عبدالکریم درویش‌زاده دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ستاد بحران استان بین ایستگاه میان دشت به ایستگاه خسروی در حال احداث کانال آبرسانی است که درخواست عبور لوله از زیر خط راه آهن داشته‌اند.
وی افزود: براساس ضوابطی که در راه آهن وجود دارد مساله عبور لوله از خط آهن را به ستادمان انعکاس داده‌ایم و کارشناسان ستاد ما در راه آهن با عبور این خط لوله به روش پایپ جکینک(Pipe jacking) موافقت کردند اما مجری طرح احداث کانال آبرسانی که نتوانسته به روش مورد نظر کارشناسان راه آهن این کار را انجام دهد، از روش دیگری استفاده کرده که موجب شده خاکریز خط راه آهن نشست کند.
مدیرکل راه آهن جنوب با بیان این که نشستی ایجاد شده بین 5 تا 10 سانتی متر است تاکید کرد: این نشست موجب خروج قطار از خط می‌شود برای همین به خاطر نگرانی از افزایش نشست، سرعت قطار را در این مسیر کاهش دادیم و از سرعت 140کیلومتر بر ساعت آن را به سرعت 30 کیلومتر بر ساعت رسانده‌ایم.
وی توضیح داد: در حال حاضر خط این ایستگاه در کنترل کامل است تا مشکلی پیش نیاید چراکه کوچکترین نشست در خط آهن مشکلات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.
درویش‌زاده گفت: درخواست کرده‌ایم لوله‌هایی که به روش نیمه کاره رها شده‌اند را تکمیل کنند و با روشی که مد نظر ما است آن لوله‌ها را کار بگذارند .
وی تصریح کرد: نشست خط آهن از زمانی که لوله رانی و عبور لوله ها به شکل غیرفنی انجام شده، به وجود آمده است، با مجری طرح نیز درباره این موضوع چندین بار مکاتبه شده اما اصلا به مشکلاتی که برای ما ایجاد شده توجه نکردند که در نهایت ما ناگزیر شدیم از ادامه کار ممانعت کنیم.
مدیرکل راه آهن جنوب با تاکید بر این که حتی 2 سانتیمتر نشست‌ هم برای خط آهن مساله‌ساز است اظهار کرد: بانداژ چرخی که چرخ قطار را در ریل هدایت می‌کند 30 میلی‌متر است که اگر این اندازه بیشتر یا کمتر شود موجب تکان‌های شدید و خروج قطار از خط می شود.
وی بیان کرد: طی بازدیدی که با سرعت 120کیلومتر بر ساعت از خط مزبور داشتیم وضعیت آن بسیار نگران کننده بود و احساس کردیم خطر خروج قطار از خط وجود دارد بنابراین بلافاصله دستور کاهش سرعت صادر شد تا حادثه‌ای رخ ندهد.
درویش زاده توضیح داد: مسایل فنی راه آهن، مانند جاده و راه شوسه نیست زیرا در جاده‌ها اگر چاله‌ای ایجاد شود امکان رخ دادن حادثه ای کمتر است اما میلی‌متری‌ترین قوس در خط آهن موجب پرتاب قطار به بیرون از خط وبروز سانحه ای با ابعاد وسیع می شود.
وی افزود: پس از نشست ایجاد شده مجری طرح فعلا دست به اقدام خاصی نزده و در صورتی که مواردی که عنوان شده رعایت نشود همچنان برای حفظ سلامت تردد قطار ، از انجام کار آن‌ها جلوگیری می‌کنیم چراکه پیش نیامدن حادثه و سلامت جان مردم برای ما در اولویت است.
مدیرکل راه آهن جنوب بیان کرد: وقتی عبور لوله‌ها به طور کامل انجام شد و خط آهن در آن نقطه تثبیت و یقین حاصل شد که خط به طور قطع نشستی ندارد می توان سرعت قطار ها را افزایش داد و مجددا به همان سرعت نرمال رساند.

** هیچ مشکلی وجود ندارد
این در حالی است که مدیرعامل موسسه جهاد نصر با رد این ادعا تصریح کرد: ما کار فنی انجام می‌دهیم و با راه‌آهن جنوب هماهنگ هستیم و بر اساس توافق و اصول فنی کارمان در حال انجام است.
یدالله شمایلی افزود: روشی که برای عبور لوله‎ها استفاده شده همان روش پایپ جکینگ (Pipe jacking) مورد نظر راه آهن است.
وی تاکید کرد: ما کارمان را با قوت انجام می دهیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا در پی طوفان بهمن 95 طرح مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد از اسفند همان سال در جنوب و جنوب شرق خوزستان آغاز شد که بر همین اساس در بخشی از این کانون ها عملیات نهال کاری و در بخش دیگر از این اراضی که پیش از این تالاب های محلی بودند عملیات احداث کانال آبرسانی آغاز شد.
به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر، در مسیر احداث این کانال حدود 40 سازه قرار دارد که می‌توان به عبور از کانال کوت امیر، راه آهن اهواز - بندر امام خمینی، نهر مالح، لوله های نفت و لوله‌های گاز و ...اشاره کرد.
ایستگاه میان دشت به خسروی در مسیر اهواز به ماهشهر قرار دارد.

/6002 /7164
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار:کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.