رضا طیب طاهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح وضعیت علمی رصد هلال ماه شوال پرداخت و افزود: لحظه مقارنه هلال شوال 1438 هجری قمری ساعت 7:02 دقیقه مورخ شنبه سوم تیرماه مطابق با 29 رمضان 1438 هجری قمری و 24 جون 2017 میلادی می باشد این بدان معناست که از این ساعت از لحاظ نجومی ماه رمضان به پایان رسیده است وماه شوال متولد شده است اما ملاک برای آغاز هر ماه قمری رویت پذیری هلال ماه بوده نه لحظه تولد نجومی آن.
وی به بررسی وضعیت هلال ماه در غروب روز شنبه اشاره کرد و گفت:یکی از مشخصه های رصدی بسیار مهم هلال ماه در لحظه غروب خورشید ،پارامتر ارتفاع است ،هلال ماه شوال امسال در استان خوزستان دارای ارتفاع حدود 2،5 درجه و مکث 16 دقیقه ای (مدت زمان بین غروب خورشید و غروب هلال ماه ) است.
وی گفت:ارتفاع غبار تیره افق در مناطق ما حدود 3 درجه بوده و زمانی که خورشید به این ارتفاع می رسد در غبار تیره محو شده و دیده نمی شود حال چه برسد به هلال ماه با درصد درخشندگی بسیار پائین و ارتفاع زیر 3 درجه که در منطقه تیره افق قرار می گیرد.
طیب طاهر اعلام کرد:با توجه به معیارهای جهانی رویت هلال ،کارشناسان رویت هلال ،رصد هلال ماه شوال را در لحظه غروب خورشید و بعد از آن در تمامی پهنه کشور حتی با چشم مسلح و با استفاده از قوی ترین تلسکوپ ها غیرقابل رویت می دانند و بعد از غروب خورشید ،هلال ماه در زمان بسیار کوتاهی در زیر افق قرار می گیرد و بالای افق هلالی برای رصد وجود نخواهد داشت .
دبیر کمیته علمی ستاد استهلال شهرستان دزفول گفت:با توجه به شرایط بد جوی ،وجود گردوغبار فصلی تا ارتفاع زیاد ،هوای شرجی که حاکی از وجود بخار آب فراوان در جو می باشد و گرمای بسیار شدید که توان هر گونه فعالیت رصدی در طی روز را از رصدگران می گیرد امکان رویت این هلال در طی روز و تا قبل از غروب خورشید در استان خوزستان فراهم نبوده و رویت این هلال را حتی با قوی ترین تلسکوپ ها غیرممکن می کند.
ستاد استهلال شهرستان دزفول نخستین ستاد استهلال در استان خوزستان بوده که فعالیت خود را زیر نظر کمیته علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری از سال 1381 آغاز کرده و در حال حاضر دارای 10 گروه رصدی دوره دیده با بیش از 40 عضو می باشد که پشتیبانی علمی ستاد ،جهت تامین نیروی رصدگر ،انجمن نجوم دزفول می باشد .
این ستاد مجهزترین ستاد در خوزستان بوده و دارای یک تلسکوپ 14 اینچی الکترونیکی رصدخانه ای می باشد .
ستاد استهلال دزفول از سه کمیته علمی،فقهی و اجرایی تشکیل شده است و ریاست آن بر عهده امام جمعه این شهرستان است .
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.