جمال عالمی نیسی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اظهار کرد : تصویب طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان و اجرای فاز اول این طرح که شامل تشکیل گروه علمی دانشنامه دفاع مقدس در سه گروه است، نیز از دیگر برنامه های این کمیته پژوهشی است.
وی همچنین به تدوین و تصویب ۲۵۰۰ مدخل در شورای علمی برنامه‌ریزی استان و برگزاری کارگاه های آموزشی و جمع آوری اسناد و تاریخ شفاهی ویژه دستگاه‌های اجرایی توسط این کمیته اشاره کرد و افزود: این کمیته همچنین ۴۵ هزار و ۱۵۹ سند مکتوب ۱۰ هزار و ۵۰۰ نگاتیو ، ۲۰۰ ساعت فیلم و ۶۰ ساعت صوت در دوران دفاع مقدس گردآوری کرد.
معاون استاندار خوزستان با اشاره به طراحی پورتال جامع دفاع مقدس بر اهمیت تاریخ شفاهی شهرستانهای استان درگیر دفاع مقدس تاکید کرد و یادآور شد: تهیه و نصب و ابلاغ دستورالعمل تاریخ شفاهی شهرستان‌های استان به فرمانداران نیز صورت گرفته و امیدواریم فرمانداران نسبت به تهیه این تاریخ شفاهی اهتمام ویژه ای به خرج دهند.
جمال عالمی نیسی اظهار کرد : تقارن هفته دفاع مقدس و ایام محرم که هر دو در یک راستا بودند یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های بزرگمردانی است که برای دفاع از این مرز و بوم جان خود را نثار کردند.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای والامقام از رشادت های مدافعان حرم که در این مقطع زمانی برای مقابله با تکفیری های داعش از جان خود گذشته اند نیز قدردانی کرد.

اقتدار نظام جمهوری اسلامی مرهون فرهنگ عاشورایی است
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز دراین نشست فرهنگ عاشورایی را مظهر و سمبل نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: همین امر رمز پیروزی کشور در مقابل دشمنان بود.
علی حسین زاده افزود: اقتدار و امنیت نظام جمهوری اسلامی مرهون فرهنگ عاشورایی است ،دشمنان ایران جنگ تحمیلی را براساس شاخص های منطقی و محاسبات دقیق آغاز کردند ولی علت شکست دشمنان ایران به سرپرستی آمریکا در جنگ تحمیلی بیگانگی آنان با این فرهنگ غنی بود.

دستاورد بی بدیل ادامه تولید و صادرات نفت در دوران جنگ

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان دراین نشست نقش خوزستان را در تمام لایه ها و ابعاد جنگ بی بدیل خواند و اظهار کرد: مردم خوزستان در روزهای نخست جنگ با دست های خالی از کشور دفاع کردند تا نقاط حساس استان در اختیار دشمنان قرار نگیرد.
سردار محمد علی پور با اشاره به اینکه دشمن از سه مرز جنوبی، غربی و میانی به خاک کشور تجاوز کرد افزود: بیشترین تمرکز نیروهای بعثی بر روی جبهه جنوب بود.
مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس از جمع آوری اسناد مرتبط با نقش نیروهای مسلح، دستگاه های دولتی و مردم استان خوزستان در دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: نقش دولت شامل سازمان ها و ادارات استان در جنگ تحمیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه تولید و صادرات نفت در طول هشت سال دفاع مقدس را یک دستاورد بزرگ دانست و یادآور شد: لازم است تا نقش هر کدام از شهرستان ها در دوران دفاع مقدس به تفکیک تدوین شود.
سردار علی پور با بیان اینکه با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دانشنامه دفاع مقدس در خوزستان تدوین می شود، افزود: این دانشنامه با همکاری دانشگاه ها و پژوهش سراها دردست تدوین است.
وی میدانی بودن اسناد دوران دفاع مقدس را یکی از پیچیدگی های پیش رو خواند و اظهار کرد: اگر نقش مدیریتی خوزستان در جنگ تحمیلی توسط ما تدوین نشود سایرین با نگرش و منش خود تدوین خواهند کرد.
مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس با اعلام خبر تامین بودجه و جانمایی محل موزه دفاع مقدس خوزستان خاطر نشان کرد: به زودی فاز دوم پروژه آغاز می شود. موزه دفاع مقدس خوزستان تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری برجای خواهد گذاشت.
وی خواستار هم افرایی دستگاه های مختلف استانی در ارائه نقش خود در طول جنگ تحمیلی شد و گفت: در صورت همکاری دستگاه های دولتی ظرف دو سال آینده حدود ۷۰ درصد موضوعات دفاع مقدس جمع آوری می شود.
سردار علی پور از اهواز به عنوان یک شهرستان پشتیبان کننده در طول دوران دفاع مقدس یاد کرد و افزود: اگر کشوری در رابطه با موضوعات و حوادث خود تمدن سازی کند، برای مردم و خود ماندگاری در تاریخ را به ارمغان می آورد.
6002/7152خبرنگار :رضا خبازان ،ندا رضاپور **انتشار :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.