به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا مهاجر» در نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فراورده های صنایع و ماشین آلات وابسته افزود: در حالت کشت صنعتی، امکان دریافت روغن از این دانه 48 تا 52 درصد است.
وی یادآور شد: ایران با وجود توان بالا در تولید روغن، دانه های روغنی و کنجاله، جزو وابسته ترین کشورهای واردکننده روغن در دنیا محسوب می شود و میزان مصرف روغن نباتی کشور از 2.5 کیلوگرم در دهه 40 به مرز 20 کیلوگرم کنونی رسیده است.
مهاجر گفت: بیشترین میزان ابتلا به بیماری های قند و قلب و عروق را در کشور بابت 2 محصول وارداتی شکر و روغن خوراکی داریم که اگر این شرایط ادامه پیدا کند 100 درصد دام و طیور مورد نیاز کشور وابسته به خارج می شود؛ تا جایی که گوشت مرغ را وارد کنیم.
وی براین باور است که باید به جای واردات علوفه و کنجاله و روغن خام، دانه های روغنی وارد کنیم تا علاوه بر استفاده از ظرفیت کارخانه های روغن کشی بتوانیم کنجاله آن را برای واحدهای دام و طیور به مصرف برسانیم.
وی افزود: روغن جزو صنایعی محسوب می شود که بخش خصوصی آن به جز چند کارخانه مصادره ای فعال است که نوید بخش افزایش تولید کیفی است.

** امکان کشت سویا در 300 هزارهکتار از زمین های خوزستان
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط کشت سویا در 300 هزار هکتار از زمین های استان خوزستان به عنوان کشت دوم پس از گندم فراهم شده که می تواند یکی از مشکلات کمبود مواد اولیه کارخانه های روغن کشی را تامین کند.
مهاجر افزود: سویا به دلیل کم آب بر بودن به عنوان کشت دوم می تواند در 600 هزار هکتار زمین کشور کشت شود و تا 1.5 میلیون تن نیاز داخلی را تامین کند.

«آفتابگردان شرایط کشت را در کنار کلزا دارد که مهمترین محصول برای پایداری کشت گندم و غلات به شمار می رود».

** امکان صادرات سالیانه 1.6 میلیون تن روغن با توجه به ظرفیت کارخانه های روغن کشی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: مصرف سالیانه روغن کشور یک میلیون و 400 هزار تن و ظرفیت کارخانه های روغن کشی بیش از سه میلیون تن است که انتظار می رود با همکاری دستگاه های مختلف این صنعت را از رکود خارج کنیم.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت صنایع روغن کشی کشور می تواند شرایط را برای صادرات فراهم کند اضافه کرد: امکان صادرات محصول بی کیفیت وجود ندارد؛ از این رو صادرات این محصول مستلزم برنامه ریزی جامع و اهداف بلند مدت است اما متاسفانه ما هر محصول فاقد کیفیتی را وارد کشور می کنیم.

** تولید کلزا به 350 هزار تن می‌رسد
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش سطح زیرکشت محصول، برنامه کاشت کلزا برای سال زراعی آینده را داریم تا تولید این محصول به 350 هزار تن برسد که می تواند جهشی برای تولید روغن باشد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه و همایش بین المللی روغن های خوراکی دانه های روغنی و فرآورده های صنایع و ماشین آلات وابسته (seedex2017) هفتم مهر در بوستان گفت و گو گشایش یافت.
این رویداد تخصصی تا دهم آذر ادامه دارد.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامگذاری شد.
**9186*1961*
خبرنگار: هما همت خواه ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.