محمدرضا معتمدی سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه محدودیتی برای واردات کالا به منطقه آزاد اروند وجود ندارد، گفت:برای سرمایه گذار خارج از منطقه دارای توان سرمایه گذاری، تولید، ارائه خدمات بازرگانی و سرمایه گذاری، مانعی وجود ندارد ولی اولویت اول با دارندگان کارت های بازرگانی حقیقی و حقوقی اتاق های بازرگانی و اصناف آبادان و خرمشهر است.
وی اضافه کرد: پس از تخصیص سهمیه 700 میلیون دلاری واردات کالا به منطقه آزاد اروند، کمیته ای از سوی مدیر عامل سازمان مامور برنامه ریزی و تهیه شیوه نامه امور گمرکی تجارت در محدوده منطقه شد.
معتمدی اضافه کرد:در این راستا با استقرار گمرک در خروجی های منطقه و برداشته شدن گیت های گمرک از بازارهای کنزل المال و ساحل اروند، تفاهمنامه ای مبنی بر تحقق مصوبه ریاست جمهوری برای ارتقاء کیفی زندگی در شهرهای آبادان و خرمشهر، با گمرک ایران منعقد شد.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد:کمیته ای متشکل از معاونان و مدیران اتاق های بازرگانی، اصناف شهرهای آبادان و خرمشهر ماموریت الگوبرداری از واردات کالا به کیش، قشم ،انزلی و دیگر مناطق آزاد کشور را به عهده گرفتند و در این خصوص نیز، شیوه نامه ای تهیه شد.
وی ادامه داد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد نظرات خود را بر این شیوه نامه ارائه کرده و همچنین از نظرات اتاق های بازرگانی و اصناف نیز استفاده شد.
معتمدی با بیان وجود برخی ابهامات در این شیوه نامه و رفع آن، گفت: در خصوص انبارها طبق قانون بایستی انبار مشخص باشد چون کالای مسافری را باید با گمرک تسویه کنیم و به همان میزان که کالا وارد می شود باید برگ سبز به گمرک تحویل داده شود.

*** انتشار اطلاعات بی اساس و نادرست از سوی سایت های خبری غیر معتبر
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند رد بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از برخی بی اخلاقی های رسانه ای، گفت:اطلاعات بی اساس و نادرست از سوی برخی رسانه ها و سایت های خبری غیر متبر در موضوع واردات کالا و انبارها منتشر شد که این موارد، به دور از انصاف است.
معتمدی افزود:در راستای ارتقاء سلامت اداری و بر اساس دستورالعمل های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از رانت خواری و فساد بایستی ورود و خروج کالا شفاف شود و این مهم، باعث شده برای جلوگیری از زیاده خواهی به شکل قانونی و رسمی ایستادگی کنیم.
وی توانمندی مالی و اعتبارسنجی مالی را از شرایط واردکنندگان کالا به منطقه عنوان کرد و افزود:در اتاق های بازرگانی و اصناف شهرهای آبادان و خرمشهر افرادی توانمند وجود دارند که به لحاظ حرفه ای و تخصصی کارشان واردات کالا است و کاملا با قوانین و مقررات واردات کالا آشنا و توجیه هستند.
معتمدی، گردش حساب تا سقف 300 میلیون ریال برای واردکنندگان کالا را ضروری خواند و گفت:واردات کالا بستگی به توان مالی و اعتباری یک تاجر دارد چون برای سفارش کالا از خارج باید پولی به حساب فروشنده کالا واریز کند.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برای واردات کالا به منطقه آزاد هیچ گونه مانعی وجود ندارد و افرادی که توانمندی مالی اعم از تجار، بازرگانان، اصناف می توانند کالای خود را وارد کنند به شرطی که بازار مصرف پیدا کند.
وی بابیان اینکه فراخوان شناسایی و ثبت انبارهای واقع در محدوده منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر و شهرک های صنعتی اعلام شده، گفت:با توجه به اجرایی شدن مصوبه هیات دولت و استقرار گمرک ایران در منتهی الیه محدوده منطقه آزاد اروند با سرزمین اصلی و امکان استفاده فعالان اقتصادی و اصناف از تعرفه های منطقه آزاد برای واردات کالا، فراخوان در این خصوص به مالکان انبارها در شهرهای آبادان و خرمشهر اعلام شد.
وی گفت: در این راستا به منظور شناسایی، ساماندهی و استفاده از ظرفیت انبارهای واقع در محدوده منطقه آزاد اروند و اختصاص کدشناسایی، تمامی مالکان انبارها می توانند تا 15 مردادماه به مدیریت کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند مراجعه کنند.
معتمدی گفت: ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد اروند به محدوده شهری و صنعتی منوط به ارائه مشخصات و معرفی انبار مقصد کالا شامل انبارهای اختصاصی تجار، اصناف و انبارهای عمومی است.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد:در این راستا متقاضیان برای واردات کالا به منطقه می بایست نسبت به ثبت 'پیش اظهاری' برای واردات کالا به گمرک سازمان منطقه آزاد اروند اقدام کنند و مدت اعتبار پیش اظهاری 45 روزکاری می باشد و قابلیت تمدید تا 30 روز کاری را دارد.
7100/6125 خبرنگار: کمیله حجازی ** انتشار دهنده: سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.