به گزارش ایرنا آیت ا... سیدابوالحسن حسن زاده روز چهارشنبه در آئین گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در شرکت توزیع نیروی برق اهواز با گرامیداشت حماسه جاودانه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و تجلیل از حضور پرشور و نشاط مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها افزود: حضور کم سابقه مردم در پای صندوق های رای، خشم دشمنان ما را بر انگیخت زیرا دشمن همواره تلاش دارد اعتماد مردم نسبت به نظام کمرنگ شود.
وی سوم خرداد را یکی از روزهای ماندگار دفاع مقدس و تاریخ ایران توصیف کرد و گفت: خرمشهر 2دوره پرافتخار داشت؛ یک دوره مقاومت نزدیک به 40 روزه با کمترین امکانات در مقابل تجهیزات پیشرفته دشمن و پس از آن آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس که از 10 اردیبهشت شروع شد و در سوم خرداد منجر به آزادی این شهر حماسه و خون شد.
امام جمعه موقت اهواز گفت:امام خمینی(ره)نه از سقوط خرمشهر ناراحت شد و نه از آزادسازی آن مغرور، زیرا اعتقاد داشتند کسی که وصل به حق تعالی باشد همیشه نصرت و عنایت الهی هم از آن او خواهد بود و شجاعت و موفقیت امروز ایران نیز حاصل همین روحیه الهی و رشادت های رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس است.
معاون هماهنگی قرارگاه کربلا منطقه ای جنوب نیز در این آیین گفت:آزاد سازی خرمشهر از دهم اردیبهشت سال 60شروع و پس از 24 روز تلاش و مجاهدت در سوم خرداد1361 با آزادی این شهر مقاوم به پایان رسید.
سردار علی یوسفی در ادامه با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی افزود: ما از ابتدا تا پایان جنگ تحمیلی همواره 2 راهبرد داشتیم که راهبرد نسخت بیرون راندن دشمن از سرزمین های اشغالی و در راهبرد دوم عملیات هایی با عنوان تعقیب و تنبیه متجاوز بود و همه عملیات های کوچک و بزرگ از ابتدای جنگ تحمیلی و تا سال 1361 در راهبرد نخست قرار دارد.
وی ادامه داد:این عملیات ها سرآغازی برای عملیات های راهبرد دوم بود که در مجموع بتوانیم به اهداف چهار عملیات مهم شامل ثامن الائمه در آبادان و آزاد سازی جاده اهواز - آبادان و منطقه ذوالفقاری، عملیات دوم طریق القدس در بستان و 70 روستای آن ، عملیات سوم فتح المبین که در واقع دشمن تا هفت کیلومتری شوش که مناطق سرخه و چنانه آزاد شدند و گام بعدی مهمترین و پیچیده ترین عملیات یعنی بیت المقدس با بکارگیری همه تجربه و تجهیزات توانستیم خرمشهر را آزاد سازیم.
سردار یوسفی با اشاره به اهمیت راهبردی خرمشهر بیان داشت: صدام پیش از آزادی خرمشهر گفته بود ' اگر نیروهای ایرانی بتوانند خرمشهر را بگیرند کلید بصره را به آنها تحویل می دهم'ولی با بسیج آن همه امکانات و تجهیزات و استقرار نیرو و حمایت ده ها کشور نتوانست مقاومت کند و خرمشهر قهرمان به دست توانای رزمندگان ایرانی آزاد شد.
معاون هماهنگی قرارگاه کربلا در ادامه گفت: خرمشهر در طول تاریخ چهار بار توسط نیروهای مختلف و از دالان عراق مورد هجوم قرار گرفت که تا قبل از سال 1361 با مذاکره و رایزنی سیاسی و اقدامات دیپلماتیک و دادن امتیاز برگشت داده شده شد و تنها زمانی که توانستیم خرمشهر را بدون هیچ امتیاز دهی به میهن عزیز برگردانیم در سال 1361 بود که به وسیله مقاومت ، مجاهدت و رشادت مردم و اهدای شهدای بزرگی همچون شهید جهان آرا و شهید موسوی و مقاومت ها و سلحشور و روحیه جهادی و بسیجی مردم بود.
