نماینده شهرستان‌های ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی، در جلسه معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر امام باید به سمت‌وسوی ترانزیت کالای کانتینری حرکت کند. بر اساس ماده 47 برنامه ششم توسعه‌ی کشور، فقط باید از نیروهای نزدیک‌ترین منطقه مسکونی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی«ره»، علی گلمرادی که در جلسه‌ی تودیع و معارفه‌ی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، معاونان استاندار، و جمعی از مدیران استانی و منطقه سخن می‌گفت، با اشاره به مشکلات فراوان حوزه انتخابیه و استان خوزستان بیان داشت: ساختار مدیریت کشور ساختار خوبی نیست، بااین‌همه ظرفیت‌های اقتصادی این وضعیت بد ماست. مجلس در رأس همه‌ی مشکلات است، مجلس وقتی به وظیفه‌ی خود خوب عمل نکند و سرگرم بازی‌ها و مراودات سیاسی باشد، نتیجه همین می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما قوانین و نظارت خوب داشته باشیم و عملکرد ادارات را به‌خوبی ارزیابی کنیم و رفتار منصفانه‌ای داشته باشیم، قطعاً این اتفاقات در کشور شکل نمی‌گیرد که مردم را با مشکلات عدیده‌ای اشتغال، امرارمعاش، درمانی و ... روبرو سازد.

گلمرادی با تشکر از وزیر راه و شهرسازی به خاطر اینکه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را این بار از جنس خود نیروهای سازمان انتخاب نموده است، گفت: نمره مدیران کل بنادر و دریانوردی خوزستان در ادوار گذشته و در بعُد انجام وظایف سازمانی 20 است ولی تنها مدیری که در بُعد مسئولیت‌های اجتماعی نمره بیست گرفت، شهید حقگو مدیرکل اسبق و فقید این اداره بود که اقدامات ماندگاری در زمینه‌های ساخت مجموعه‌های ورزشی، رفاهی و مسکونی در بندر امام انجام داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مردم این بندر به‌شدت به صنعت بدبین هستند. چرا باید اینجا مرکز تولید بیماری و آسیب باشد اما همراهان بیماران ما در تهران علاف باشند و روی کارتن بخوابند؟ چرا صنعت حاضر نیست این امکانات بیمارستانی و درمانی را در همین‌جا تأسیس کند؟ اتکای کشور به نفت است ولی نفت یک بیمارستان اینجا دارد که آن‌هم می‌خواهند به بخش خصوص واگذار کنند به این بهانه که چون شرکت‌ها به بخش خصوص واگذار شده‌اند، بیمارستان هم باید به این بخش واگذار شود. این‌ها ظلم به مردم اینجا است. ما تا زمانی که مردم را نبینیم، برکت را در کارهایمان نخواهیم دید. من خیلی امیدوار هستم که مدیرعامل محترم سازمان بنادر در این خصوص تغییر رویه بدهد در سازمان و کمک کند که این‌گونه رفتار انجام نشود.

علی گلمرادی بیان داشت: بنادر باید به‌سوی نسل سوم و چهارم بنادر حرکت کنند. امروزه در برخی از کشورها به‌گونه‌ای برنامه ریزی شده است که کشتی‌ها در حین سفر، به تولید کالا می‌پردازند و وقتی به مقصد می‌رسند، تولیدات خودشان را که در همان کشتی صورت گرفته، عرضه می‌کنند اما اینجا، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام که منطقه‌ای طلایی است، می‌شود محلی برای تأسیسات ضدعفونی، برای انبار. چرا این تأسیسات را در کنار بزرگراه خلیج‌فارس که اراضی فراوانی داریم به شکل بنادر خشک منتقل نمی‌کنیم؟، استانداری که آماده همکاری است.

گلمرادی با انتقاد از سیاست‌های منابع طبیعی گفت: برخی مدیران منابع طبیعی هم که امروزه به بهانه‌ی حمایت از اراضی، پدر مملکت را درآورده اند و ایرادات بی موردی می‌گیرند. یک فرد روستایی می‌خواهد در روستا دام‌پروری ایجاد کند و برای فرزندانش اشتغال‌زایی نماید، مسکن بسازد، می‌آیند مخالفت می‌کنند که اینجا اراضی منابع طبیعی است و این‌ها را می‌فرستند به شهرها. زندگی آنان را تعطیل می‌کنند، آن‌وقت ما باید از این کوچ کنندگان ناچار، نگهداری می‌کنیم. می‌گویند از رودخانه برداشت نکنید شن و ماسه دارد، خوب، رودخانه را نگه می‌دارید، ولی مردم را نابود می‌کنید. این به چه دردی می‌خورد؟ اگر قرار باشد نابود شویم، این منابع طبیعی و رودخانه به چه درد ما می‌خورد؟

نماینده شهرهای جنوبی خوزستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران بنادر و دریانوردی ابراز داشت: توصیه می‌کنم به اداره کل بنادر که این تأسیسات مانند کارواش‌های صنعتی و انبارها را به مجاور آزادراه خلیج‌فارس منتقل کنند تا فضا برای توسعه فراهم شود.

