به گزارش ایرنا عباس مخبر در نشست بررسی اسطوره در دنیای معاصر که در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز برگزار شد اظهار کرد:سوالی که برای همه اسطوره شناسان دنیا وجود دارد این است که چرا اسطوره ها باقی مانده اند و چرا با پیشرفت علم و استقرار ادیان الهی همچنان پا برجا هستند؟
وی بیان کرد: اسطوره ها در جهان ما همانقدر کارکرد دارند که در جهان باستان کارکرد داشتند و اسطوره شناسان همچنان به دنبال دلیل این ماجرا هستند.
وی گفت: برخی نظرشان بر این است که اسطوره نوعی علم اولیه در کنار جادو و دین بوده است و زمانی که انسان قصد مقابله با نیروهای طبیعی مانند سیل، زلزله، توفان و... را داشته است داستان های خدایان، آیین های شکر گذاری و قربانی را ساخته است.
مخبر اظهارکرد: در واقع اسطوره را به نیاز اولیه انسان نسبت می دادند اما در دنیا امروز شاهد هستیم با وجود اینکه شرایط مانند گذشته نیست باز هم اسطوره ساخته می شود.
وی افزود: برخی معتقد بودند اسطوره ها با عواطف و احساسات انسان سروکار دارند و ربطی به نیاز مستقیم انسان ندارند.
این اسطوره شناس توضیح داد: انسان از بدو تولد با چند چالش اساسی رو به رو بوده که یکی از آنها همواره مرگ است.
وی یادآور شد: نخستین گور کشف شده انسان مربوط به 60 هزار سال پیش است، که جسد به حالت جنینی در گور قرار داده شده و در کنارش ابزار آلات و غذا گذاشته اند انگار که پس از مرگ فرد به سفر می رود.
مخبر با تاکید بر اینکه اسطوره حیرت انسان در برابر هستی است گفت: علم در واقع امکانات برای زندگی بهتر در اختیار انسان قرار می دهد اما از دادن معنی به زندگی ناتوان است در حالی که اسطوره به انسان این امکان را می دهد تا مشکلاتش مانند تنهایی را راحت تر تحمل کند و تلاش می کند تا به تضادهای بزرگ زندگی جواب دهد.
این اسطوره شناس خاطرنشان کرد: روانشناسان می گویند اسطوره روایتی است که انسان در مقابل ندانسته هایش مانند مرگ و حیرت ساخته است؛ روایت هایی که به مدد قوه تخیل بی مانند انسان ساخته و پرداخته می شود.
وی توضیح داد: اروپایی ها وقتی قاره آمریکا را کشف کردند با قبایلی روبه رو شده اند که آیین آنها به یهودیت و مسیحت شباهت داشت و همین امر موجب شد تا مطالعه اسطوره در دستور کار قرار گیرد.
در پایان نشست پرسش و پاسخی پیرامون چگونگی شکل گیری اسطوره ها برگزار شد.
عباس مخبر متولد ۱۳۳۲ در سیوند مترجم و اسطوره‌شناس ایرانی‌ است که تاکنون کتاب هایی درباره اسطوره به چاپ رسانده که از جمله آنها می توان به 'مبانی اسطوره شناسی'، 'فیلسوفان مرده'، 'درآمدی بر فهم جامعهٔ مدرن'، 'مغول ها'، 'تاریخ خط' و... اشاره کرد.
دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با شرکت 538 ناشر کشوری و 17ناشر تخصصی خارجی در خوزستان روز چهارشنبه گذشته در اهواز گشایش یافت.
این نمایشگاه از 25 تا 30 بهمن جاری در محل نمایشگاه بین المللی اهواز برپاست.
7164/ 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.