به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، آیت الله عباس کعبی امروز در جمع معتکفین مسجد رضوان اهواز به ابعاد  مختلف اعتکاف پرداخت و اظهار داشت: معتکفین سه شبانه روز تمام برای رسیدن به خداوند، معرفت و خلوت کردن باطن از دنیا به اعتکاف می‌پردازند اما باید بدانیم که اگر در این سه روز مبارک به شکلی به اعتکاف بپردازیم که با دست خالی برگردیم در واقع متحمل خسارت بزرگی شده‌ایم.

وی افزود: باید با یک خلوت باطنی مشکلات خود را با خدا در میان بگذاریم تا خداوند متعال نیز با شنیدن ندای بنده‌اش که نشان از پشیمانی و کمک است مشکلات را حل کند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری سه روز از ماه مبارک رجب معروف به ایام البیض را فرصتی طلائی  در زمینه کسب بار معنویت عنوان کرد و گفت: تا می‌توانید در سنین جوانی برای خودسازی، خلوت کردن باطن از دنیا، عزم و اراده جدی معنوی استفاده کنید زیرا اگر به خصلت های مولای متقیان امام علی (ع) دقت کرده باشید یکی از صفت‌های ایشان کثیر‌الدعاء بودن است و ایشان مرتب جلسات و نشست‌های دعا برگزار می‌کردند.

وی تصریح کرد: دعا کردن و با حالت دعا از خداوند طلب حاجت کردن در واقع به معنای این است که بنده با اعتراف به بندگی از خداوند متعال  عرض حال و درخواست حاجت کند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه دعاء یعنی رسیدن به درجه فقر ذاتی است، بیان کرد:  دعاء یعنی اعتقاد به اینکه خداوند بالاترین قدرت و آگاهترین و شنونده ترین نسبت به اوضاع فردیمان است و ایشان به تمامی اموراتی که ما انجام می‌دهیم واقف و آگاه هستند.

وی تصریح کرد: نگوییم خدا که می داند چرا ما بخواهیم؟ بلکه خود خدا فرموده ادعونی أستجب لکم فإنی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعانی. خدا می فرماید از من بخواهید یعنی به زبان بیاورید و با من حرف بزنید.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ما باید این آداب را بلد باشیم یکی از مراتب مهم دعاء مناجات است. مناجات از نجوا گرفته شده و به معنای در گوشی صحبت کردن، معمولا کسی در گوشی صحبت می‌کند که دوستی صمیمی باشد.

وی معنای مناجات را صحبت صمیمی توام با عشق و مبحت با پروردگار دانست و عنوان‌کرد: مناجات مرتبه کامل دعا است؛ در مناجات امیر المومنین می گوییم مولای یا مولای انت المالک و انا المملوک و هل یرحم المملوک الا المالک و البته این پیش زمینه دارد؛ که اول باید اعتراف کنیم که ما مملوکیم و خدا مالک مطلق است و این مملوک مطلق می تواند با مالک مطلق ارتباط برقرار کند.

آیت الله کعبی گفت: از تمام سخنانی که درمورد دعا و چگونگی بیان دعا گفتم این است که حالت دعا را به دست بیاوریم و از صحبت کردن با خدای متعال لذت ببریم.

وی در ادامه سخنان خود به آمیخته شدن سیاست با معنویت پرداخت و بیان کرد: سیاست اگر با معنویت آمیخته بشود و درصورتی که این سیاست در مسیر نصرت اسلام و مسلمین باشد  تمامی فکر و غمش، مذاکره و صحبت پیرامون آن جزئی از  عبادت و تقوی به شمار می‌رود به ویژه اگرسبب شود اوضاع مسلمین درست شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از ویژگی های برجسته امیر المومنین علیه السلام که در اول زیارت امین الله می خوانیم این است که " اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده و عملت بکتابه و اتبعت سنن نبیه حتی دعاک الله الی جواره ". سیاست دینی تبلور جهاد در راه خدا و نوعی حرکت جهادی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 615228
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.