گلمرادی افزود: توصیه می‌کنم به این چند نکته توجه ویژه‌ای شود، چرا که برای بندر امام و استان خوزستان حیاتی هستند:

*با توجه به اینکه بندر امام دارای عملکرد بالایی برای مملکت است و کشتی‌های بزرگ و کالاهای ملی وارد آن می‌شود، ولی متأسفانه هیچ عایدی برای منطقه ندارد و این بنادر کوچک هستند که می‌توانیم با رونق آنان پاسخگوی مردم در بُعد مسئولیت‌های اجتماعی باشیم و برای مردم منطقه مفید واقع شوند. بنابراین تقاضا دارم  در جلساتی با حضور اداره کل گمرک، زمینه‌ی رونق و فعالیت این بنادر کوچک را فراهم نماییم تا در بُعد درآمدزایی و اشتغال برای مردم محلی مفید واقع گردند.

*با بندر امام قهر نکنید، بنده که از بدنه‌ی همین سازمان هستم سالها شاهد بودم که اعضای هیئت‌مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در سفر به بندرعباس حتی تا یک هفته هم آنجا می‌ماندند ولی حاضر نبودند حتی یک‌شب در بندر امام اقامت کنند. این خیلی بد است. شاید به خاطر شرایط منطقه باشد، چرا باید امروز وضع خوزستان این‌گونه باشد؟ مگر در دوران دفاع مقدس، خوزستان سهم کمی در استقرار این نظام داشت؟، مگر مردم خوزستان در آن زمان کم زحمت کشیدند و متحمل رنج شدند؟، چه در دوران دفاع مقدس و چه الآن که اقتصاد کشور متکی به این استان است، نباید این وضعیت خوزستان باشد.

*در بخش نیروی انسانی، متأسفانه در این سالها مدیران ما بیشتر آمار محور بوده‌اند و به نیروی انسانی توجه لازم را نداشته‌اند، ما اگر بتوانیم نیازهای کارکنان را فراهم کنیم، طبیعتاً با افزایش راندمان و تولید مواجه می‌شویم.

بنابراین انتظار دارم که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی برای برطرف شدن مشکلات منطقه، هم اداره کل بنادر و هم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و هم دولت، کمک کنند تا بتوانیم بر مشکلات منطقه که در مجاورت با صنعت و بنادر هستند، فائق بیاییم.

*برای جذب سرمایه‌گذار، نگرانی وجود دارد، برخی از سرمایه‌گذاران نگرانی‌های خودشان را به ما می‌گویند، باید قوانین تسهیل‌کننده ایجاد کنید چون راه نجات کشور در سرمایه‌گذاری با اولویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی است.

به دلیل اینکه تعرفه‌های بندر امام بالاست، خیلی از سرمایه‌گذاران به سمت بنادر دیگر ازجمله بندرعباس می‌روند که این مسئله باعث آسیب رسیدن به منطقه می‌شود. باید برای رونق بندر امام و استان خوزستان در تعرفه‌ها تجدیدنظر کنیم از گمرک نیز خواسته‌ام و مدیرکل هم قول همکاری داده است که تسهیلاتی را فراهم نمایند تا شرایط موجود بهتر شود.

*بحث ته لنجی با بحث قاچاق متفاوت است. مقام معظم رهبری می‌گوید با قاچاق مبارزه شود. منظور ایشان (در بخش بنادر) کشتی‌های قاچاق است. آن‌وقت برخی‌ها می‌آیند سراغ ته لنجی ها و مانع‌تراشی می‌کنند و اگر کسی از ته لنجی حمایت کند، می‌گویند این طرفدار قاچاق است، این درست نیست، به‌هرحال اقتصاد مردم بنادر کوچک باید حمایت شود.

