بیش از 200 هکتار بافت قدیم دزفول به لحاظ وجود بناهای آجری از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا حبیب اله آصفی در نست بررسی و نظارت بر ساخت و ساز در بافت قدیم دزفول با بیان اینکه بیش از چند هزار خانه در بافت قدیم شهر دزفول وجود دارد افزود: بافت قدیم در دزفول بسیار وسیع است و متاسفانه در گذشته نظارت ، بررسی و برنامه ریزی مناسب جهت حفظ و مرمت این آثار ملی و رسیدگی به این میراث گرانبها به حد کافی نبوده است.
وی افزود: دزفول به عنوان شهر آجر ایران شناخته می شود و می بایست دستگاه های ذیربط در صدور پروانه ساخت و ساز در این بافت حساسیت بیشتری داشته باشند و در جهت سوق دادن مبلمان شهری به سمت هویت و بافت اصیل این شهر به درستی تصمیم گیری کنند.
آصفی از شهرداری دزفول خواست کارشناس زبده ای در زمینه میراث فرهنگی و بافت قدیم این شهر در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دهد تا در زمینه صدور مجوز ساخت و ساز ، به شهرداری مشاوره ارائه کند.
فرماندار ویژه شهرستان دزفول با بیان اینکه حفظ مدل شهری و سنتی دزفول باید در اولویت کار شهرداری ، میراث فرهنگی و نظام مهندسی قرار گیرد اظهار داشت: باید به دنبال پیوند گذشته این سرزمین و زندگی امروز باشیم.
معاونت عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با بیان اینکه کفپوش گذاری در معابر و نوع ساخت و ساز و معماری سنتی و اصیل دزفول به فراموشی سپرده شده است گفت: باید با هدایت شهرداری و اداره میراث این امر به تحقق برسد .
عبدالحسین پوررکنی اضافه کرد: انتظار بیشتری از پلیس نظارت بر ساخت و ساز واحد های مسکونی داریم که متاسفانه در این چندسال اخیر ضعیف عمل شده است.
وی افزود: در همایش ملی شهر آجر که در تهران برگزار شد ؛ شهرستان دزفول بعنوان شهر پایلوت و الگو معرفی گردید ولی متاسفانه با بررسی های انجام شده از شاخص های ارائه شده بسیار عقب تر هستیم که با تشکیل شورای حفظ میراث و نظارت بر ساخت و ساز در بافت قدیم ، امیدواریم همکاری مناسبی بین نظام مهندسی، شهرداری و اداره میراث فرهنگی جهت رسیدن به شاخص های مدنظر قرار گیرد.
در بافت قدیم دزفول 300 بنای تاریخی ارزشمند شناسایی شده است.
عمارت شیخ عیسی از آثار تاریخی دوره قاجاریه در محله قدیمی 'قلعه' دزفول اخیرا در راستای توسعه و عمران شهری تخریب شد.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.