به گزارش خبرنگار ایرنا فریدون عبدی روز چهارشنبه در نشست مناسب سازی معابر ویژه معلولان در سالن جلسات فرمانداری افزود:پنج هزار و 500 معلول در شهرستان دزفول وجود دارد که برای عبور و مرور در پارک ها و اماکن عمومی ،ادارات و بانک ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند زیرا در ساخت اکثر ساختمان ها توجهی به مشکل افراد معلول نشده است.
وی افزود:بر اساس ماده 2 قانون حمایت از معلولان کلیه ارگان ها و نهادهای دولتی موظفند در طراحی و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی به نحوی عمل کنند که دسترسی افراد معلول امکان پذیر شود.
وی گفت:پارسال 3 نشست مناسب سازی معابر ویژه معلولان در دزفول برگزار شد که طبق مصوبات این نشست ها کارشناسان بهزیستی از اماکن عمومی بازدید کردند و مشخص شد پارک دولت،خانواده ،تفریحگاه علی مالک نیاز به مناسب سازی دارند.
وی ادامه داد:مسیر ورودی اداراتی چون آموزش و پرورش ، جمعیت هلال احمر، دادگستری و داروخانه ها در دزفول برای تردد افراد معلول مناسب نیستند که باید اقدامی در این خصوص انجام شود.
عبدی گفت:دستورالعمل استانداردسازی رمپ ها به ارگان های دزفول ارائه می شود تا فعالیت ها طبق آن انجام شود.
رئیس بهزیستی دزفول افزود:علاوه بر این تعداد زیادی نابینا در شهرستان دزفول داریم که باید برای استفاده آنها یک عابربانک با خط بریل اختصاص داد.
عبدی اضافه کرد:برای آموزش رانندگی ویژه معلولان در سال گذشته اتومبیل مناسب سازی شده جهت معلولان در نظر گرفته شد و فعال است .
در این نشست مقرر شد موضوع اختصاص یک عابر بانک ویژه نابینایان توسط بانک ها بررسی شود.
عبدالحسین پوررکنی معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت:90 درصد مشکلاتی که در جهت مناسب سازی خیابان ها ،معابر شهری و اماکن عمومی ویژه معلولان باید انجام شود وظیفه شهرداری است لذا شهرداری باید توجه ویژه ای در این خصوص به این قشر داشته باشد.
وی گفت:طبق اعلام بانک ملی ،18 شعبه بانک ملی در شهرستان دزفول وجود دارد که از این تعداد چهار شعبه برای ورود و خروج معلولان مناسب سازی شده اند ضمن اینکه 11 شعبه بانک صادرات و 2 شعبه بانک انصار در دزفول وجود دارد که ساختمان برخی از این شعبه ها در طبقه همکف است و مشکلی برای تردد معلولان ندارند.
محمدحسن قنبری مدیر نوسازی مدارس دزفول نیز گفت:90درصد طراحی مدارس جدید دزفول احداث رمپ در نظر گرفته شده است تا دسترسی معلولان و افراد سالمند به این مکان ها تسهیل یابد.
وی افزود:علاوه بر این 2 مدرسه استثنایی در دزفول وجود دارد که اکثر معلولان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند و امکانات ویژه معلولان تا حد زیادی برای آنها در نظر گرفته شده است .
وی گفت:تلاش می شود در خصوص درب ،تجهیزات کمک آموزشی و ورود و خروج دانش آموزان معلول نیز تدابیری اندیشیده شود.
مسعود شامدیل مدیر نوسازی شهرداری دزفول نیز در این نشست گفت:عملیات ایمن سازی برخی خیابان های شهر برای معلولان در حال انجام است ولی برای ایمن سازی بانک ها و عابر بانک ها باید با کمک نظام مهندسی طراحی ویژه ای صورت گیرد.
وی افزود:در نوسازی و بهسازی امور شهری معلولان دیده شده اند و در سطح شهر نیز اگر کارشناسان فنی معایب را شناسایی کنند می توان در خصوص رفع نواقص اقدام کرد .
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.