به گزارش ایرنا فرامند هاشمی زاده چهارشنبه شب در نشست خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با شهرداران و دهیاران خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری، اظهار کرد: درصدد هستیم از تجربه شهرداران و دهیارانی که طی سال های گذشته سلامت کار داشته اند استفاده کنیم.
وی همچنین مهمترین مشکل خوزستان را مساله آب و فاضلاب و دفع آب های سطحی دانست و افزود: گرما و شوری آب مشکلات این استان را دو چندان کرده و ارائه خدمات را دشوار کرده است.

*جمعیت خوزستان به 4.7 میلیون نفر رسید
سرپرست اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: بر اساس آمارهای اولیه سرشماری سال 95، جمعیت این استان چهار میلیون و 710 هزار و 509 نفر اعلام شده است که احتمال دارد این آمار اندک تغییراتی داشته باشد.
شهاب صدیقی همچنین با اشاره به شاخص های توسعه در شهرهای استان افزود: بر اساس طرح های جامع و هادی، تنها 55 درصد معابر در شهرهای استان اجرا شده است.
وی سرانه فضای سبز عمومی شهرهای در خوزستان را هشت متر مربع عنوان کرد و گفت: این میزان در حدود 50 درصد متوسط سرانه فضای سبز است.
صدیقی فعالسازی سامانه جامع شهرداری ها، تجزیه و تحلیل عملکرد شهرداری ها، برگزاری نشست های تخصصی و ایجاد سامانه یکپارچه پرسنلی را از اقدامات این اداره کل در سال های اخیر دانست و اضافه کرد: مهمترین مشکل خوزستان تامین خودروهای ایمنی و آتش نشانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر و کلانشهر اهواز است.

*250 روستا در معرض آلودگی نفتی
مدیرکل امور روستایی خوزستان نیز در ادامه گفت: 250 روستای خوزستان در حوزه مناطق نفتخیز و آلودگی های ناشی از تاسیسات نفتی قرار دارند.
عبدالله حسینی خواستار پیگیری حقوق این روستاها برای دریافت تسهیلات از وزارت نفت شد.
وی همچنین اظهار کرد: تا پارسال 2 هزار و 72 طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار استان تهیه شده است.
حسینی افزود: 165 طرح هادی در حال بازنگری و 250 طرح نیز نیازمند بازنگری هستند.
وی اضافه کرد: چهار روستای خوزستان در بخش شاوور، خنافره، مرکزی اهواز و دهدز به عنوان هدف گردشگری معرفی شده و در مرحله نخست، 750 میلیون ریال اعتبار دریافت کرده اند.

*تحقق 28 درصد اعتبارات
مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان همچنین گفت: 28 درصد از اعتبارات پارسال این استان پرداخت شده است.
علی نیازی اعتبارات پارسال خوزستان را 13 هزار و 560 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این اعتبار برای 817 طرح و سه هزار و 69 پروژه پیش بینی شده بود که تا پایان سال سه هزار و 800 میلیارد ریال از آن پرداخت شد.
وی اضافه کرد: در سال های 93 تا 95، هشت طرح گردشگری با اعتبار یک هزار میلیارد ریال در شهرهای باغملک، شوشتر، شادگان و اهواز به اجرا درآمد.

*تبعات انتقال کارون برای اهواز
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه این نشست اجرای طرح های انتقال آب کارون، را خیانت ملی توصیف کرد و گفت: با انتقال آب رودخانه کارون، ریزگردها به این استان هجوم آورده و مردم و کشاورزان بی آب شده اند.
هوشنگ شیرمردی افزود: هشت سال جنگ تمام زیرساخت های این استان را تخریب کرده و بازسازی این خرابی ها نیز سال ها به طول انجامیده، این در حالیست که سایر استان ها سال ها پیش توسعه یافته اند.
وی همچنین مشکلات کلانشهر اهواز را ناشی از ضعف مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: این مساله باعث تاخیر در اجرای طرح قطارشهری شده به طوری که طرحی که قرار بود چهار ساله به اتمام برسد با گذشت 15 سال هنوز در ابتدای راه است.

*بیش از 300 هزار حاشیه نشین در اهواز
شهردار اهواز نیز در ادامه این جلسه حاشیه نشینی را یکی از معضلات اصلی این کلانشهر عنوان کرد و گفت: بیش از 300 هزار نفر از جمعیت اهواز (معادل 30 درصد جمعیت شهر) در مناطق حاشیه زندگی می کنند.
سید خلف موسوی افزود: این محله های حاشیه نشین به دلیل جنگ و بحران بیکاری در مناطق حوزه زاگرس بوجود آمده اند که به دلیل پرداخت نکردن عوارض به ناچار درآمدهایی که از مناطق مرفه دریافت می کنیم در این محله ها صرف می کنیم.
وی تاکید کرد: قرار است ساماندهی مناطق حاشیه اهواز در قالب طرح توسعه استان که در شورای عالی امنیت ملی مصوب شده، اجرا شود.

*تایید صلاحیت همسوها
رئیس شوراهای اسلامی خوزستان همچنین نسبت به اعمال نفوذ برخی نمایندگان مجلس در تایید صلاحیت نامزدهای شورای شهر و روستا هشدار داد و خواستار اصلاح روند تایید کاندیداهای این دوره از انتخابات شد.
سید رضا موسوی افزود: در حال حاضر نظارت بر تایید صلاحیت نامزدهای شورای شهر و روستا و رسیدگی به اعتراضات آنها به نمایندگان مجلس واگذار شده است، که این مساله می تواند زمینه سوء برخی نمایندگان مجلس را فراهم کند.
وی با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس، نامزدهای شورای شهر را رقبای آینده خود می دانند، اضافه کرد: این خطر برای نامزدهای این دوره شورا وجود دارد که در صورت همسو نبودن با نمایندگان مجلس، به عمد، از گردونه انتخابات حذف شوند.
رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه خندان دل معاون خود، از عصر چهارشنبه برای بررسی مسائل و شرکت در چند نشست به خوزستان سفر کرده است که این برنامه تا پنجشنبه ادامه می یابد.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.