دکتر ارمغان علیخانی سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وجود تغییر رنگ، شکستگی، فاصله و پریدگی دندان می تواند لزوم استفاده از لمینیت و یا کامپوزیت باشد.
وی افزود: برخی از بیماران بدون هیچ مشکل و با دندان های سالم و تنها برای تغییر دادن رنگ دندان و ایجاد طرح لبخند زیبا به دنبال انجام این روش های ترمیمی و زیبایی هستند که با توجه به شرایط دندانی، سن و سطح توقع افراد، دندانپزشک متخصص زیبایی بهترین طرح درمان را برای بیمار درنظر خواهد گرفت.
علیخانی ادامه داد: ونیر کامپوزیتی در داخل مطب انجام می شود و در مقایسه با ونیر سرامیکی احتمال رنگ پذیری و لب پریدگی در آن بیشتر است و مدت زمان طولانی برای انجام این روش در مطب لازم است.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: از محاسن این روش هزینه کمتر، تراش ندادن و به دلیل انجام تمام مراحل درمانی در مطب، از نظر ایجاد تشابه رنگ و فرم با دندان اصلی مناسبتر است.
وی افزود: در روش ونیر سرامیکی (لمینیت)، هفت دهم تا یک میلی متر از سطح دندان تراشیده و قالب به لابراتوار فرستاده و پوسته چینی سرامیکی ساخته می شود.
علیخانی بیان کرد: از آنجا که انتخاب رنگ در مطب انجام شده و در لابراتوار ساخته می شود، هزینه بالاتری دارد و به دلیل تراشیدن دندان به افراد با سن پایین توصیه نمی شود.
وی اظهار کرد: از مزایای این روش این است که دچار پریدگی نمی شود و تنها در صورت فشار زیاد و ضربه شکسته می شود و رنگ ثابت تری دارد.
وی گفت: موارد تجویز هر یک از این 2 روش خاص است و در مواردی هیچیک را نمی توان جای دیگری استفاده کرد.
علیخانی ادامه داد: برای دندان های با فاصله و یا دارای اندازه کوچک، که دندان ها فضای کافی برای انجام کار دارند و تراش زیادی لازم نیست، ونیر سرامیکی توصیه می شود.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اضافه کرد: برای سنین پایین تر و دندان های چسبیده به هم کامپوزیت پیشنهاد می شود چون در صورت نارضایتی بیمار به مرور زمان، می توان آن را با لمینیت جایگزین کرد.
وی بیان کرد: کامپوزیت نیازمند مراقبت بیشتر است و با ترمیم تعداد کمتری از دندان ها و هزینه کمتر نتیجه بهتری حاصل می شود ولی در هر حال نتیجه زیبایی در هر 2 روش یکی است.
علیخانی در خصوص مراقبت های پس از انجام این روش های زیبایی اظهار کرد: برای مراقبت های لازم پس از انجام روش های لمینیت و یا ونیر کامپوزیتی، بهتر است پس از استفاده از نوشیدنی یا غذاهای رنگ دار، دندان ها شسته شود و رنگدانه طولانی مدت با دندان در تماس نباشد.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تاکید کرد: حداقل روزی 2 بار مسواک بزنند و نخ دندان استفاده کنند و گاز زدن و خوردن غذاها از جمله سیب و هویج و همینطور عادت شکستن تخمه با دندان های جلو ممنوع است.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.