیگر مرتبط بوده و به هم راه دارند و در برخی نیز در کف دخمه فضای قبر مانندی به شکل مستطیل حفر شده که در کنار آن سکوهایی قرار دارد . از ویژگی خاص استودانهای سد تنظیمی تراکم استخوان در برخی از آنهاست که نشان از تدفین بیشتر از یک مرده و همچنین نشان از تداوم تدفین در آنها است. این دخمه ها تحت عنوان گوری و بردگوری نیز در محل معروف هستند .


*تفریحگاه شیخ سلیمان و قلعه رستم
تفریحگاه شیخ سلیمان و قلعه رستم مچون تکه ای از بهشت در دل کوه های زاگرس از دو مسیر کوهنوردی یا قایق سواری قابل دسترسی است.
قلعه رستم مربوط به دوران ساسانی در شمال شهرستان گتوند و در بالای کوهی به نام رستم قرار دارد . قلعه از سمت غرب به رود کارون و از سوی شمال و شرق به کوههای زاگرس و در سمت جنوب به دشت عقیلی محدود بوده و موقعیتی غیر قابل نفوذ دارد . مصالح به کار رفته در پوشش ها و بدنه سازی ها از سنگ کنگلومرا با ملات گچ و بخشهایی از آن ساروج است. بیشتر فضاهای قلعه از بین رفته و تنها بقایایی از ورودی ها و بخشی از برج و باروی جنوبی آن و نیز آثار سدی که در وسط این مجموعه که بر روی مسیل آبهای فصلی قرار دارد، برجاست که به نظر می رسد سد برای ذخیره آب مصرفی قلعه بوده است .
طول کلی دیوار موجود و برج و باروی ضلع جنوبی در حدود 150 متر و به ضخامت تقریبی 2 متر است. مورخان و سیاحانی چون شرف الدین علی یزدی (مورخ قرن 9 ) آرتور کریستین سن ، هنری لایارد ، هنری راولینسون و امام شوشتری از این قلعه با نام انوشبرد یا زندان فراموشی در دوره ساسانی یاد کرده اند .


**آرامگاه قیصر امین پور

قیصر امین پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه، از مؤسسان حوزه ی هنری و دفتر شعر جوان و در دوره هایی دبیر شعر هفته نامه ی سروش و سردبیر ماهنامه ی ادبی - هنری سروش بود. سروده های او در طول زندگی نه چندان طولانی اش بین مردم جایگاه خاصی پیدا کرد.
آرامگاه او در «گُتوَند» واقع شده، شهری که چندان شناخته شده نبود و نیست، اما قرار گرفتن آرامگاه این شاعر در آن بارها بحث هایی ایجاد کرد و نامش رو بر سر زبان ها انداخت.

توسعه گردشگری گامی مهم در راستای توسعه اقتصادی شهرستان گتوند است و با توجه جاذبه های بسیار گتوند می توان گفت که این شهرستان ظرفیت تبدیل شدن به یکی ازقطب های گردشگری استان خوزستان را دارد.
مردم و مسوولان شهرستان گتوند پیش از آغاز تعطیلات نوروزی با بسیج امکانات و نیز پاکسازی و زیبا سازی شهر ، خود را برای استقبال از مسافران نوروزی آماده کرده اند.
/6002/4178
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.