کیخسرو چنگلوایی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این مطلب که برخی مسئولان کشوری از ممنوعیت کشت برنج در خوزستان خبر داده اند یادآور شد: اگر آب به اندازه کافی موجود بوده و شرایط خاک مناسب باشد هیچ ممنوعیتی نباید برای کشت شلتوک قائل شد اما در نقاطی که بحران آب و یا خاک داریم نباید کشت شود.
وی با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی کشور و استان خوزستان در 60 سال گذشته بی سابقه بوده است گفت: در خوزستان 98.5 درصد تولیدات وابسته به اراضی کشور است از سویی دیگر سرچشمه تمام رودخانه های ما در سایر استان ها است.
چنگلوایی با بیان اینکه متوسط بارندگی خوزستان کم و پراکنش آن از نظر زمانی و مکانی مناسب نیست اظهار کرد: میزان تبخیر آب در استان هشت و نیم برابر میزان بارندگی است.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت مناسب برای مدیریت آب گفت: انتخاب کشت هایی با نیاز آبی کمتر، دوره کشت کوتاه تر و حذف کشت های پرمصرف باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان یاد آور شد: در این نقاط مساحت اراضی کشاورزی کم است و امکان مکانیزاسیون آنها وجود دارد بنابراین ممنوعیت کشت شلتوک، سبب بیکاری جمعیت کشاورزان و مهاجرت آنها به حواشی شهرهای بزرگ می شود.
چنگلوایی گفت: در عین حال باید به ذخایر آبی استان و هشدارهای سازمان آب و برق هم توجه کرد چرا که اگر تا پایان امسال بارش باران نداشته باشیم امکان کشت تابستانه در تمام نقاط استان ممنوع خواهد بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: با فرض آنکه بارش باران هم صورت گیرد بازهم در حوضه های مارون و زهره به هیچ عنون نباید کشت های پرمصرفی مانند برنج کشت انجام شود و در حوضه کرخه هم با معرفی جایگیزین کشت مناسب باید آن را محدود کرد.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت برنج از 89هزار هکتار در خوزستان به 49هزار هکتار کاهش یافته است افزود: برخی تصور می کنند مصرف آب شلتوک در خوزستان هنوز 35 تا 40هزار متر مکعب در هر هکتار است درحالی که 25هزار هکتار به صورت خشکه کاری کشت می شود.
چنگلوایی اظهار کرد: در سال های گذشته از ابتدای کشت تا زمان برداشت محصول، آب به ارتفاع 10 سانتی متر به طور مداوم پای ریشه گیاه بود درحالی که اکنون این روند اصلاح شده که نقش مهمی در کاهش مصرف آب داشته است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود اخطارهای سازمان آب و برق، مجوز کشت سطوح بالایی از اراضی کشاورزی داده شد گفت: درخصوص این مساله باید به 2 نکته توجه داشت نخست آنکه طبق اطلاعیه های هواشناسی برای اوایل زمستان امسال بارش هایی پیش بینی شده بود و از سویی دیگر جهادکشاورزی قوه قهریه ای برای عدم کشت ندارد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: به کشاورزان در قبال کاهش سطح کشت محصولات، باید معوض پرداخت شود درحالی که امکان پرداخت خسارت برای محصولات کاشته نشده وجود ندارد.
وی درخصوص آخرین وضعیت پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی نیز اظهار کرد: خسارت کشاورزان خوزستانی از سال 1395 تاکنون پرداخت نشده است و استاندار در نامه ای خواستار پیگیری این مساله از سوی رییس جمهور شده است.
چنگلوایی با تاکید بر اینکه خسارت کشاورزان باید در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود یادآور شد: طولانی شدن پرداخت خسارت سبب ایجاد بدبینی در کشاورزان به بیمه می شود و امیدواریم تا پایان سال بخشی از این خسارات پرداخت شود.
مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران هفته گذشته در خوزستان ضرورت تغییر الگوی کشت و پرهیز از کشت های پرمصرف همچون شالی کاری در خوزستان را باهدف مدیریت آب مورد تاکید قرار داد و افزود: برنج کاری در خوزستان باید ممنوع و کشت تابستانه ذرت باید محدود شود.
ظهور پدیده خشکسالی در سال زراعی جاری نگرانی ها و دغدغه های زیادی برای کشاورزان استان خوزستان به خصوص دیم کاران به وجود آورده است.
9887/6064
خبرنگار: ندا رضاپور** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.