*در بحث حمل کانتینری نیز باید به بندر امام نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. امروز صاحب کالاها به این سمت‌وسو هدایت شده‌اند، هم قیمت حمل کالا پایین می‌آید و هم از آن بهتر صیانت می‌شود. وقتی ما تأسیسات و امکانات حمل کانتینری را در بندرعباس گسترش دهیم، یعنی تعطیلی بندر امام. ما در اینجا 40 پست اسکله داریم، خوب بیایید 20 اسکله را به کالاهای فله و 20 اسکله‌ی دیگر را به کالاهای کانتینری اختصاص دهید، قطعاً هیچ اشکالی پیش نمی‌آید ما باید جوری بنادر را ببینیم که اگر خدایی ناکرده روزی مشکلی برای یک بندر پیش بیاید، کشور دچار آسیب نشود.

گلمرادی ادامه داد: در خصوص بحث ماده 47 برنامه ششم توسعه که مجلس مصوب کرد باید به سرمایه‌گذار و پیمانکار و نیروی متقاضی کار بومی با اولویت نزدیکی به منطقه توجه ویژه شود و اگر زمانی در شهرهای مجاور کسی یافت نشد، آن‌وقت به سراغ شهرهای دیگر استان رفت. از آقای دریس به‌عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام می‌خواهم که به این قانون عمل کند و اولویت را به نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به بندر بدهد. ما آن‌قدر نیروی مستعد و تحصیل‌کرده داریم که حتی نیاز به تأمین نیرو از شهرهای هم‌جوار مانند اهواز و بهبهان و .. نداریم. این حق شهروندان این بندر است که در مجاورت بندر و صنایع با مشکلات و مخاطراتی که این دو بخش، ایجاد کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

متأسفانه به دلیل عدم رعایت این مسئله است که ما امروزه شاهدیم که حاشیه‌نشینی در منطقه و استان خوزستان نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است. زیرا از شهرهای اطراف کسانی به دنبال کار می‌آیند اینجا، وقتی نمی‌توانند کار پیدا کنند، با توجه به شرایط بد اقتصادی و معیشتی، ناچار در حاشیه‌های شهرها سکونت می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تا مرتباً شاهد افزایش حاشیه‌نشینی شویم، این اطلاعات را بنده که دو دوره شهردار بوده‌ام، بهتر می‌دانم و ازاین‌رو می‌خواهم که مدیران ما مانع از ادامه‌ی این روند شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود 4 ماه است که به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اجرای ماده 47 برنامه ششم توسعه ابلاغ شده که متأسفانه هنوز مدیران عامل شرکت‌ها توجه ای به آن نکرده‌اند، این‌ها فکر می‌کنند که ما هم مانند ادوار گذشته حالا حرفی زده‌ایم و پیگیر نیستیم. ولی از طریق سازمان تأمین اجتماعی پیگیر استخدامی‌های اخیر بوده‌ایم و مشخص شده که حدود 70 درصد استخدامی‌ها برخلاف ماده 47 بوده و به همین دلیل از طریق دادگاه با طرح شکایت پیگیر این تخلف و قانون‌گریزی این مدیران هستیم.

نماینده شهرهای جنوبی خوزستان افزود: درخواست دیگر من این است که از محل اعتباراتی که وجود دارد، نسبت به تبدیل لنج های چوبی در بندر امام، ماهشهر و هندیجان به فلزی اقدام شود تا با اینکار از مخاطرات دریایی و آتش‌سوزی این لنج ها پیشگیری نماییم. همچنین برای توانمندی نیروهای سازمانی بنادر، به آموزش توجه ی ویژه‌ای داشته باشید زیرا همین نیروهای موجود اکثراً تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های خارج هستند. برای اینکه نسل آینده را پرورش دهیم اگر لازم بود حتی نیروهای مستعد را برای آموزش به چین بفرستید.

وی خطاب به معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اینکه حاکمیت سواحل با سازمان بنادر و دریانوردی است، انتظار دارم که به گردشگری ساحلی که متفاوت با سایر گردشگری‌هاست توجه ویژه‌ای شود.

گلمرادی در پایان سخنان خود بیان داشت: قانون کار منطقه ویژه اقتصادی، قانون بسیار غلطی است، از یک‌جهت می‌خواهند به سرمایه‌گذار کمک کنند، ولی متأسفانه سرمایه‌گذاران ما آن سرمایه گذرانی نیستند که در تمام ابعاد توانمند باشند. تا کمی با مشکل مالی روبرو می‌شوند، نیروی کار را اخراج می‌کنند، یا از آنان می‌خواهند که با نصف حقوق قانون کار، کار کنند. حقوق قانونی کارگران ما هم که اصولی رشد نکرده است، همین را هم نمی‌خواهند به او بدهند. این قانون کار مناطق ویژه هم که دست پیمانکار را باز گذاشته و گفته که هر وقت می‌خواهد می‌تواند نیرویش را یک‌طرفه اخراج کند. بنابراین باید در این قانون بازنگری شود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.