به گزارش ایرنا کشاورزان کاهوکار شهرستان شوش که بین 50 تا 60 میلیون ریال برای کشت هر هکتار مزرعه با احتساب اجازه زمین هزینه کرده اند ، چشم انتظار مشتری برای فروش محصول می باشند.
تعدادی از کشاورزان شهرستان شوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: قیمت فروش محصول کاهو در بازار استان خوزستان به حدی پایین است که حتی نصف هزینه تمام شده برای کشت و برداشت این محصول را جبران نمی کند.
آنان افزودند: محصول کاهوی تولید شمال خوزستان به ویژه شهرستان شوش از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در بازار سراسر کشور به عنوان یک محصول با کیفیت شناخته شده اما امسال به دلیل اشباع بازار و کاهش قیمت کاهو اکنون روی دست کشاورزان باقی مانده است.
آنان با بیان اینکه بخش زیادی از محصول کاهو در مزارع شهرستان شوش آماده برداشت است اما به دلیل نبود بازار در مزارع باقی مانده افزودند: برخی کشاورزان به دلیل کسادی بازار به ناچار مزرعه کاهوی خود را که هزینه زیادی برای کشت آن کرده اند شخم زده و یا برای چرای دام به دامدار واگذار کنند.
به گزارش ایرنا قیمت هر کیلوگرم محصول کاهوی درجه یک در بازار عمده فروشی تره بار دزفول بین 2 هزار تا 4 هزار ریال می باشد این درحالی است که به گفته کشاورزان محصول کاهوی درجه یک در مزرعه با قیمت هر کیلوگرم یک هزار ریال نیز مشتری ندارد.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش نیز در خصوص مشکلات کشاورزان کاهوکار این شهرستان به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:به علت ناچیز بودن قیمت محصولات استراتژیکی چون گندم و ذرت دانه ای ،کشاورزان کشت این محصولات را مقرون به صرفه ندانسته و به سراغ کشت صیفی جات و سبزی از جمله کاهو رفته اند.
عبدالرحیم رحیمی نیا گفت:استقبال کشاورزان شوش از کشت سبزی و صیفی در حالی است که بازار فروش این محصولات مناسب نیست و در شرایطی که هر کشاورز برای کاشت و داشت یک هکتار کاهو همراه با اجاره زمین بین 50 تا 60 میلیون ریال هزینه کرده بازاری برای فروش محصول وجود ندارد و برخی کشاورز ناچار مزرعه را شخم زدند.
وی اجرا نشدن الگوی کشت و نبود برنامه ریزی را از دلایل ایجاد چنین مشکلی برای کشاورزان دانست و گفت:علاوه بر این در حوزه بازرگانی خارجی و صادرات محصولات نیز مشکل داریم و با وجود اینکه کشورهای همسایه به محصولات سبزی و صیفی تولید ما نیاز دارند مشکلات و موانع صادرات باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است.
علیرضا ملک زاده مدیر جهاد کشاورزی شوش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت مزارع کاهوی این شهرستان را یکهزار و 390 هکتار عنوان کرد و گفت: با احتساب برداشت 45 تن محصول از سطح هر هکتار پیش بینی می شود 62 هزار و 550 تن محصول از این مزارع برداشت شود.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.