به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی روز دوشنبه در پنجمین
'همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی' در سرسرای گیت بوستان اهواز اظهار کرد: ایران از نظر کشت محصولات کشاورزی رتبه ششم جهان را داشته و 90 درصد محصولات اراضی کشاورزی آن به صورت آبی تولید می شود.
وی افزود: طبق منابع رسمی، ایران 74 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کرده که 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف شده در حالی که طبق میانگین استفاده بیش از 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر به معنای بروز بحران آبی است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهترین راه مدیریت آب، مصرف حجمی آب از طریق ایجاد تشکل ها و واگذاری مدیریت شبکه های آبیار و زهکشی به تعاونی های کشاورزان است.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت زه آب ها در کشور عنوان کرد: در خوزستان سالانه به طور متوسط 40 مترمکعب در ثانیه فقط در حوضه های کارون بزرگ و کرخه با زه آب مواجه هستیم که این رقم گاهی به 90 مترمکعب بر ثانیه نیز می رسد بنابراین باید برای موضوع زه آب ها فکری کنیم.
شمسایی همچنین عرضه آب با قیمت واقعی را ضرورت کنونی در بحث آب در کشور بیان کرد و افزود: با واقعی شدن قیمت آب، دیگر خریدار حاضر به تقبل هزینه های هنگفت برای انتقال آب به هزار کیلومتر دور تر نمی شود.
وی ادامه داد: در برخی کشت های صادراتی، هزینه آب صرف شده دو برابر کشت بوده که نشان دهنده کشاورزی بدون مدیریت بهینه آب در کشور است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: تغییر اقلیم و خشکسالی، نبود مدیریت پیوسته منابع آب، راندمان و بهره وری پایین، عدم وجود تشکل های آب، عدم تحویل حجمی آب و کمبود سامانه های پایش، واقعی نبودن قیمت آب، نبود الگوی کشت با هدف تامین امنیت غذایی کشور و نبود مطالعات آمایش سرزمین آب محور از جمله مشکلات و چالش های کنونی در بحث آب در کشور است.
شمسایی با اشاره به راندمان پایین آب در کشور گفت: ایران در بین کشورهای هم تراز خودش بدترین راندمان را با 32 درصد در سال 2008 داشته و در بهره وری نیز به ازای هر مترمکعب 0.9 کیلوگرم بوده که دو سه برابر کمتر از متوسط بهره وری در کشورهای پیشرفته است.
وی ادامه داد: در بحث پایش اطلاعات در کل کشور نیز مشکل وجود دارد به شکلی که یا آمار و اطلاعاتی وجود ندارد و یا این اطلاعات دقت کافی را ندارند در حالی که مدیریت بدون اندازه گیری ممکن نیست.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: 55 سال پیش مزارع آزمایشی برای داشتن پایلوت در مباحث مختلف و همچنین مدیریت و برنامه ریزی های همه جانبه در بحث آب و کشاورزی در استان شکل گرفت ولی در چهار دهه اخیر با وجود ضرورت این بحث، هنوز هیچ مزرعه آزمایشی ای در استان ایجاد نشده است.
گفتنی است 13 سد تنظیمی و انحرافی و نیمی از مخازن فعلی کشور در استان خوزستان قرار داشته و در حال حاضر مخازن آب استان 23 میلیارد مترمکعب و قدرت منصوبه آن ها 10 هزار مگاوات است.
آب ورودی به سدهای استان در گذشته 33 میلیارد مترمکعب بوده که مقدارکنونی آن به 23 و متوسط دراز مدت آن به 26 میلیارد مترمکعب کاهش یافته که کاهش 40 درصدی را نشان می دهد.
حجم ورودی آب به سدهای خوزستان تا 20 اسفندماه امسال نسبت به دوره بلندمدت 59درصد و نسبت به سال های گذشته 34درصد کاهش داشته است.
متوسط بلندمدت حجم ورودی سالانه آب در رودخانه کارون 34 درصد، دز 37 درصد، کرخه 57 درصد، مارون 42 درصد و جره 62 درصد کاهش داشته اند.
حجم ورودی سالانه آب طی 10 سال گذشته در کارون 7.6 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 11.5 میلیارد مترمکعب، در دز 4.8 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 7.1 میلیارد مترمکعب، در کرخه 2.1 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 4.9میلیارد مترمکعب، در مارون 867 میلیون مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 1.4 میلیارد مترمکعب و در جره 102 میلیون مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 270 میلیون مترمکعب بوده است.
گفتنی است 17 درصد مساحت حوضه کرخه، 41 درصد حوضه کارون بزرگ و 63 درصد از حوضه زهره و جراحی در محدوده خوزستان بوده و سه حوضه آبرزی درجه 2(کارون، کرخه و زهره و هندیجان)در این استان وجود دارد.
55 دشت کشاورزی با مساحت 3.7 میلیون هکتار و 2.4 میلیون زمین کشاورزی در استان وجود داشته و شرایط ویژه خوزستان این امکان را فراهم آورده که به طور طبیعی سه بار و به صورت کارشناسانه تا چهار بار در سال در استان کشت کرد.
7148/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.