حجت الاسلام مجید ناصری نژاد شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بیشتر اقلام خرمای شادگان صادراتی است افزود: خرمای شادگان به دلیل مشکلاتی مانند خشکسالی رودخانه های مارون و جراحی، سدسازی های زیاد، توزیع نامناسب آب و استفاده بیش از اندازه آب در بالادست در معرض خطر جدی وجود دارد.
ناصری نژاد با انتقاد از توسعه کشت باوجود بحران کم آبی یادآور شد: دو برابر شدن مجوزهای کشت در بالادست در شرایط فعلی اقدام سنجیده ای نیست چراکه نخیلات شادگان به عنوان یک سرمایه ملی در معرض تهدید قرار دارد.
وی خشک شدن نخیلات را عامل اصلی مهاجرت مردم شادگان به حاشیه کلانشهرها عنوان کرد و افزود: از سویی دیگر تالاب شادگان نیز به دلیل اقدامات نادرست درحال خشک شدن است که نتیجه آن تبدیل تالاب به کانون های ریزگرد است.
نماینده مردم شادگان در مجلس با اشاره به اینکه با ادامه این روند اراضی شادگان در معرض تبدیل شدن به شوره زار قرارlمی گیرند گفت: از سویی دیگر پساب های اراضی اهواز، پساب صنعی فولاد خوزستان و نیشکر در اطراف شادگان تخلیه می شود.
وی با بیان اینکه تا این لحظه اقدام جدی برای حل مشکلات شادگان صورت نگرفته خاطر نشان کرد: درحال حاضر شهرستان شادگان حدود 140هزار نفر جمعیت دارد. در سال های گذشته بسیاری از مردم شادگان حاشیه شهرهای اهواز، ماهشهر، خرمشهرو آبادان شده اند ضمن آنکه برخی دیگر نیز به استان های هرمزگان و تهران مهاجرت کرده اند.
ناصری نژاد با تاکید بر اینکه آب باید به صورت عادلانه توزیع شود ادامه داد: آب باید براساس توانمندی های هر منطقه و نیاز توزیع شود.نخیلات و تالاب شادگان همواره از رودخانه کارون حق آبه داشته اند اما بر اثر کاهش دبی رودخانه کارون دسترسی به آن از بین رفت.
وی با اشاره به اینکه به تاسیسات جدید و پمپاژ جهت تامین حق آبه شادگان داریم اظهار کرد: لازمه تحقق این امر تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی است.

سالانه حدود 50 هزار تن خرما از نخلستان های شادگان برداشت می شود، ضمن اینکه خرمای برحی، استعمران شادگان از مرغوب ترین محصولات خرمای جهان بوده که بیش از 35 هزار تن خرمای تولیدی این شهرستان به خارج کشور صادر می شود.
شهرستان شادگان دارای 57 هزار زمین کشاورزی است که سطح 13هزار 600 هکتار آن زیر کشت نخل خرما است که از این سطح 10 هزار هکتار آن بارور و سه هزار 600 هکتار آن غیر بارور است.
80 درصد از نخلستان های شادگان مربوط به حوزه جراحی و 20 درصد آن مربوط به حوزه کارون است. این شهرستان از لحاظ تولید خرما در جایگاه نخست خوزستان قرار دارد و خرمای استعمران با 70 درصد بیشترین رقم صادارتی خرما به حوزه خلیج فارس و اروپا را داراست.
6002خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.