ناجی نواصر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به نقش تاثیر گذار تالاب شادگان در تولید ماهی، اشتغال صیادان و رونق تجاری در منطقه اشاره کرد و افزود:خشکسالی، وارد شدن پسماندهای کشاورزی، صنعتی و شهری، بالا رفتن شوری آب و تغییرات جوی از جمله عوامل کاهش ذخایر آبزیان در تالاب است.
وی اظهارکرد:با توجه به اهمیت احیای مجدد ذخایر ماهیان تالابی تالاب بین المللی شادگان، با همکاری اداره کل شیلات خوزستان این تعداد ماهی رها سازی شده است.
نواصر گفت:بچه ماهی های رها شده از گونه برزم، بنی، غنزه و کپور نقره ای است.
تالاب بین ‌المللی شادگان در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان واقع شده ‌است.

تالاب که در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده بیش از‪ ۴۰۰‬هزار هکتار وسعت داره. یکی از شگفتیهای تالاب شادگان، داشتن همزمان آب شور، شیرین و لب شور است، که این ویژگی تنوع زیستی بی نظیری رو موجب شده.
این تالاب متاسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مونده.
تالاب شادگان به عنوان پناهگاه بین المللی حیات وحش شادگان منطقه حفاظت شده محسوب می شود. پوشش گیاهی درون تالاب چراگاه و منبع تأمین علوفه دام ۱۳۲ روستای اطراف است. 2 گونه از دوزیستان و پنج گونه از خزندگان و حدود ۱۵۴ گونه پرنده در این تالاب زندگی می کنند. از مهمترین پرندگان می توان به پلیکان زرد، فلامینگو و سبز قبای هندی اشاره کرد.
سد سازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌ های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری،حیات در این تالاب را در معرض خطر قرار داده است.
7104/3015
خبرنگار:مسعود گادار**تنظیم:عدنان جواهری ** انتشار دهنده:عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.