به گزارش ایرنا 'منطقهٔ آزاد اروند' نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات دولت رسیده‌است و با وسعتی معادل 37 هزار و 400 هکتار بزرگترین منطقهٔ آزاد تجاری وصنعتی کشور است.
منطقه آزاد اروند شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته موعود شمخانی معاون امور عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند، همزمان با عملیات احداث پروژه حصار کشی محدوده منطقه آزاد اروند، مطالعات احداث دروازه های ورودی در نقاط تلاقی اصلی منطقه با برخی مسیر های ارتباطی از قبیل جاده اهواز- آبادان، اهواز- خرمشهر، جاده امام صادق و جاده ماهشهر- آبادان آغاز شد و پس از آن و پس از تصویب طرح، عملیات اجرایی آن شروع شد.
پیش از این، قرار بود که دروازه های ورودی منطقه ازاد اروند در هفته دولت سال گذشته بهره برداری شده و گمرک نیز در این مبادی مستقر شود که این طرح به تعویق افتاد.
در پی وعده رئیس جمهوری برای توسعه منطقه آزاد اروند و در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی بر استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد، بر اساس صورتجلسه پیشنهادی هیات مأمور رسیدگی، این مهم مورد موافقت رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در روزهای پایانی سال گذشته ابلاغ شد.
با استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دروازه های موقت و مبادی ورودی منطقه آزاد اروند، می توان گفت که با اتمام حصارکشی منطقه، این منطقه به معنای واقعی می تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند.
اما از آن زمان تاکنون، اظهار نظرهای مختلفی در خصوص علت های محقق نشدن این وعده از سوی مسئولان منطقه از اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص کارشکنی گمرک و مستقر نشدن در مبادی خروجی گرفته تا دیگر مسئولان گفته شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز روز دوشنبه در نشست خبری پیش از بهره‌برداری از دروازهای موقت مبادی محدوده منطقه آزاد اروند در نشست خبری با رسانه ها گفت:بهره‌برداری از گیت‌های موقت و استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند در پی مصوبه کارگروه تشکیل شده به دستور رئیس جمهوری و ابلاغ آن در بیست و هشتم اسفند 1395 انجام می‌شود.
اسماعیل زمانی گفت:همه امکانات و تجهیزات لازم برای استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند انجام‌شده و سامانه‌های لازم نیز از سوی گمرک در محل نصب‌شده است.
وی اظهار داشت:پس از اتمام عملیات احداث گیت‌های دائم از ماه آینده (خردادماه) بهره‌برداری از گیت‌ها آغاز شده و در گام نخست، ساختمان گمرک و گیت‌های جاده آبادان به اهواز پس از آن گمرک جاده امام صادق، گیت‌های جاده آبادان به ماهشهر و در نهایت گیت‌های جاده خرمشهر به اهواز به فاصله یک ماه از همدیگر تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
زمانی گفت:در طرح حصارکشی محدوده منطقه آزاد اروند استانداردهای زیست‌محیطی، امنیتی، نظامی، گمرک، حفاظتی نیز رعایت شده است.
وی به 400 میلیون دلار واردات اختصاص‌یافته به کالاهای مصرفی شهروندان در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت:20 درصد از این مقدار برای واردات پوشاک اختصاص‌یافته است.
زمانی گفت:اعتبار خاصی نیز برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای خط تولید کارگاه‌ها و سایر مراکز تولیدی در راستای نوسازی خطوط تولید یا احداث واحدهای جدید صنعتی اختصاص‌یافته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش، رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری دانست و از آنها خواست تا مردم را با فواید استقرار گمرک در گیت‌های خروج و ورود منطقه آزاد آشنا کنند.
وی اضافه کرد:مردم به ویژه شهروندان منطقه آزاد اروند باید از حقوق شهروندی خود مطلع شوند و این مهم بر عهده رسانه‌های است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:علاوه بر شهروندان محدوده منطقه آزاد اروند، کسبه و بازاریان نیز باید با مزیت های استقرار گمرک در مبادی محدوده آشنا شوند.
*** اجرای 32 کیلومتر حصارکشی در محدوده منطقه آزاد اروند
معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه این نشست گفت:مجموع فضای محیطی منطقه آزاد اروند 106 کیلومتر است که 54 کیلومتر آن مرز آبی با کشور عراق و بقیه آن طبق قانون مناطق آزاد نیاز به حصار کشی داشت.
وی اظهار داشت:با توجه به شرایط منطقه و قرار گرفتن بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان در حوزه استحفاظی محدوده منطقه آزاد اروند، اجرای 32 کیلومتر حصار برای محصور کردن منطقه در دستور کار قرار گرفت.
شمخانی گفت:با نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران ساخت جاده حفاظتی و دیوار بتنی با فنس در سال 1393 آغاز شده و اسفندماه 1394 به بهره‌برداری رسید.
وی به طراحی چهار گیت گمرکی با نمادهای ایرانی و اسلامی و رعایت استانداردهای ترافیکی اشاره کرد و بیان داشت:60 میلیارد ریال برای احداث گیت‌های اصلی منطقه آزاد اروند هزینه شده است.
افتتاح گیت‌های محدوده منطقه آزاد اروند به منزله تکمیل و نهایی شدن حصار و جاری شدن همه قوانین و مقررات مناطق آزاد در اروند می‌باشد.
طی ماه‌های گذشته مصوب شدن استقرار گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند، همچنین مصوبه دولت در خصوص فراهم شدن شرایط بهره مندی مردم از فرصت‌ها و قوانین مناطق آزاد موجی از امیدواری در آبادان و خرمشهر ایجاد کرد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.