به گزارش ایرنا مهرداد حیدری روز شنبه در آئین افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری شمال خوزستان در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:در سازمان آب و برق خوزستان استان به 6ناحیه علمی مرکزی،شمال،شمال غرب،شمال شرق،جنوب غرب و جنوب شرق تقسیم شده است که شهرهای دزفول،شوش و اندیمشک در ناحیه شمالغرب واقع شده اند.
وی افزود:پارسال قراردادهای خوبی بین دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و سازمان آب و برق خوزستان بسته شد که نشانه ظرفیت و توانایی این دانشگاه است و اگر زیرساخت ها فراهم شود وضعیت بهتر از این خواهد شد.
وی به بررسی حوزه فعالیت انجمن ها و موسسه های پژوهشی دیگر کشورها پرداخت و ادامه داد:در کشورهای دیگر انجمن های مختلف نقش مهمی در پیشرفت و توسعه علمی جامعه دارند ولی در کشور ما زیاد به این موضوع توجه نمی شود و انجمن ها حرفه ای نیستند.
حیدری گفت:در کشور برای انجمن های علمی جایگاه قابل قبولی قائل نیستیم و این موضوع در استان خوزستان بیشتر نمود دارد و بخش خصوصی در کشور ما کمرنگ است که باید در این خصوص سیاست گذاری شود.
وی اظهار کرد:انجمنی که بطور قانونی از ظرفیت های مالی استفاده کند در خوزستان وجود ندارد این درحالی است که در کشورهای انگلیس،آلمان،ژاپن،کره جنوبی وترکیه بالای 60 درصد حمایت از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد که امیدواریم تا سال آینده با بخش خصوصی در کشور ما نیز ارتباط بهتری برقرار شود.
مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان با بیالن اینکه خوزستان تعداد پژهشکده کمی دارد و حتی تعداد پژوهشکده های استان خوزستان از استان سیستان و بلوچستان نیز کمتر است گفت:در حوزه آب و برق خوزستان در زمینه هدر رفت آب در تاسیسات آبرسانی و آبیاری،مصرف غیربهینه آب در بخش کشاورزی،کمبود مهارت و تخصص نیروی انسانی و مشکلات مربوط به نوع و میزان کشت ،تحقیق پمپ ها و الکتروپمپ ها مشکلات زیادی وجود دارد ولی در 50 سال گذشته توجهی به ظرفیت سازی و توانمند سازی در این زمینه نشده است.
حیدری ادامه داد:باید انجمنی با کمک بخش خصوصی در استان خوزستان ایجاد شود تا ظرفیت ها و مشکلات موجود را بررسی و تحویل دهد .
وی اظهار کر:پارسال پژوهشکده دانشگاه چمران اهواز با 10 پروژه و قراردادی افزون بر 2 میلیارد و 620 میلیون ریال راه اندازی شد که در بخش های مختلف هر کدام برای نخستین بار روی کار آمدند ضمن اینکه پژوهشکده آب و انرژی دانشگاه خاتم الانبیاء بهبهان نیز مجوز اولیه را دریافت کرده و در مرحله بعدی است که آمادگی راه اندازی پژوهشکده در دانشگاه جندی شاپور دزفول را نیز داریم.
وی افزود:پارسال 12 پروژه با حدود پنج میلیارد ریال اعتبار با دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بسته شد که مدیریت این 12پروژه نیاز به راه اندازی یک موسسه دارد تا بتوانیم تعامل بهتری با هم داشته و هم محقق و هم صنعتگر راضی باشند.
حیدری ضمن اعلام آمادگی سازمان آب و برق خوزستان برای هرگونه تعامل و همکاری با دانشگاه جندی شاپور دزفول جهت راه اندازی پژوهشکده در این دانشگاه گفت:پارسال جشنواره رباتیک در استان خوزستان با حضور 36 تیم استانی و 57 تیم برون استانی برگزار شد که امسال نیز این جشنواره در بهمن ماه برگزار می شود و در نظر داریم امسال مسابقات را به 6 مسابقه افزایش دهیم .
امام جمعه دزفول نیز در این آئین ضمن تقدیر از میزبانی 6 ساله دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در برپایی نمایشگاه هفته پژوهش گفت:در کلیه عرصه های علمی،فرهنگی، اقتصادی ، کشاورزی ، صنعتی ،خدمات و سیاسی باید پژوهش مطرح شود تا نتیجه بخش تر باشد.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی افزود:نظام آموزشی باید پژوهش محور باشد که نیاز به برنامه دارد و برای این امر باید آشنایی کامل با مبانی این کار داشته باشیم .
وی به نقش پژوهش در تصمیم گیری کلان کشور تاکید کردو گفت: برخی کشورها مطابق با نیازهای خود از پژوهش استفاده می کنند و روی نخبگان و پژوهشگران حساب ویژه ای باز می کنند .
حبیب اله عباسی مدیر نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری شمال خوزستان نیز گفت:در این نمایشگاه که در50 غرفه برپا شده و دستاوردهای پژوهشی شهرهای شوش،دزفول و اندیمشک به نمایش گذاشته شده است .
وی افزود:در سال گذشته 16 میلیارد ریال قرارداد دانشگاه جندی شاپور دزفول با بخش صنعت بسته شد که عمده ترین این قراردادها با صندوق حمایت از پژوهشگران و صنعتگران کشور وابسته به معاونت علوم فناوری ریاست جمهوری،سازمان آب و برق خوزستان،سد کرخه ،سد دز،شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری شمال خوزستان ،برق منطقه ای خوزستان،شرکت باریج و برق منطقه ای باختر در خارج از استان منعقد شده است.
وی افزود:علاوه بر دانشگاه های این سه شهر و مراکز فنی و حرفه ای شهرهای شوش و دزفول،دانشگاه فرهنگیان ،پایگاه میراث فرهنگی جهانی چغازنبیل ،حدود 13 غرفه نیز به انجمن های علمی دانشجویی اختصاص داده شده است .
نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری شمال خوزستان تا 23 آذرماه در دانشگاه جندی شاپور دزفول برپا می باشد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.