به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی عصر دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد و پایین ‌دست بهمنشیر افزود:آب کشاورزی، شرب و صنعت آبادان و خرمشهر از محل این مخزن بهمنشیر تامین می ‌شود.
وی اظهار داشت:رودخانه بهمنشیر پتانسیلی بالایی دارد که با سد سازی در این رودخانه تردد محدود نمی شود.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت:ایستگاه پمپاژ طره بخاح کل آب نخیلات جزیره آبادان و خرمشهر را با 35 متر مکعب در ثانیه تأمین می‌ کند که اجرایی کردن این طرح تا کنون 12 هزار میلیارد ریال هزینه داشته که توسط جهاد نصر انجام می‌ شود.
شمسایی تصریح کرد:در مجموع با شرکت جهاد نصر بیش از 20 هزار میلیارد ریال برای فعالیت این طرح در آبادان و خرمشهر هزینه می‌ شود.
وی افزود:در این طرح در مجموع 16 هزار هکتار در شهرستان آبادان و 16 هزار هکتار نیز در شهرستان خرمشهر در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت:22 ایستگاه پمپاژ ثانویه که هر کدام آب را به 600 تا 700 هکتار نخیلات می ‌برد نیز در این طرح ‌ها ساخته می‌ شود، حدود 6 ایستگاه پمپاژ نیز روی بهمنشیر داریم که اطراف این منطقه را پوشش می‌ دهد.
شمسایی با اشاره به آغاز عملیات سد سازی و قفل کشتیرانی مارد، پایین ‌دست بهمنشیر و افتتاح شبکه ‌های آبیاری زهکشی نخیلات شمال شلمچه، اروندکنار و چوئبده به‌ منظور تامین آب خام پایدار و احیای 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر افزود:با وجود مشکل نقدینگی در 2 سال اخیر در کشور، برای ساخت این دو سد از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی تهیه شد.
وی افزود:رودخانه کارون به سمت رودخانه بهمنشیر در حرکت هست و اروندرود نیز در نهایت به خلیج ‌فارس و بهمنشیر هم به دریا می‌ ریزد که این طرح بزرگ‌ ترین پروژه آبیاری و زهکشی ایران به شمار می رود.
عملیات ساخت سدهای مارد و پایین ‌دست بهمنشیر با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو عصر دوشنبه در شهرستان‌ های آبادان و خرمشهر آغاز شد.
/6002/7104**خبرنگار:مسعود گادار**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.