وی همچنین با اشاره به مقاومت ملت ایران در مقابل قطعنامه های تحمیلی پس از آزاد سازی خرمشهر بیان داشت: هشت قطعنامه در این باره از سوی سازمان ملل متحد صادر و هر هشت قطعنامه از سوی عراق پذیرفته شد اما بدلیل تامین نشدن اهداف ما ، جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش هیچ کدام نشد زیرا با اهداف و روحیه انقلابی و بسیجی مردم و امام سازگاری نداشت و همه را ملغی اعلام کردیم در نهایت پذیرش قطعنامه 598 به این دلیل بود که به همه اهداف مورد نظر رسیدیم.
وی گفت: قرارداد 1975 الجزایر بین ایران و عراق منعقد شد ولی صدام معدوم با پاره کردن این قرارداد بین المللی با هدف اندیشه دسترسی به سواحل بیشتر و مقابله با انقلاب اسلامی حمله سراسری را به خاک ایران شروع کرد اما رشادتها و از جان گذشتگی های فرزندان این سرزمین باعث شد دشمن ناکام بماند زیرا در خیال خام خود می خواست سه روزه خرمشهر و ظرف یک هفته در تهران را اشغال و در نهایت نظام مقدس جمهوری اسلامی را سرنگون کند.
معاون هماهنگی قرارگاه کربلا ادامه داد:پس از فتح خرمشهر برخی می گفتند چرا می خواهید در عراق عملیات کنید غافل از اینکه موشک های دشمن دزفول و اهواز و همه شهرهای ما را مورد هجوم قرار می دادند و باید تلاش می کردیم که بار حمله دشمن را کم کنیم و در نهایت در نشست مرحوم هاشمی و فرماندهان سپاه با امام و تحلیل شرایط موافق ایشان جهت عملیات در خاک عراق به شرط آسیب نرسیدن به مردم عراق اخذ شد و حتی زمانی که صدام به مردم ما حمله شیمیایی هم کرد حاضر نشدیم حمله خاصی به مردم عراق بکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پرداختن به همه ابعاد جنگ تحمیلی از جمله ضروریات مهم است و رهبر معظم انقلاب دردیدار با فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح توجه به ارزش های
دفاع مقدس از منظر اقتصادی ، فرهنگی، امنیتی ، روانشناسی جامعه شناسی و استخراج و تدریس آن در دانشگاه ها را خواستار شدند.
معاون هماهنگی قرارگاه کربلا در ادامه اظهارکرد:مشاوره امروز ما که در سوریه و یمن و عراق انتقال تجربیات خود از مقاومت مردم در برابر زورگویان و استفاده از الگوی ما در جنگ و شجاعت و فداکاری است که در قالب مقاومت و تشویق به مقاومت در مقابل متجاوزان در حال انجام است.
سردار یوسفی موفقیت در عرصه دیپلماسی را حاصل تلاش و مقاومت و از جان گذشتگی همه نیروهای انقلابی دانست و گفت: اگر دیپلمات های ما با دست پر و با اقتدار در عرصه جهانی مذاکره می کنند حاصل اقتدار مقاومت است و شهید صیاد شیرازی پس از عملیات بیت المقدس اشاره داشت که عملیات های برون مرزی ما فقط به خاطر دستیابی به صلح می باشد تا دشمن را وادار به پذیرش خواسته هایمان کنیم و در نهایت توانستیم صدها کیلومتر از خاک عراق شامل شلمچه و جزایر مجنون و فاو را در اختیار گیریم و با دست پر در نهایت توانستیم اراده خود را به صدام تحمیل و قطعنامه 598 را که به نفع ایران منعقد کنیم.

6065 / 6037
خبرنگار: محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.